TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygging av anlegg i en Celica GT4

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #358698  av ArildM
 
Gitt at kassen er portet ville jeg tro at Subbene "lufter" kassa paralellt med hvor mye effekt som brukes. Altså jo høyere du spiller jo mer ventilasjon blir det.

Jeg ser ikke problemet i dette, men det må såklart prøves før en vet hvordan det funker ;)
 #358700  av Andrepedersen
 
Jess ! Har tenkt på akkurat det samme, så det er nokk det som må til ;) kassen er omtrent ferdigbygn nu, så kommer flere bilder ikveld :)
 #358734  av TrustNo1
 
ArildM skrev:Gitt at kassen er portet ville jeg tro at Subbene "lufter" kassa paralellt med hvor mye effekt som brukes. Altså jo høyere du spiller jo mer ventilasjon blir det.

Jeg ser ikke problemet i dette, men det må såklart prøves før en vet hvordan det funker ;)

Til en viss grad så stemmer nok dette, men personlig ville jeg vært litt skeptisk. Spesiellt om det er en dyr forsterker.

Husk også at ett basselement bare flytter luften frem og tilbake, og spørsmålet er hvor mye av luften som faktisk blir skiftet ut. Det vil ikke fungere på samme måte som en vifte som sirkulerer luften.

Ett par tall tatt ut av det blå:

en 15" med slaglengde på 3cm vil flytte ca 3,4 liter med luft. Dersom man har 2x 4" porter på 30cm så vil disse inneholde 4,8 liter luft. Så teoretisk sett så vil ikke luften elementet beveger engang komme ut av kassa.

Nå blir det jo selvfølgelig endel turbulens og luftbevegelse, så det vil jo til en viss grad ventilere, men min anbefaling er iallefall å overvåke temperatur nøye i starten.
 #358735  av TrustNo1
 
Hvordan har du tenkt å gjøre det med signal og strømkabler forresten? Skal de trekkes igjennom porten? Skal du lage en egen terminaler for signal og strøm kabler? (og remote)

Om du ikke har terminaler for dette vil det bli noe mer tungvindt om du skal ut og inn med kassa feks.
 #358816  av Andrepedersen
 
TrustNo1 skrev:
ArildM skrev:Gitt at kassen er portet ville jeg tro at Subbene "lufter" kassa paralellt med hvor mye effekt som brukes. Altså jo høyere du spiller jo mer ventilasjon blir det.

Jeg ser ikke problemet i dette, men det må såklart prøves før en vet hvordan det funker ;)

Til en viss grad så stemmer nok dette, men personlig ville jeg vært litt skeptisk. Spesiellt om det er en dyr forsterker.

Husk også at ett basselement bare flytter luften frem og tilbake, og spørsmålet er hvor mye av luften som faktisk blir skiftet ut. Det vil ikke fungere på samme måte som en vifte som sirkulerer luften.

Ett par tall tatt ut av det blå:

en 15" med slaglengde på 3cm vil flytte ca 3,4 liter med luft. Dersom man har 2x 4" porter på 30cm så vil disse inneholde 4,8 liter luft. Så teoretisk sett så vil ikke luften elementet beveger engang komme ut av kassa.

Nå blir det jo selvfølgelig endel turbulens og luftbevegelse, så det vil jo til en viss grad ventilere, men min anbefaling er iallefall å overvåke temperatur nøye i starten.
Vist kassen hadde vært lukket, ville ikke noe av luften ha komt ut i det hele tatt, sett at kassen er tett da, men når denne kassen blir portet, vill uansett luft komme inn i kassen, og selvfølgelig ut. Det merka jeg godt på det forrige anlegget jeg bygde, det er en forholdsvis dyr forsterker som skal inn, det er en JBL GTO 2 kanals, som jeg kjøpte for 2999kr. Men, kommer til å ta rådet ditt me å kontrollere tempratur nøye. vist det viser seg at du har rett, noe jeg kaansje trur du har, kommer jeg til å finne opp en annen løsning på dette.

Takk for gode innspill :)
 #358873  av chris
 
TrustNo1 skrev:
ArildM skrev:Gitt at kassen er portet ville jeg tro at Subbene "lufter" kassa paralellt med hvor mye effekt som brukes. Altså jo høyere du spiller jo mer ventilasjon blir det.

Jeg ser ikke problemet i dette, men det må såklart prøves før en vet hvordan det funker ;)

Til en viss grad så stemmer nok dette, men personlig ville jeg vært litt skeptisk. Spesiellt om det er en dyr forsterker.

Husk også at ett basselement bare flytter luften frem og tilbake, og spørsmålet er hvor mye av luften som faktisk blir skiftet ut. Det vil ikke fungere på samme måte som en vifte som sirkulerer luften.

Ett par tall tatt ut av det blå:

en 15" med slaglengde på 3cm vil flytte ca 3,4 liter med luft. Dersom man har 2x 4" porter på 30cm så vil disse inneholde 4,8 liter luft. Så teoretisk sett så vil ikke luften elementet beveger engang komme ut av kassa.

Nå blir det jo selvfølgelig endel turbulens og luftbevegelse, så det vil jo til en viss grad ventilere, men min anbefaling er iallefall å overvåke temperatur nøye i starten.
Men samtidig kan man jo tenke på hvor mye luft det blåser ut gjennom porten når man spiller da. Jeg har aldri opplevd en portet basskasse hvor det ikke kommer noe som helst luft ut av porten. Ergo får man ventilasjon. Om det er en god idè å putte forsterkeren i basskassen er en annen sak. Jeg vil tro det er en grunn til at det ikke er flere som har gjort dette? Har aldri prøvd det selv, men temperatur vil nok fort kunne bli en issue ja.
 #358904  av TrustNo1
 
chris skrev:Men samtidig kan man jo tenke på hvor mye luft det blåser ut gjennom porten når man spiller da. Jeg har aldri opplevd en portet basskasse hvor det ikke kommer noe som helst luft ut av porten. Ergo får man ventilasjon. Om det er en god idè å putte forsterkeren i basskassen er en annen sak. Jeg vil tro det er en grunn til at det ikke er flere som har gjort dette? Har aldri prøvd det selv, men temperatur vil nok fort kunne bli en issue ja.
Tror du missforsto meg litt. Mener ikke at det ikke kommer luft, poenget mitt er at en bassport blåser og suger luft om hverandre i takt med frekvensen. Det meste av lufta blir bare flyttet frem og tilbake i porten, isteden for å ventilere kassa. (men selvfølgelig blir endel av lufta også skifta ut)
 #358940  av Andrepedersen
 
chris skrev:
TrustNo1 skrev:
ArildM skrev:Gitt at kassen er portet ville jeg tro at Subbene "lufter" kassa paralellt med hvor mye effekt som brukes. Altså jo høyere du spiller jo mer ventilasjon blir det.

Jeg ser ikke problemet i dette, men det må såklart prøves før en vet hvordan det funker ;)

Til en viss grad så stemmer nok dette, men personlig ville jeg vært litt skeptisk. Spesiellt om det er en dyr forsterker.

Husk også at ett basselement bare flytter luften frem og tilbake, og spørsmålet er hvor mye av luften som faktisk blir skiftet ut. Det vil ikke fungere på samme måte som en vifte som sirkulerer luften.

Ett par tall tatt ut av det blå:

en 15" med slaglengde på 3cm vil flytte ca 3,4 liter med luft. Dersom man har 2x 4" porter på 30cm så vil disse inneholde 4,8 liter luft. Så teoretisk sett så vil ikke luften elementet beveger engang komme ut av kassa.

Nå blir det jo selvfølgelig endel turbulens og luftbevegelse, så det vil jo til en viss grad ventilere, men min anbefaling er iallefall å overvåke temperatur nøye i starten.
Men samtidig kan man jo tenke på hvor mye luft det blåser ut gjennom porten når man spiller da. Jeg har aldri opplevd en portet basskasse hvor det ikke kommer noe som helst luft ut av porten. Ergo får man ventilasjon. Om det er en god idè å putte forsterkeren i basskassen er en annen sak. Jeg vil tro det er en grunn til at det ikke er flere som har gjort dette? Har aldri prøvd det selv, men temperatur vil nok fort kunne bli en issue ja.
Ja, jeg vill også tru at det vill ventilere godt nokk ivertfall ;) Men, vi får prøve å se ! Tviler litt på at samme lufta som dras ut blir sugd inn igjen, men :P
har heller ikke sett noen andre som har lagt forsterkeren inni kassa, men noen må jo være den første ? :D er det noen andre grunner til at det kan gå gale en temp ?

Takker for svar ;)

André
 #358968  av Andrepedersen
 
Litt flere bilder !


Toppen er ferdig filtlagt, plexiglasset er inni og nå gjennstår det bare støping igjen :)


Bilder av fremgangen :

Bilde
Toppen, ferdigbygde vegger, og plexiglasset er utskjert å prøvemontert.

Prøvemontring av toppen..
Bilde

Ferdig filtlagt topp, og vegger + plexiglass ferdig montert ;) Skal ha silikon i sjøytene fra innsiden slik at det blir tett.
Bilde
Bilde

Veldig fornøy sålangt me resultatet!! Har begynt å støpe igjen hullene i siden. Bilder kommer fortløpende :)

André
 #358971  av TrustNo1
 
Ser jo bra ut det her. Vil iallefall bli orginalt med å ha den inni ja :)

Eneste andre enn temperatur jeg kan tenke meg blir vel vibrasjoner da, men tror egentlig det ikke skal være noe problem.

Ellers vil det jo være tuklete å justere på forsterkeren :)
 #358978  av Andrepedersen
 
TrustNo1 skrev:Ser jo bra ut det her. Vil iallefall bli orginalt med å ha den inni ja :)

Eneste andre enn temperatur jeg kan tenke meg blir vel vibrasjoner da, men tror egentlig det ikke skal være noe problem.

Ellers vil det jo være tuklete å justere på forsterkeren :)

Takk for det ;) Såg 10 ganger bedre ut når den sto inni bilen :) ja, ikke sant. Det blir tungvindt å instille forsterkeren, men. alle koblinger osv skjer før jeg skrur fast toppen.. ellers er det egentlig "bare" å ta ut ene elementet også har du fri tilgang :)

Flere bilder kommer iløpet av dagen ;)

Btw, hvor kan jeg kjøpe nytt bilbatteri ? har tenkt på optima, odyssey eller running bull, Noen å anbefalle ?

André
 #358985  av TrustNo1
 
Har ikke så veldig mye erfaring med andre batterier, men selv har jeg ett Apollo A-1750 som jeg kjøpte på torshov. Synnes dette fungerer godt.
 #359008  av TrustNo1
 
Tror jeg har sett andre har omtalt at northstar og apollobatterier er det samme, og at de har ord på seg for å være bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7