TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Polering for nybegynnere?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #356165  av Zepticon
 
Vår, og tid for polering etter en lang vinter i salt og mørke.

Så, har defor noen spørsmål. Har søkt litt på forumet, og elelrs på nettet men det jeg finner er mest "hvordan bruke hele helgen på bilvaksen" type greier.

Har noen spørsmål til å starte med:

- Avfetting: hva er greia å bruke her? Nå bruker jeg bare det dem har i vaskehallen.
- Vask: Bruker Autoglym sin bilshampo, fungert bra så langt, andre tips?
- Clay: ingen erfaring med.er det noen vits på en bil med litt slitt lakk og en del riper?
- Rubbing/grov polering: trenger noe som ikke er så grovt som 1200sandpapir og vann. En del slemme riper trengte pussing men mangler liksom noe mellom sandpapiret og poleringen, området ble jo matt etter pussingen så må jo polere i timesvis for å få det blankt igjen.
- Fin polering: Bruker noe dill fra autoglym, paint renovator eller noe slikt. er dette rett sort eller bør jeg velge noe annet?
- Voks/forsegling: aldri brukt/prøvd. hva skal jeg se etter her? Hvordan påføres/brukes det?

Maskin:
Har også en slik sak liggende i skapet som jeg kjøpte på Torshov. Vinkel polerer som bråker noe fælt. Hvor får jeg kjøpt pads til denne, og hvilke pads bør jeg ha. Og i det hele tatt, hvordan bruker jeg den, og med hva?


Skal prøve å redigere inn svar her etterhvert slik at flere slipper å spørre :D
 #356167  av hmsilset
 
Zepticon skrev:Vår, og tid for polering etter en lang vinter i salt og mørke.

Så, har defor noen spørsmål. Har søkt litt på forumet, og elelrs på nettet men det jeg finner er mest "hvordan bruke hele helgen på bilvaksen" type greier.

Har noen spørsmål til å starte med:

- Avfetting: hva er greia å bruke her? Nå bruker jeg bare det dem har i vaskehallen.
- Vask: Bruker Autoglym sin bilshampo, fungert bra så langt, andre tips?
- Clay: ingen erfaring med.er det noen vits på en bil med litt slitt lakk og en del riper?
- Rubbing/grov polering: trenger noe som ikke er så grovt som 1200sandpapir og vann. En del slemme riper trengte pussing men mangler liksom noe mellom sandpapiret og poleringen, området ble jo matt etter pussingen så må jo polere i timesvis for å få det blankt igjen.
- Fin polering: Bruker noe dill fra autoglym, paint renovator eller noe slikt. er dette rett sort eller bør jeg velge noe annet?
- Voks/forsegling: aldri brukt/prøvd. hva skal jeg se etter her? Hvordan påføres/brukes det?

Avfetning; prick bort.

Maskin:
Har også en slik sak liggende i skapet som jeg kjøpte på Torshov. Vinkel polerer som bråker noe fælt. Hvor får jeg kjøpt pads til denne, og hvilke pads bør jeg ha. Og i det hele tatt, hvordan bruker jeg den, og med hva?


Skal prøve å redigere inn svar her etterhvert slik at flere slipper å spørre :D



Detailersclub.no
 #356186  av AndersLb
 
Svaret til hmsilset dekker egentlig det meste :P Men kan i korte trekk ta med:

Avfetting, hvis det er mye asfaltprikker n shit, så er prickport kjekt å ha(fåes kjøpt på de fleste statoilstasjoner og på godkjemi.no og blankbil.no)

Autoglym sin såpe er litt kjip, her har du en oversikt over såper: http://www.detailersclub.no/produktguid ... e_c23_m31/

Clay er et must hvis du skal polere, den fjerner urenheter i lakken som du absolutt ikke vil ha i poleringsputa når du polerer(se for deg 1500rpm og piggdekkstøv i padden :shock: )

Rubbing; 1200p våtslip er veldig grovt, hvis du må bruke noe så grovt kan det være greit å gå over med 2000p eller finere etterpå(3000p er skikkelig lett å fjerne)
Skal man fjerne våtslip-merker på en lett måte så må man over på proffprodukter ala 3M, scholl, menserna, Mirror Glaze serien til Meguiars.. (les mer om dette på Detailersclub.no)

Fin-polering; der er det like greit å bruke proffprodukt der også, så du får en 2 stegs polering med maskin, MYE bedre resultat enn for hånd. (ta en titt inne på Show n shine delen av dcn.no, så ser du hva som kan gjøres)

Voks/forsegling; Her er det mye å velge i, alt ifra 100kr, til 20 000+, man må ikke ha dyr voks for å få et bra resultat, noen vokser til 2-300 kr leverer top notch resultat og holdbarhet på opptil et år. Vokser som f.eks Swissvax setter mange følelser i spill men resultatet skal godt gjøres å se forskjell på. Collonite 915 og 476s er gode og billige vokser, kan kjøpes hos Shinearama.co.uk (den nettbutikken har ca 70 kr i frakt opptil 20 kg, og en leveringstid på 4-5 dager, ikke noe galt med den butikken! De har også det meste man trenger av andre ting)


Ved bruk av roterende maskin kan det være lett å drite seg ut, så les deg godt opp på detailersclub.no først, da pleier det som regel å gå greit :P
Poleringsputer finner man også på Shinearama.co.uk Husk en god bakplate(!)

Kan nevne at scandicshine.no også har et veldig godt utvalg hvis man vil handle mer lokale varer :wink:

Oisann, med en sånn liste så trenger man kanskje litt mer enn en dag på å ta bilen, men jeg lover deg, det er verdt det :D :D
 #359414  av stianøverland
 
jeg jobber som billakkerer, jeg bruker en rubbing med som heter farecla G3, veldig enkel å grei halvgrov rubbing(på lik linje med 3M fastcut, for de som er kjent med den)

som polish/voks bruker jeg KENT nanotech, som er det råeste innen polering jeg har vert borti. den blir knallhard å speilblank, fin å jobbe med og lukter godt!

for å forklare hvor hard og glatt den er kan jeg fortelle noe vi gjorde.

knuste bunnen av en glassflaske, satte flaska midt på taket og den sklei i sneglefart ned mot frontruta(taket er nesten vaterrett) den bare seila veldig forsiktig fremover, og det blei ikke en eneste ripe! anbefale på det sterkeste! pris 1500,- pr. liter, men den er drøy i bruk! funker som polering og voks