TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mralps garasje – Corolla KE25 71`mod +mye bilder!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #361411  av mralp
 
* Ny bil i garasjen: Corolla KE25, 1971 mod!*

Blir vel litt rotete med 3 biler i en tråd , så håper det er greit jeg laget en egen for denne! Hadde lenge tenkt på et veteranprossjekt, så når Arild her på ts-ogn luftet salg av sin KE25 var det bare å løpe. Knappe 12t senere var den i garasjen:
Ka farsken?
Ka farsken?
00_IMG_1200.JPG (485.96 kiB) Vist 7226 ganger
No worries for de som har fulgt min andre tråd; både carlosen og mr2`n lever og er i mitt eie, de måtte bare stå ute akkurat nå :)

Lakkeringsjobben kan vel ikke klassifiseres som annet enn vandalisme, hehe, men det skal vi alltids få orden på. Bilen skal bli rød igjen, det er jeg tilnærmet 100% sikker på.
Front_00_IMG_1218.JPG
Front_00_IMG_1218.JPG (987.25 kiB) Vist 7226 ganger
IMG_1221.JPG
IMG_1221.JPG (955.96 kiB) Vist 7226 ganger
bak_04_IMG_1220.JPG
bak_04_IMG_1220.JPG (583.64 kiB) Vist 7226 ganger
Over helgen skal jeg hente delebilen, må bare få lånt meg en henger først. Nå må jeg ut i garasjen igjen... :wink:
 #361412  av predator
 
Steinrå bil :)
Har også lyst på ett veteranprosjekt. Men akk no ahr jeg vel nok med Mr2en...
Likte denne ja :mrgreen: Hvilke planer har du for den? Holde den mest mulig orginal? Rått baneprosjekt? eller en mellomting?
 #361415  av ArildM
 
Vandalisme? Neeeida :mrgreen:
Du kan i alle fall trøste deg med at det er brukt sprøyte og skikkelig billakk/metal primer, og at jeg tok all rusten når jeg lakket den. Så du slipper å plages med å på pusset den ned (jeg måtte pusse ned mye bengalakk da jeg pusset den, og det var et hælskikes arbeid, ble som sirup når en pusset på det).

Resultatet ble som det ble pga at jeg ikke hadde tid å pusse ned grunninga, som er lagt på med rull, før jeg hadde på både VW Jazz Blue og klarlakk :lol:

Slik så bilen ut da jeg og samboeren kjøpte den:
Da var det litt overflaterust her og der så derfor ble den lakket i hui og hast.
DSC00255.JPG
DSC00255.JPG (38.66 kiB) Vist 7220 ganger
4772392_509x382.jpg
4772392_509x382.jpg (29.81 kiB) Vist 7220 ganger
Enig med lakkvalg, den kler rødt godt! :)

Ellers har bilen gått i Selbu, skjermet fra salt og fandenskap frem til i 2005(?) da den ble kjøpt av en dame på Stjørdal, før vi overtok den i 2009(?).



Blir spennende å følge med fremover her :)
PS: Glemte å nevne det men hjullager foran er byttet i Februar 10. Nye dempere foran, overhalte kaliptre, skiver og klosser også.
PS2: Dama sa jeg hadde brukt yndligssokkene hennes for å tette igjen bassporten på subben, så hun ville ha dem tilbake :mrgreen:
 #361426  av ArildM
 
 #361431  av mralp
 
Re predator:
Har 2 råskinn så tenker i utgangspunktet at denne blir relativt original. Evt motorbytte må isåfall være bolt-on, da jeg ikke vil sveise/sage i bilen. Bremsene er litt for gammeldags, så lufter tanken om å få de oppgradert, uten at jeg helt kjenner omfanget av en evt utbedring her. I første omgang blir det å få den strøken slik den er, så får vi se.

Re ArlidM:
Takker for linker, dette er nok varer som behøves! Hva var boltsirkel på overgangen? Søkte litt etter felger, men helt dødt med denne boltsirkelen.
...og ja, du skal få tilbake sokkene til fruen, hehe

Jeg er ikke sikker på om jeg ønsker å bruke skjermbredere på den. Må vel ha litt hjelp til felgvalg og max størrelser uten at det subber. Innspill mottas med takk :)
 #361438  av ArildM
 
Boltsirkel på overgangen er 4x100.
Dette er Mazdaovergang så foran må du dreie ut 2mm helt innerst på spaceren for å få den på plass. Bak passer de rett på.
Hub senter størrelse er 68 på Mazda mens den er 70mm på Corollaen.

Original ET=18, men med spacere har jeg regnet meg frem til at du kan kjøre ET35/38 og at det bør fylle hjulbuene ganske bra!
BS-bildeler har mye snacks å velge i mellom her.

Breddere til KE25 / TE27 ligger som regel ute på Ebay i ny og ne, bare å følge med litt.
Forresten er det lurt å søke på både KE20, KE25 og TE27 på Ebay for å finne det du leter etter :) KE20 er identisk i fra torpedoveggen og fremover.

Og alle K motorer er bolt on. Har en kar på TSCN som har en 4K motor som skal selges (3000,-), hvis ikke snakket jeg med drift it og de kunne skaffe 5K motor (9000,- med frakta :/).

Forresten flere med gammel bil på TSCN :)
LevinGT, tojo2 og David er folk med mye peiling på gammel toyota (har sikkert glemt noen).
 #361460  av mralp
 
Re Arild:
Takker for tipsene! Frister jo litt å bytte motor, da kan jeg få tatt ut alt og få pusset ned og lakkert motorrom med det samme. Spørsmålet blir da hvilke specs det er på 4k/5k motoren. Regner med K kasse går på alle K-motorer, men tåler kasse/bakaksling/etc økningen? Erfaringsmessig blir det fort full ombygging, og det tenkte jeg å styre unna (enn så lenge)

Ang felger:
Bør man gå for 13 eller 14”, og hva er egentlig max bredde framme før de tar borti? Det ser ganske trangt ut :? Jeg tror rene 5 eikers med cromkant er veien å gå, da jeg søker et clean utseende.
Hadde vært moro å fått tak i noe spesielt, har jo fått rotet opp noe snacks til mr2`n som er under fiksing... felger i rett gate kan forøvrig sees i stort utvalg på mine favorittsider http://www.ratdat.com/?page_id=60 (!)


Forøvrig gikk gårdagen og natten med til til å vaske motor og interiør. Gikk over motor med tannkost, ble litt bedre men er nok noen timer igjen der enda. Bilen startet som forventet ikke etter motorvask, men min venn kompressoren og mr.trykkluft blåste alt tørt, og den startet på første drag! Det var sikkert kjempepopulært å starte kompressoren langt utpå natta, men det kom jeg på først etterpå ;)
aiai, hva er dette?
aiai, hva er dette?
Motor_02_IMG_1227.JPG (648.71 kiB) Vist 7159 ganger
Litt bedre! (men myyye igjen!)
Litt bedre! (men myyye igjen!)
IMG_1233.JPG (621.17 kiB) Vist 7159 ganger
Brukte autoglym carpetrens på tak etc inne, ble litt bedre, men noen misfarginger må jeg jobbe videre med.
takrens_00_IMG_1246.JPG
takrens_00_IMG_1246.JPG (24.47 kiB) Vist 7159 ganger
Var også en tur under bilen og det ser veldig bra ut, finnes knapt rust! Godt utført arbeid med understellsbehandlingen :D
 #361532  av ArildM
 
Sykt bra!
Godt utført arbeid med understellsbehandlingen
Takk :)

Personlig ville jeg ha valgt en 4K motor i god stand. Denne har litt mer Power, uten at det koster deg så mye. Den er bolt on, og du slipper å tenke på å knuse girkasse og bakaksel (det er jo selvfølgelig avhengig av kjørestilen uansett).

http://www.superjamie.net/oldcorollas/

Ligger mye felger her også (må registrere deg for å lese forumet):
http://japanesenostalgiccar.com/forum/v ... 32b3a1f5fd
Feks: Delta compomotives, R13x8j, 4x110, ET - 15, new old stock. Tror disse skal passe, i alle fall om du setter på SR5 skjermbreddere.
Bilde

Har flere linker jeg kan poste når jeg får tid :)
 #361591  av mralp
 
Da er nytt floor carpet framme og bak bestilt fra ebay, håper de er raske med leveringen!

Rotet litt mer med felger, det kan se ut som jeg må kapitulere med 4x110. Prøvemonterte spacerne som gir 4x100. De bygger ut 15mm. Prøvde på 175/65/R14 6” ET38 (Arilds mk1 vinterdekk), hvilket hadde ok klaring alle veier, men ikke godt å si hvor mye mer man kan kjøre på. Mere linker er bare gull Arild, keep em comming 8)
Passet gull, kvaliteten virket upåklagelig.
Passet gull, kvaliteten virket upåklagelig.
Spacer_01_IMG_1261.JPG (519.62 kiB) Vist 7101 ganger
Blir straks litt bedre når dekk flyttes litt ut, men hva blir max? (Her avbildet med 6" felg ET38 og 15mm spacer på venstre side i bildet)
Blir straks litt bedre når dekk flyttes litt ut, men hva blir max? (Her avbildet med 6" felg ET38 og 15mm spacer på venstre side i bildet)
front_01_IMG_1269.JPG (40.35 kiB) Vist 7101 ganger
Venter litt med motor, blir ofte at jeg går løypa helt ut, og da kan jeg like gjerne få f.eks ”Levin GT” (eller andre kjennere) til bygge en ...men jeg lover intet! Vi får se hva økonomien tillater!
 #361611  av ArildM
 
Nice! Måtte du dreie noe av spaceren eller? Hvis du tvang den på med gjengene kan det hende den blir sittende godt ;)

Ble straks tøffere stuk med den felgen der 8)

Hva med 205/??/14 + ET38 + 7" bredde på felg?

Legger ved litt inspirasjon:
ke25.jpg
ke25.jpg (147.04 kiB) Vist 7091 ganger
andrewscott1.jpg
andrewscott1.jpg (88.7 kiB) Vist 7091 ganger
130_0809_01_z+1974_toyota_corolla+side_view.jpg
130_0809_01_z+1974_toyota_corolla+side_view.jpg (41.31 kiB) Vist 7091 ganger
Noe ala den hvite, bare rød bil, 5eikers kantfelg? Blir ikke ille det vettu :mrgreen:
Lykke til med bilstjælinga etter hvert da :lol: 8)
 #361613  av predator
 
Rota RB er jo driiit råe felger da,, Meget billig på e-bay også...
Hadde gått for slike tvert... :mrgreen:
Ellers så har du jo Scmidt Modernline felger også, noe ala det første bildet ...
 #361686  av mralp
 
Nam nam! Dette ser helt rett ut, bla Rota RB 4x110 15x7" m/offset 20 ligger på ebay;
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/15x7-ROT ... 1e5c411032
Men 7" bredde tar vel felgen borti fjærbeinet framme? Vet man hva fasiten er? Jeg er en grønnsak på å finne slik info på nettet :(
 #361710  av ArildM
 
Har lett mye, og aldri funnet noen garantert info.

Du må vel helst inn på et eller annet Oldschool corolla forum og spørre. Evt bare å gi gass og prøve selv ;)

Edit: Hva med å dra på en hugger og prøve litt felg der? De har sikkert en eller annen 7" 4x100 felg (de hadde i alle fall stoort utvalg når jeg var på sveberg sist!).
 #361723  av ke25-toyoglide
 
ArildM skrev: Edit: Hva med å dra på en hugger og prøve litt felg der? De har sikkert en eller annen 7" 4x100 felg (de hadde i alle fall stoort utvalg når jeg var på sveberg sist!).
Problemet med gammel toyota er at det er 4x110.
Mazda 626 fra 78-82 har samme hulldiameter, der går ann å sammenligne. eldre mazda har det samme.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7