TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvor kjøper man lakk?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #359749  av Zepticon
 
Hei :)
Har meget mulig en Celica Liftback 77 mod på tur hjem i neste uke, og den trenger litt kjærlighet.
Tenkte først å pusse vekk den rusten jeg fant og så ta en quick and diry lakkering av den selv.

Dette er på ingen måte en permanent løsning men en midlertidig sak til jeg får garasjeplass og tid till å plukke den i stykker.
Spørsmålet er da, hvor får jeg kjøpt billakk? Det eneste jeg veit om er slikt man kjøper på sprayboks på feks biltema.
Planen var ført å bruke dette men så tenkte jeg at å låne ei lakksprøyte og en kompressor er like greit og resultatet blir vell en god del bedre.

Så, hvor skal jeg henvende meg for å få kjøpt lakk? Og hvor mye lakk trenger jeg på en hel bil?
 #359811  av Mr_Storbrua
 
Er det billakspesialisten i tr.heim tro?

Aldri lakk med spraybok om du har planer om noe anna etterpå..
 #359826  av Zepticon
 
Mr_Storbrua skrev:Er det billakspesialisten i tr.heim tro?

Aldri lakk med spraybok om du har planer om noe anna etterpå..
Planene etterpå innebærer vell sandblåsing av hele karosseriet:D (overhauling style oppussing)
 #359828  av inzane2012
 
er det ikke bare å gå innom ett hvilket som helst lakkerings verksted å høre om du kan få kjøpe en liter eller to med lakk av di da?? var en her på forumet som solgte en del lakk for litt siden da, så vist du søker på privathandel forumet om lakk så finner du sikkert han og kan høre om han har noe eller kan skaffe :)
 #359836  av Mr_Storbrua
 
Om ikke du vet om noen som selger lakk, så ring ett lakkverksted å hør hvor de kjøper..

Vi selger ikke lakk over disk. Vi har "toyota lakk" å får all lakk fra drammen, men om kunder kommer innom for å kjøpe lakk, sender jeg de til bilxtra. Dette er på sørlandet.. Tiller selger vel standox du pont og spies hecker lakk i trondheim så vidt jeg kan huske..
 #359840  av inzane2012
 
Mr_Storbrua skrev:Om ikke du vet om noen som selger lakk, så ring ett lakkverksted å hør hvor de kjøper..

Vi selger ikke lakk over disk. Vi har "toyota lakk" å får all lakk fra drammen, men om kunder kommer innom for å kjøpe lakk, sender jeg de til bilxtra. Dette er på sørlandet.. Tiller selger vel standox du pont og spies hecker lakk i trondheim så vidt jeg kan huske..
tror det varierer fra verksted til verksted om du får kjøpe lakk isåfall... jeg kjøpte en halv liter med 567 lakkfarge til mr2'n for noen år tilbake, var null problem det å spørre lakkereren om å få kjøpe der, eneste han trengte var en farge kode og mengden :) tror og det at du IKKE får kjøpe kan komme av at vist du kommer og skal ha 3-4 liter med lakk, så tenker dem nok at "ja der forsvinner den jobben" så gidder di ikke å selge deg lakk i håp om at du velger gi dem hele jobben ;)
 #359842  av Zepticon
 
Takker så mye for tips. skall sjekke litt rundt på de plassene som er nevnt.
Tenkte å gå for mørk grå matt. Er vell lett å lakke og ingen klarlakk?
Hvor mye vil gå med på en hel "liten" bil?
 #359869  av Mr_Storbrua
 
inzane2012 skrev:
Mr_Storbrua skrev:Om ikke du vet om noen som selger lakk, så ring ett lakkverksted å hør hvor de kjøper..

Vi selger ikke lakk over disk. Vi har "toyota lakk" å får all lakk fra drammen, men om kunder kommer innom for å kjøpe lakk, sender jeg de til bilxtra. Dette er på sørlandet.. Tiller selger vel standox du pont og spies hecker lakk i trondheim så vidt jeg kan huske..
tror det varierer fra verksted til verksted om du får kjøpe lakk isåfall... jeg kjøpte en halv liter med 567 lakkfarge til mr2'n for noen år tilbake, var null problem det å spørre lakkereren om å få kjøpe der, eneste han trengte var en farge kode og mengden :) tror og det at du IKKE får kjøpe kan komme av at vist du kommer og skal ha 3-4 liter med lakk, så tenker dem nok at "ja der forsvinner den jobben" så gidder di ikke å selge deg lakk i håp om at du velger gi dem hele jobben ;)
Grunnen til at vi ikke selger lakk over disk er vel mest med at vi ikke har regna på snittprisen for 1 liter lakk, da det er stor forskjell på prisen på de forskjellige mixefargene.. Har ikke noe med at vi mister jobben, for den hadde vi nok ikke fått uansett så lenge han har planer om å lakke selv.. Er ikke lakken som er dyr, det er arbeidet. :)
Zepticon skrev:Takker så mye for tips. skall sjekke litt rundt på de plassene som er nevnt.
Tenkte å gå for mørk grå matt. Er vell lett å lakke og ingen klarlakk?
Hvor mye vil gå med på en hel "liten" bil?
mørk grå matt tror jeg kan bli knalltøft :) Om du ikke skal ha effekt i lakken så kan du kjøpe en 1 sjikt lakk. Den er 2 komponent å trenger ikke klarlakk. Bare passe på å bestille den så den blir matt, eller så må det tilsettes mattningsmiddel i den. Om du skal ha metallic i den, så er det en 2 sjikt lakk, der basen er 1komponent, da trenger du klarlakk, å den må da være matt :) Bare å spørre om du lurer på noe mer..

telefon nr til Tiller: 73924000

Kan også ringe en tekniker og salgskonsulent hos Tiller, Harald Stene, 47673047. Han har svar på alt du måtte lure på innen lakk.