TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Tikkelyd Avensis T25

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #362874  av Thomassen
 
Har fått en tikkelyd i min 2003 Avensis T25.. Lyden høres ut som at den kommer fra høyre side foran i motorrommet.. Det kan virke som at lyden kun er der på lave turtall med tung belasting.. F.eks i 5 gir og lavt turtall opp en bakke, da kommer den ved gasspådrag, men straks jeg slipper gassen så forsvinner lyden helt.. Det virker også som at det kun er på lave turtall at lyden er der å at den forsvinner ved høyere turtall når motoren jobber lettere.. Noen som har vært borti noe lignene, å kanskje vet hva dette kan være? Bilen er gått 168000 km..
 #362876  av lexusmann
 
Første som slår meg når jeg hører tikke lyd er ventiler/ventilløftere.... :wink: men sier ikke bestemt at det er det....
 #362906  av lexusmann
 
Kan jo hjelpe å bytte til en bedre olje...men har vel ingen garanti for at det vil hjelpe... :wink:
 #362911  av ErikG
 
Dumt spørsmål, men har du peilet olja? Bensin eller diesel?
 #362926  av Thomassen
 
Det er en 116 hk diesel.. Oljen er nylig peilet å byttet for ca 8000 km siden.. Kjører på castrol fyllsyntetisk olje..
 #362976  av Fred
 
Reimstrammer eller tørr "viftereim". Den kan lage mye merkelige lyder som høres dyre ut..
 #362979  av lexusmann
 
Fred skrev:Reimstrammer eller tørr "viftereim". Den kan lage mye merkelige lyder som høres dyre ut..
Viftereimer/strammere lager vel mer en skrikende/hvinende lyd??trodde jeg da... :wink:
 #362996  av Acidron
 
Er lyden høy eller lav?
Modern og fadern har avensis med 116hk diesel, de hører ikke den lyden i det heletatt, men jeg hører den ofte ved tung belastning 5 gir.
Dette var jo egentlig unyttig info, men jeg har hørt en tikkelyd jeg også som jeg lurer på hva er. Vi har hatt den lenge og den har ikke forandret seg. Det er bare en svak tikking ved samme beskrivelese som deg...
 #363000  av sotevik
 
Kan nok hende motoren trenger en kontroll av ventilklaringen,spesielt når motoren har kjørt såpass langt.Mener den skal kontrolleres på 90.000 km.på denne motoren.
 #363024  av Thomassen
 
Planen er å få sjekket ventilklaringene, men tipper det er gjort på servicene som er tatt på bilen.. Har vært litt "reim" hyle lyd under panseret tidligere, så det skader jo ikke å sjekke dette først.. Sjekke de billige å enkle tingene før man går til verks på ventilene.. Noe som høres fryktelig dyrt ut..
 #363027  av ErikG
 
Du veit ikke om oljesila blei sjekket på service? Hvordan ser olja ut?
 #363028  av Thomassen
 
Det vet jeg faktisk ikke.. Oljen er vel som den pleier etter å ha været brukt i 8-9000 km.. Den er sort.. Hvor sitter oljesilen, å er det noe man kan sjekke selv?
 #363029  av ErikG
 
Man må tappe olja for å greie å se sila. Bruke en "sak", endoskop, man putter inn i tappeplugghullet man ser gjennom. Var oljeskift gjort på toyota verksted eller uorg?