TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #367609  av magnesmurf

Må nok vente til vinteren før det er sjanse for å få hjulsslipp med dieseldyret :P
Hadde det ikke vært vinter og salt her i landet hadde jeg nok endt opp med en helt annen bruksbil :P
 #367720  av Mr_Storbrua

stianøverland skrev:så diskusjonen om lakk litt tidligere her :P og var mange rare påstander :P

tynnerbasert 2sjiktslakk er fortsatt fult mulig å få kjøpt i norge. men brukes ikke av verksteder for den er ikke miljøgodkjent. men blir fortsatt produsert av standox, ppg, spies hecker, glasurit mm

du som bil-eier merker ingen forskjell på om det er vannbasert eller tynnerbasert baselakk. det er det lakkereren som merker forskjell på, den tynner baserte bruker kortere tid på å tørke, å kan "trikses" litt mer med, enn den vannbaserte. dessuten dekker tynnerbasert lakk, mye bedre enn den vannbaserte.

"lastebillakk" er 2 komponent farge. altså farge + herder. navnet kommer bare at lakken er billig i innkjøp, derfor folk bruker den på lastebiler. og blåfargen til magne fåes ikke i 2komponent lakk, da det ikke er en tett farge.

vannbaserte lakken tåler akkurat like mye som den tynnerbaserte lakken, der er det ingen forskjell. det er klarlakken som bestemmer her, det er den som ligger som en beskyttende hinne.

sånn som folk sier med 3-4-5-6-7 lag med klarlakk, har ingenhensik, det gjør faktisk ting vondt værre. tenk hvis du får et steinsprut da, så vil lakken sprekke og det vil bli et krater, istede for bare en lite hakk

om fargen stemmer eller ikke har ingenting å si på hvor mye man legger på, også lite om hvordan den legges på(sier ikke at det ikke har noe å si hvordan man legger den på, men ingen vet hvordan den er sprøytet fra fabrikken, å alle har sin egen måte å lakke på så det er ikke noe som er "rett eller galt" hvis en da ikke avviker HELT fra anvisningene fra levrandøren). enten så stemmer den, eller ikke! stemmer den ikke, må det flekkes, evnt brukes en annen farge, som stemmer bedre.

selvom du har fargekoden fra toyota, så er det lite sansynlig at den stemmer. fargen din er det mye pærlemor effekter i å de dør med åra. å da er det ikke noe å gjøre med det. da må det lakkes opp, men det vil bli et fargeskille, hvis ikke du tar med utflekking.(da hvis det er snakk om å lakke fanger med utflekking, må det taes med panser og forskjermer, dra fargen litt ut på de andre delene, og klarlakk over alt.

ikke for å være rasshøl på noe måte, men kjente jeg blei litt provoser over noen av uttalelsene her :P
Angående om det det blir produsert løsemiddellakk enda så er jeg tydeligvis blitt feilinformert. Vet det var en periode de kunne produsere det som spesialprodukt. Men fikk vite at det var slutt på. Men det bryr ikke meg. Bruker ikke løsemiddel uansett. Vannbasert er helt greit, å ville ikke brukt noe anna.

Dessuten kan det trikses mye med vannbasert lakk også. Så kalles det vel heller for en vannfortunnbar lakk, da det fremdeles er løsemiddel i lakken, men den tynnes med vann.

Det har også noe å si hvordan lakken blir påført, både med tanke på trykk og påføringsmetode. Man kan forandre en farge ganske mye ved å forandre sprøyteteknikk.

Klarlakken kan tilsettes mykningsmiddel, som skal gjøre at lakken ikke sprekker så fort. Dette er noe jeg aldri har brukt, så skal ikke uttale meg så mye om det. Det var noe Toyota brukte før, på eldre lakksystem. Da skulle blant anna pansere og frontfangere lakkes opp med mykningsmiddel i klarlakken.

Det med at basen ikke har noe å si for eier er vel noe jeg har prøvd å si fra første post.

Men nok om det.

Det er ikke noe stort problem å fikse den forntfangeren din, kommer mer an på hvor mye du vil betale for det. Skal du flekke ut panser skjermer så flyr 1000 lappene fort. Om fargen stemmer dårlig i utgangspunktet så tar det gjerne litt tid å finne riktig nyanse, å eventuelt om det er så galt at fargen må justeres tar det enda lenger tid.

Men... jeg vil ikke ha jobben :lol:
 #367834  av trd2000gt

magnesmurf skrev:Bestilt bilen med 2 liters boxer diesel. 150hk og 350Nm. Bilen går egentlig sinnsykt bra for å være en diesel bil. 0-100 på ca 8,6 i følge broskjyre. Og det er tall jeg ikke har problem med å tro på.
At bilen i tilegg bruker halvlitern på mila gjør jo at man faktisk ikke blir ruinert av å fylle drivstoff.
Bilen er såpass sportslilg at det blir litt kosebil også, spesielt den dagen det har snødd 20 cm :wink:
Sprek motor og 4x4 er jo drømmeoppsettet en vinterdag 8)
den går mer elle rmindre like fort som en na mr2 :D
som sagt har kompisen min en lik en, med samme motor og han klarer ikke å kjøre fra meg! men på den andre siden så slet jeg veldig med å kjøre fra han også, diesel har så jævlig bånndrag! :P
 #367859  av magnesmurf

Mr2en gjør vel 0-100 på ca et sekund mindre. Og mr2en kan ta svinger en del kjappere. Så det bør ikke by på verdens største utfordring å kjøre fra subaruen, men det er nok mest i svingene mr2en har et overtak. Men ja, subaruen går bra den og :wink:
Hvis det derimot hadde vært glatt ute, da skulle nok subaruen hatt et bra overtak over mr2en 8)

En annen ting er at jeg vet ikke hva som er mest imponerende. At subauren har de ytelsene og bruker 0,5 på mila. Eller at mr2en min som er en 15 år gammel sporstbil med gammel teknologi og bensinmotor som yter 175+hk bruker 0,8 på mila.
 #367871  av inzane2012

syns det er mer imponerendes med mr2'n jeg... når du tenker deg om skulle det egentlig bare mangle at subaruen bruker så lite drivstoff med tanke på dagens teknologi :)
 #367872  av stianøverland

Angående om det det blir produsert løsemiddellakk enda så er jeg tydeligvis blitt feilinformert. Vet det var en periode de kunne produsere det som spesialprodukt. Men fikk vite at det var slutt på. Men det bryr ikke meg. Bruker ikke løsemiddel uansett. Vannbasert er helt greit, å ville ikke brukt noe anna.

Dessuten kan det trikses mye med vannbasert lakk også. Så kalles det vel heller for en vannfortunnbar lakk, da det fremdeles er løsemiddel i lakken, men den tynnes med vann.

Det har også noe å si hvordan lakken blir påført, både med tanke på trykk og påføringsmetode. Man kan forandre en farge ganske mye ved å forandre sprøyteteknikk.

Klarlakken kan tilsettes mykningsmiddel, som skal gjøre at lakken ikke sprekker så fort. Dette er noe jeg aldri har brukt, så skal ikke uttale meg så mye om det. Det var noe Toyota brukte før, på eldre lakksystem. Da skulle blant anna pansere og frontfangere lakkes opp med mykningsmiddel i klarlakken.

Det med at basen ikke har noe å si for eier er vel noe jeg har prøvd å si fra første post.

Men nok om det.

Det er ikke noe stort problem å fikse den forntfangeren din, kommer mer an på hvor mye du vil betale for det. Skal du flekke ut panser skjermer så flyr 1000 lappene fort. Om fargen stemmer dårlig i utgangspunktet så tar det gjerne litt tid å finne riktig nyanse, å eventuelt om det er så galt at fargen må justeres tar det enda lenger tid.

Men... jeg vil ikke ha jobben :lol:

jeg bruker tynnerbasert lakk hver eneste helg, å kjøper rundt 3 liter i uka, så jo, det er mulig å få kjøpt, men firmaer bruker det ikke, da det ikke er en miljøgodkjent base.

mykningsmiddelet de bruker, er en form for antisilikonmiddel ;) det er merkelig å sprøyte for det er skikkelig appelsinhud når en sprøyter det, men så fort den begynner å herde, strekker den seg veldig, så vær veldig forsiktig når du skal prøve det, for det er fort å drite seg ut :P
 #369911  av magnesmurf

Var ute en tur på kvelden idag med kamera. Så da må det legges ut litt bilder 8) Artig med torget her i mjøndalen, blå belysning som står godt til bilen. Vanskelig å få frem dette på kamera desverre.

Desverre troligvis årets siste bilder... :cry: Begynner å blir høst :(
Vedlegg
mr2 torg 011.jpg
mr2 torg 011.jpg (181.21 kiB) Vist 452 ganger
mr2 torg01.jpg
mr2 torg01.jpg (184.67 kiB) Vist 452 ganger
mr2 torg02.jpg
mr2 torg02.jpg (193.52 kiB) Vist 452 ganger
mr2 torg03.jpg
mr2 torg03.jpg (181.85 kiB) Vist 452 ganger
mr2 torg04.jpg
mr2 torg04.jpg (271.79 kiB) Vist 452 ganger
 #369913  av magnesmurf

mer
Vedlegg
mr2 torg05.jpg
mr2 torg05.jpg (181.85 kiB) Vist 451 ganger
mr2 torg06.jpg
mr2 torg06.jpg (285.37 kiB) Vist 451 ganger
mr2 torg07.jpg
mr2 torg07.jpg (266.81 kiB) Vist 451 ganger
mr2 torg08.jpg
mr2 torg08.jpg (284.78 kiB) Vist 451 ganger
mr2 torg09.jpg
mr2 torg09.jpg (181.74 kiB) Vist 451 ganger
 #369914  av magnesmurf

et til
Vedlegg
mr2 torg010.jpg
mr2 torg010.jpg (270.88 kiB) Vist 451 ganger
 #369927  av magnesmurf

Kameraet har visst en sinnsyk lukketid når det bilder uten blitz, så da må det stativ til :P Og i dette tilfellet var ikke kneet mitt stativ nok :wink:

Må nok bare lære meg litt etterhvert som jeg får prøvd meg frem. Og må vel kanskje kjøpe et stativ :P
 #369972  av stianøverland

der vi hadde treff, er det veldig likt, og samme mast bare med grønt lys :P kansje jeg skulle tatt et bilde der eller to :P
 #369977  av ArildM

Om du holder kameraet i handa kan du også prøve med kortere lukketid, ikke sikkert det blir bra, men du får i alle fall mer stabile bilder :)
Flott den bilen din :) Sesongen er nok på hell ja. Var ute å byttet termostat i KE30min i sta, så da er den klar for å ta Vintersesongen, mens Mr2 får stå å kose seg i påvente av ny motor, sånn det skal være :) Bare å glede seg til våren nå da :)
 #370079  av magnesmurf

Satser heller på å glede meg til jeg får levert subaruen om en drøy måned :wink:
Den gir nok litt glede så lenge det er snø :twisted:
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 103