stianøverland skrev:så diskusjonen om lakk litt tidligere her
og var mange rare påstander
tynnerbasert 2sjiktslakk er fortsatt fult mulig å få kjøpt i norge. men brukes ikke av verksteder for den er ikke miljøgodkjent. men blir fortsatt produsert av standox, ppg, spies hecker, glasurit mm
du som bil-eier merker ingen forskjell på om det er vannbasert eller tynnerbasert baselakk. det er det lakkereren som merker forskjell på, den tynner baserte bruker kortere tid på å tørke, å kan "trikses" litt mer med, enn den vannbaserte. dessuten dekker tynnerbasert lakk, mye bedre enn den vannbaserte.
"lastebillakk" er 2 komponent farge. altså farge + herder. navnet kommer bare at lakken er billig i innkjøp, derfor folk bruker den på lastebiler. og blåfargen til magne fåes ikke i 2komponent lakk, da det ikke er en tett farge.
vannbaserte lakken tåler akkurat like mye som den tynnerbaserte lakken, der er det ingen forskjell. det er klarlakken som bestemmer her, det er den som ligger som en beskyttende hinne.
sånn som folk sier med 3-4-5-6-7 lag med klarlakk, har ingenhensik, det gjør faktisk ting vondt værre. tenk hvis du får et steinsprut da, så vil lakken sprekke og det vil bli et krater, istede for bare en lite hakk
om fargen stemmer eller ikke har ingenting å si på hvor mye man legger på, også lite om hvordan den legges på(sier ikke at det ikke har noe å si hvordan man legger den på, men ingen vet hvordan den er sprøytet fra fabrikken, å alle har sin egen måte å lakke på så det er ikke noe som er "rett eller galt" hvis en da ikke avviker HELT fra anvisningene fra levrandøren). enten så stemmer den, eller ikke! stemmer den ikke, må det flekkes, evnt brukes en annen farge, som stemmer bedre.
selvom du har fargekoden fra toyota, så er det lite sansynlig at den stemmer. fargen din er det mye pærlemor effekter i å de dør med åra. å da er det ikke noe å gjøre med det. da må det lakkes opp, men det vil bli et fargeskille, hvis ikke du tar med utflekking.(da hvis det er snakk om å lakke fanger med utflekking, må det taes med panser og forskjermer, dra fargen litt ut på de andre delene, og klarlakk over alt.
ikke for å være rasshøl på noe måte, men kjente jeg blei litt provoser over noen av uttalelsene her 
Angående om det det blir produsert løsemiddellakk enda så er jeg tydeligvis blitt feilinformert. Vet det var en periode de kunne produsere det som spesialprodukt. Men fikk vite at det var slutt på. Men det bryr ikke meg. Bruker ikke løsemiddel uansett. Vannbasert er helt greit, å ville ikke brukt noe anna.
Dessuten kan det trikses mye med vannbasert lakk også. Så kalles det vel heller for en vannfortunnbar lakk, da det fremdeles er løsemiddel i lakken, men den tynnes med vann.
Det har også noe å si hvordan lakken blir påført, både med tanke på trykk og påføringsmetode. Man kan forandre en farge ganske mye ved å forandre sprøyteteknikk.
Klarlakken kan tilsettes mykningsmiddel, som skal gjøre at lakken ikke sprekker så fort. Dette er noe jeg aldri har brukt, så skal ikke uttale meg så mye om det. Det var noe Toyota brukte før, på eldre lakksystem. Da skulle blant anna pansere og frontfangere lakkes opp med mykningsmiddel i klarlakken.
Det med at basen ikke har noe å si for eier er vel noe jeg har prøvd å si fra første post.
Men nok om det.
Det er ikke noe stort problem å fikse den forntfangeren din, kommer mer an på hvor mye du vil betale for det. Skal du flekke ut panser skjermer så flyr 1000 lappene fort. Om fargen stemmer dårlig i utgangspunktet så tar det gjerne litt tid å finne riktig nyanse, å eventuelt om det er så galt at fargen må justeres tar det enda lenger tid.
Men... jeg vil ikke ha jobben
