TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forsøk pÃ¥ Ã¥ fÃ¥ godkjenning pÃ¥ ombygging til V6

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #368609  av ElViz
 
Jeg søkte 2.7, og svaret er datert 27.8 Er det ikke en frist som er skikkelig oversittet her?

Noen klipp:

"Det vil tilkomme avgift for økt effekt og slagvolum. Dette må avklares med Tollvesenet ok kvittering på betalt avgift må fremmlegges for trafikkstasjonen før ombygging"

Okey, det er en kakulator på toll.no som nok kan gi en anntydning om hva vi snakker om her:
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 49 571,90
Avgift for motoreffekt: 64 905,04
Avgift for slagvolum: 65 964,00
Engangsavgift: 180 440,94
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 181 741,00

--------------------------------------------------------------------------------

Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 49 183,20
Avgift for motoreffekt: 113 446,79
Avgift for slagvolum: 181 080,00
Engangsavgift: 343 709,99
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 345 010,00

--------------------------------------------------------------------------------

Differanse: 163 269,00
Bruksfradrag (30%) 48 980,72
Tilleggsavgift ved statusendring: 114 288,00 :o .I.

Driftsfradrag får man kun fra førstegangsregestrering i NORGE

Videre:
Det må fremlegges dokumentasjon fra fabrikant eller uavhengig laboratorium som bekrefter at ombyggingen kan foretas, samt at karosseri og bremser er beregnet for den økte effekten.

Okey, Toyota Norge importerte aldri 2.gen MR2 selv, men hvis de gidder å sjekke, så fantes den i en turbo utgave med 245 HK, og hvis de gidder å se i delesystemet vil de se at bremser, hjuloppheng og karosseri har de samme delenummer.

Noen som tror de gidder? Det er nok folk i norge som har prøvd å få dokumentasjon fra dem for å bygge om til turbo, og fått bare blankt avslag.

Ellers kan man jo bare se her for å finne ut om det kan gjøres: http://www.woodsport.org

Nei, for å tilfredsstille mitt ønske om mere trykk i ryggen og deiligere lyd må jeg nok finne på noe annet.

Hva med en Porche 928? Veteran, 300 gamp/1500 kg og V8? Koster mindre enn gribbene skal ha for 25 hester og en liter slagvolum.
Eller kanskje en Ferrari 308? eller en M3? Time will show...
Nå må jeg først få roet meg ned

Jeg prøvde bare å være lovlydig jeg :roll:
_________________
 #368612  av john_e
 
Det er bare langt over den fornuftige streken da, 163 269,00 kr! :?
Virker helt rått med v6 mr2, i alle fall lyden... Blir vel bare med drømmen :|

Noen ganger blir man nesten provosert til å bli villmann med mye effekt :D
 #368613  av lasse
 
Om du har ett cahssinr på en 245hk mr2 og på din egen, så burde det ikke være noe problem å få tak i lister med delnr fra toyota, jeg har fått det jeg, med stempel og underskrift på papirene, snakket med Toyota kolbotn og fikk utskrifter av delelistene av dem der ute.
Som du sier er alt likt.
Så det som sperrer dem som vil bygge om til turbo er det at det ikke finnes avgasspapirer på motoren, da mr2 ikke ble levert med turbo i europa.
Om du f.eks kommer med en v6 fra en camry, dokumenterer hvilken bil den kommer ifra og får toyota norge til å hoste opp avgasspapirer, så vil jeg tippe dette kan gå, om du har litt flaks...
 #368621  av lasse
 
Forresten, så er vel avgiftene for egenvekt og for hestene/slagvolumet opptil det du har fra før allerede betalt, så er vel bare avgift for de siste 25 hestene og for den siste literen du evt må betale :wink:
 #369063  av ElViz
 
lasse skrev:Forresten, så er vel avgiftene for egenvekt og for hestene/slagvolumet opptil det du har fra før allerede betalt, så er vel bare avgift for de siste 25 hestene og for den siste literen du evt må betale :wink:
Hei Lasse!

Problemet mitt er at bilen min ble importert for 3 år siden,, og da gir de bare bruksfradrag for de 3 årene den har vært registrert i NORGE.

Altså, når du importerer bilen får du bruksfradrag fra da bilen var ny, greit... :roll:
Men, så nullstiller de klokka, slik at hvis man skal ha noen form for endring, så gjelder bruksfradraget fra registrering i norge, altså får jeg bare 30% bruksfradrag" :!: Hadde bilen vært i norge 10 år eller mere, så hadde jeg ikke måttet betale noe.

Så for å øke slagvolumet 1 liter, og få 25 hk mere, så må jeg altså betale kr: 114 288,00. Det gidder jeg ikke, så da blir det ikke no V6 :cry:
Resten tror jeg det burte være mulig å få til...
 #369098  av mr2storbrua
 
john_e skrev:Så det betyr at man med en mr2 som har vært i Norge siden 1991 ikke trenger å betale noe? Eller misforstår jeg nå? :)
Det er korrekt... så lenge den har vært registrert i norge så lenge vel og merke...
 #369123  av ArildM
 
Resten tror jeg det burte være mulig å få til...
Tviler sterkt på at du hadde fått godkjent selve motorbyttet.
Da må du ha papirer på Toyota både på avgasskrav for motoren og at bilen enten har vært levert med samme motor, eller at den effektmessig kan tåle en slik motor, med tilhørende oppgradering av understell og bremser.

Og akkurat disse papirene tror jeg du må lete langt og lenge etter.
 #369137  av inzane2012
 
ArildM skrev:
Resten tror jeg det burte være mulig å få til...
Tviler sterkt på at du hadde fått godkjent selve motorbyttet.
Da må du ha papirer på Toyota både på avgasskrav for motoren og at bilen enten har vært levert med samme motor, eller at den effektmessig kan tåle en slik motor, med tilhørende oppgradering av understell og bremser.

Og akkurat disse papirene tror jeg du må lete langt og lenge etter.
hva med han nissen som holder på å bygge om ei caravelle med en v8 corvette motor med turbo på da? den blir vist godkjent...
 #369141  av marlboro1310
 
inzane2012 skrev:
hva med han nissen som holder på å bygge om ei caravelle med en v8 corvette motor med turbo på da? den blir vist godkjent...
det er isåfall helt utrolig om er mulig...

når alt ellers virker U-mulig...

:shock:
 #369149  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:
ArildM skrev:
Resten tror jeg det burte være mulig å få til...
Tviler sterkt på at du hadde fått godkjent selve motorbyttet.
Da må du ha papirer på Toyota både på avgasskrav for motoren og at bilen enten har vært levert med samme motor, eller at den effektmessig kan tåle en slik motor, med tilhørende oppgradering av understell og bremser.

Og akkurat disse papirene tror jeg du må lete langt og lenge etter.
hva med han nissen som holder på å bygge om ei caravelle med en v8 corvette motor med turbo på da? den blir vist godkjent...
Han ahr da enten papirer fra importør, eller fra TUV tyskland, eller så er han gift med dattra til en BT kontrollør, eller så er han selv BT ansatt.
 #369159  av erling
 
inzane2012 skrev:hva med han nissen som holder på å bygge om ei caravelle med en v8 corvette motor med turbo på da? den blir vist godkjent...
Den er vel eldre enn 89? F.o.m. 1.1.89 ble avgasskrav hevet temmelig mye.
 #369163  av mralp
 
V6 i mr2 = good luck... ;)

Erling er på ballen som vanlig! 1989 er et nøkkeltall;

Man støter på 2 problem ved ombygging:
1) Dokumentasjon
2) Avgass

At Toyota eller andre ikke orker jobbe for deg er dems eget valg, og egentlig forstålig, men pkt 1 lar seg like fult løse i de fleste tilfeller.

Pkt 2 er baugen, da datasprut på biler registrert i Norge etter 1989 medfører krav om full syklustest.
Dette er i praksis verdiløst da det kun tester eksisterende map, og du ikke har lov til å kunne endre parametere i ettertid (derfor kan det heller ikke godkjennes). Du har dermed en tilnærmet håpløs oppgave å få ditt selvbygg til å oppfylle EU`s krav med originale motorstyringer (jeg prøvde i over 2 år, det er umulig uten å mode ECU etc).

Er bilen pre 89 og fått sprut godkjent, kan man lage maps og få det meste igjennom. Dette er velkjent og velbrukt både i Volvo og cossie-miljøet, hvor bla Petter (som faktisk jobber i SFOOR) har 2 map på mk`escorten sin, et for gate med 350 som man får godkjent, og et for drag med ca 800hp (ihvertfall hadde han det i 2008/9). Selvsagt er det også en stor fordel å velge en bil førstegangsregistrert før 1.1.74 (da er det ganske fritt fram mhp CO etc). Samme med veteran-Volvoene som man får godkjent ...192hp (såvidt jeg husker) og har et annet map for bane. Samme sak med chip som man bytter selv når man kommer på banen på Audi-motorstyringer, etc. 89`regelen ble dog ikke praktisert før mange år senere, men nå kjører de hardt av en eller annen grunn. I praksis forbøy de enhver form for seriøst motorbygg for annet enn rene banebiler.