sleeper skrev:Når vi først er inne på dette med efffekt..
En ting jeg har tenkt på en av de gangene jeg kjeder meg er dette med spenning og effekt på bilstereo.
1: har jo mange ganger sett subber koblet rett i kontakten, men ifølge ohms lov så blir jo dette en helt sinnsyk effekt,
( 4ohm sub, 230v = over 13kW...) hva er det jeg ikke får med meg? de kan da ikke tåle så mye?
2: Er jo en del forsterkere som leverer VELDIG mye effekt, men som et eksempel så kan man jo se på RF 15kw, den skal levere 2kw ved 4ohm. ( sikkert en del som kan levere enda mer.. )
For at den skal klare og levere så mye effekt i en 4ohm høytaler så må jo høytaleren bli matet med 142V, ( 2000/14= 142 )
Må jo faktisk kunne kjenne det godt om du tar på + og - da.. 
1: Kobles i 8 ohm (altså en 2x4 ohm i seriekobling), og man får en effekt på rundt 6500w eller deromkring. Vi har gjort dette med et Rockford Fosgate T2 15" element, og det går helt fint i en kortere periode. Største problemet er varmgang, og det er det som tar knekken på subwoofere når det er snakk om så høy effekt. Det er faktisk ganske heftig å høre på når et slikt element blir koblet rett i stikkontakten.. det setter en støkk i en

Bassen må monteres med rumpa ut - så man får utsatt varmeproblematikken litt

En av grunnene til at det går bra er fordi det er helt uten forvrengning. Hadde man kjørt så høy effekt inn på en subwoofer i en bil med variabel spenning etc, så hadde det gått vesentlig kortere tid før noe ryker.
At subwooferelementer til drøyt to tusen kroner tåler å stå tilkoblet stikkontakten (en jevn dur i 50 hz med langt over 6000w) i ett døgn har jeg ikke noe trua på, helt ærlig. Høres ut som verdens dårligste forsøk på å lage en myte. Dette ville i så fall krevd noe sykt med kjøling (kanskje det i så fall stod montert i en beholder med flytende nitrogen?

). Hvis det finnes noe info rundt dette kunne jeg tenkt meg å se det - for det ville absolutt vært interessant om det var tilfelle
Den største grunnen til at man svir elementer er pga FOR LITE effekt og/eller for lite strøm - dette gir forvrengning og kan ødelegge elementer på et blunk, derfor leveres det normalt ikke garanti på dette (det er ren brukerfeil). Jo større og tyngre elementer - jo større krav til effekt/strøm - ergo større mulighet for å ødelegge de. Det er faktisk ekstremt sjeldent at man tar livet av elementer med for mye effekt (uten forvrengning).
2: Vi brukte Rockford T15kW blant annet nå i helga på Rudskogen på Gatebil. For de av dere som var der brukte vi den på søndagen. Det er verdens kraftigste og dyreste bilstereoforsterker og leverer noe helt sinnsykt med effekt. Jeg var så dum at når jeg skulle koble til høyttalerledningene fra subwooferne tok jeg tak i begge terminalene samtidig for å skru de opp - uten å egentlig tenke meg om

Jeg fikk mildt sagt noe jævlig med strøm i meg. Så ja, man kjenner det GODT om man tar på pluss og minus på en slik en.. jeg tok på pluss og minus på en brokobling også da, for sikkerhets skyld
De som vil lese mer om T15kW kan lese en forklaring av hvordan det hele fungerer, og et intervju med designeren av den. For de av oss som er litt wannabe nerder på dette området er faktisk dette veldig interessant lesestoff
http://caraudiomag.com/articles/rockfor ... -amplifier
-Chris-
Bilradiospesialisten AS Trondheim
Finn oss på Facebook:
http://www.facebook.com/bilradiospesialisten
moderator