TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nummer stanset inn i torpedoveggen.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #371787  av wingsof66
 
Vel, da har jeg hatt mitt første møte med Statens Vegvesen's utekontroll, med blandete følelser.
Skulle flytte bilen fra hjemmet til vinterlagring. Midtveis i kjøreturen står SV og har skiltkontroll. Siden jeg hadde prøveskilt på, ble vognkort og kjøreseddel levert. Etter en stund kommer en betjent tilbake fra bilen deres og ber meg åpne panseret. Tar opp en lapp og skriver nummeret stanset inn på torpedoveggen og forsvinner tilbake igjen. Etter et par minutter kommer han tilbake og sier: "Du har bygd om bilen fra høyreratt". Ettersom jeg visste, at så ikke var tilfelle sa jeg nei... Dermed var pus ute av posen...
Deretter får jeg beskjed om at de ikke finner noen av nummerne i registeret og ettersom jeg brukte bilen, kom tollvesenet til å bli innkoblet, avgift ville bli beregnet fra i dag og krevd inn med snarest mulig virkning.. Javel, sa jeg og ba han ta en titt på datamerket i døra. Det ble fotografert og så forsvant han inn i bilen deres igjen.. Må legge til at chassinummeret nede i frontvinduet er vanskelig å lese pga en ledning som ligger halvveis over det, men det står i mangellappen som de får opp på dataen.
Så kom han tilbake igjen og sa at nå hadde de funnet bilen, men at de kom til å opprettholde påstanden om ombygging da nummeret som er stanset inn i torpedoveggen ikke er det samme som det på døra. Han påstod til og med at "da er vel denne døra den eneste som er igjen av bilen som ble vist i Drammen".
Litt overrasket tok jeg en titt på nummeret på torpedoveggen og sannelig... Det begynte med 5 siffre som jeg ikke husker helt, men mener at det begynte med JZ80, eller JA80 og tre nummer til, deretter bindestrek, eller noe som ligner en liggende S, så de 7 siste siffrene i chassinummer.
Dermed var bilen regnet som ombygd og skulle ikke vært på veien.
Enden på visa ble at verkstedprøveskilt ble inndratt... men jeg fikk likevel lov til å ringe en kamerat som fikk chassinummer og dro til nærmeste biltilsyn og leide prøveskilt der, slik at jeg kom meg videre. Til dèt var bilen trygg nok.
Til info så har jeg nå fått tatt vekk ledningen og chassinummer der, matcher det på døra. Jeg fant også et klistremerke til på dørstolpen med samme nummer.
Bilen er en US-import og jeg kjenner importøren veldig godt (jobber for han) og han har lovet å la meg få bilder av bilen, tatt både i USA, her i norge før visning og etter.
Så kiommer spørsmålet... Er det noen som kjenner til om Toyota har "forkortet" chassinummer i motorrom?
Er det noen jeg evt kan ringe til i Toyota Norge som kan hjelpe?
Har prøvd å komme i kontakt med teknisk i biltilsyn Drammen, men der er ingen tilgjengelig.
 #371805  av tojo
 
Har ikke hørt om at dem har "forkortet" chassie nummer før.

US chassie nummer:

North-American VIN (1993-1995)

US-Spec vehicles do have a 17-digit VIN on the VIN-Sticker and in the car title. The VIN-Number engraved in the firewall is the 12-digit J-Spec type nevertheless (below).

Example: JT2JA82J1SXXXXXXX

JT2 "World Manufacturer Code" J=Japan; T=Toyota; 2=N-American specification
J Type of Engine (2JZ)
A Toyota Rear wheel drive platform
8 Generation (Supra 05.93+)
2
Type of Engine: 2=Turbo; 1=Non-Turbo

J Body type : J=Targa; L=Hardtop
1 Check Digit
S Model Year (P=93; R=94; S=95)
XXXXXXX Serial Number (Identifiying the production date: see below)

North-American VIN (1996-1998)

Example: JT2DE82A1SXXXXXXX

JT2 "World Manufacturer Code" J=Japan; T=Toyota; 2=N-American specification
D Body type: 2=Supra (Hardtop and Targa)
E Type of Engine: E=Turbo; D=Non-Turbo
8 Generation (Supra 05.93+)
2 Number of Airbags
A Toyota Rear wheel drive platform
1 Check Digit
S Model Year T=96; V=97; W=98)
XXXXXXX Serial Number (Identifiying the production date: see below)

Her kan du lese mer om chassie nummer:
http://www.mkiv.de/artikel/allgemein/25.htm
http://www.toyota-supra.info/forums/mki ... umber.html
http://www.mkiv.com/techarticles/read_vin/index.html
http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm
 #371827  av mr2storbrua
 
Har ikke JDM-biler kortere chassisnummer da? Er det ikke derfor det kan være vanskelig å få prøveskilter hos SV? De ser med en gang at den er JDM pga det mangler noen siffer?

Dersom torpedoveggen er fra en JDM-bil, så burde det vel være mulig å se at rattstammen har kommet ut på høyre side?
 #371833  av tojo
 
mr2storbrua skrev:Har ikke JDM-biler kortere chassisnummer da? Er det ikke derfor det kan være vanskelig å få prøveskilter hos SV? De ser med en gang at den er JDM pga det mangler noen siffer?

Dersom torpedoveggen er fra en JDM-bil, så burde det vel være mulig å se at rattstammen har kommet ut på høyre side?
Stemmer det, JDM har 7siffer:

JZA80-XXXXXXX
 #371834  av pirkka
 
tojo skrev:
mr2storbrua skrev:Har ikke JDM-biler kortere chassisnummer da? Er det ikke derfor det kan være vanskelig å få prøveskilter hos SV? De ser med en gang at den er JDM pga det mangler noen siffer?

Dersom torpedoveggen er fra en JDM-bil, så burde det vel være mulig å se at rattstammen har kommet ut på høyre side?
Stemmer det, JDM har 7siffer:

JZA80-XXXXXXX
Har ikke vært problem og få prøveskilter i Tønsberg :roll: jeg har fåt 8 ganger sesongen ingen har lurt på noen ting :D
 #371838  av tojo
 
pirkka skrev:
tojo skrev:
mr2storbrua skrev:Har ikke JDM-biler kortere chassisnummer da? Er det ikke derfor det kan være vanskelig å få prøveskilter hos SV? De ser med en gang at den er JDM pga det mangler noen siffer?

Dersom torpedoveggen er fra en JDM-bil, så burde det vel være mulig å se at rattstammen har kommet ut på høyre side?
Stemmer det, JDM har 7siffer:

JZA80-XXXXXXX
Har ikke vært problem og få prøveskilter i Tønsberg :roll: jeg har fåt 8 ganger sesongen ingen har lurt på noen ting :D
Var ikke noe problem her heller inntil 2010 sesongen...da var det stopp.
 #371839  av wingsof66
 
North-American VIN (1993-1995)

US-Spec vehicles do have a 17-digit VIN on the VIN-Sticker and in the car title. The VIN-Number engraved in the firewall is the 12-digit J-Spec type nevertheless (below).


Hvis jeg tolker dette riktig, så er VIN-nummer på merket i nedkant av vindu og i vognkort 17 siffre, mens VIN-nummer på torpedovegg er 12 siffret J-spec.

Ettersom jeg kan huske (med hjelp av linkene) så begyner "VIN-nummer" på torpedovegg med: JZA80, så bindestrek og deretter de 7 siste nummerne i VIN-nummer. Mao de 7 tallene etter bindestrek er de samme som de 7 siste på VIN-nummer i dør og nedkant av vindu.
Skal ta bilde i morgen.

Ingen her med US-Supra fra 93 til 95?
 #371861  av Radial
 
høres ikke usansynlig ut at råchassi på JDM og US er like....og at Us-utgaven derfor er ombygget og får ett nytt rammenr, men råchassinr fra japan beholdes..? Isåfal må det dokumenteres av Toyota USA at det var slik disse bilene ble solgt i Usa.
 #371865  av wingsof66
 
Radial skrev:høres ikke usansynlig ut at råchassi på JDM og US er like....og at Us-utgaven derfor er ombygget og får ett nytt rammenr, men råchassinr fra japan beholdes..? Isåfal må det dokumenteres av Toyota USA at det var slik disse bilene ble solgt i Usa.
Og hvis biltilsynet i drammen har gjort jobben sin, så bør de også ha notert chassinummeret på torpedovegg, da bilen ble vist der.
 #371938  av Amund
 
Etter det eg har vert borti av US-supra, så meiner eg å huske at det ikkje var eit direkte chassinr i motorrom/karrosseri. I USA så står vel det alltid på et merke under/bak frontruta?
Dette var jo såklart eit problem for biltilsynet, men det var heilt greit å slå rammenr inn i torpedoveggen sjølv, så lenge det stemte med papirene. Men dette er vel 4-5-6 år siden tenker eg...
 #372678  av wingsof66
 
Amund skrev:Etter det eg har vert borti av US-supra, så meiner eg å huske at det ikkje var eit direkte chassinr i motorrom/karrosseri. I USA så står vel det alltid på et merke under/bak frontruta?
Dette var jo såklart eit problem for biltilsynet, men det var heilt greit å slå rammenr inn i torpedoveggen sjølv, så lenge det stemte med papirene. Men dette er vel 4-5-6 år siden tenker eg...
Det jeg vet er at det ikke er slått inn noe rammenummer, hverken på torpedovegg, støtdempertårn, eller ramme av biltilsyn. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det "forkorta vin-nummer" på torpedoveggen. Det begyner ihvertfall som et JDM-nr, men de 7 siste er ihvertfall det samme som de 7 siste i vin-nummer.
Hva er vel sjansen for at jeg skulle funnet et JDM-chassi som har de eksakt samme sluttsiffre som US vin-nummer.
Deretter skulle jeg begyne å bygge om et komplett godkjent US-chassi (hadde bilen blitt vraket såpass mye at bare førerdøra kunne brukes, ville garantert vært avisstoff), med et jdm-chassi som i tillegg også ble konvertert til venstestyring.. bare sånn for "helvetes skyld"
Nå har jeg ikke hørt noe fra hverken Tollvesen eller Biltilsyn, siden hendelsen for 14 dager siden.
Skal dit på tirsdag og fornye C1 og D1 sertifikatene og da skal jeg spørre. Spent på hva de sier.
 #436379  av turbokjell
 
Hei hei ser det er en gammel tråd, men åssen ble enden på visa? Jeg har et us-chassi nå og der er det akkurat som du forklarer.
Kun kort kode på torpedovegg men er de samme hovedsifferene som det komplette chassi nummeret.
 #438583  av toypartsbergen
 
har vært borti samme problematikken tidligere selv på en bil fra usa. der måtte bilen til toyota så de kunne "risse" inn resten.
 #443520  av Solkim
 
Hei folkens.
Hvordan gikk det med den bilen som fikk "risset" inn resten av chassisnummeret?
Jeg var på Biltilsynet idag med en US spec supra hvor chassisbetegnelsen står først :JZA80-XXXXXXX.
DE ANKLAGET MEG FAKTISK FOR Ã… HA STJELT BILEN!!!!
Og det var da moroa begynte. Det er fryktelig mye synsing på disse kontrollstasjonene. De tolker regler som de vil.
Jeg hadde fått tak i et ECE dokument som tilsier at bilen tilfredsstiller EU's direktiver bla bla, men de virket ikke som de brydde seg så mye.
Men kontrolløren sa til meg at å banke inn chassisnummeret selv hjemme i garasjen eller at de gjorde det spilte ingen rolle.
Da skulle jeg få registrert bilen.
Spurte da om han kunne gjøre det for meg, men nei. Toyota Norge sier selv at det som står på torpedoveggen ikke er det offisielle stedet å sjekke chassisnummeret. Den riktige plassen er i vinduet.
Det har TÜV og dekra sagt også.
Så veldig merkelig at de kan synse så mye de gjør.
Tyskerene gir seg jo ende over av de nissereglene norske stasjoner praktiserer.

Men hva har folk gjort for å få US spec på vanlig grunnlag?
Paragraf 1-15 får jeg til uansett. Men vil helst unngå det.
 #443521  av Inz4ne
 
Satans Vrangvesen er dessverre besatt av en mengde folk som ikke kan regelverket og ei heller vil høre på fabrikanter og importører, og gjør derfor bare det de mener er korrekt.