
Er den ikke førstegangsregistrert i Norge enda? Da må du for all del ikke registrere den med 3S-GE først dersom du har planer om å godkjenne med 3S-GTE!!!
Statusendringsbruksfradraget regnes nemlig fra når bilen er førstegangsregistrert i Norge, ikke når den ble tatt inn i Norge, eller registrert i et annet land. Dersom du derimot førstegangsregistrerer en i Norge som har vært registrert i et annet land i en del år (husker ikke hvor mange, men trenger ihvertfall ikke være mer enn 10 år), så får du opptil 80% bruksfradrag. Derfor vil det være billigst for deg å førstegangsregistrere med turbomotor dersom du har tenkt å få dette inn i vognkortet.
Bruk denne kalkulatoren for å se tollavgift for førstegangsregistrering:
http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=no
Og bruk denne kalkulatoren for å se tollavgift for statusendring:
http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=no
Førstegangsregistreingsavgift for 3S-GE når f.gangsreg i utland 1.jan 1992 (ca.) = 32 779,00 NOK
Førstegangsregistreingsavgift for 3S-GTE når f.gangsreg i utland 1.jan 1992 (ca.) = 55 850,00 NOK
Tilleggsavgift for statusendring fra 3S-GE til 3S-GTE ved f.gangsreg i Norge 1.jan 2010 (ca.) =115 355,00 NOK
Dersom du først registrerer den med N/A-motor og deretter godkjenner med turbo, må du altså betale ca 32779+115355=148134 NOK tilsammen i tollavgifter, mot 55850 NOK. Sparer nesten 100k NOK, det er mye trimming det
