TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • celica model range

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #37371  av Speeder
 
Noen som har noe å legge til, trekke fra eller justere på denne listen?
Artig å ha en oversikt over alle modeller og motoralternativer.


GEN 4 Japanese range '88:

GT-R E-ST162 1998cc 3S-GELU 160 ps
GT E-ST162 1998cc 3S-GELU 160 ps
GT E-AT160 1587cc 4A-GELU 130 ps
ZR 3S-FE 120ps
SX E-ST160 1832cc 1S-iLU 105 ps 4S-Fi
ST E-ST160 1832cc 1S-iLU 105 ps 4S-Fi
SV E-ST160 1832cc 1S-iLU 105 ps



GEN 4 American range '86 '87:

Liftback GT-S ST165L 3S-GE 1998cc 135 hp ST165L
Liftback GT ST164L 2S-E 1998cc 97/116 hp ST167L
Coupe GT-S ST165C 3S-GE 1998cc 135 hp ST165C
Coupe GT ST164C 2S-E 1995cc 97/116 hp ST167C
Coupe ST ST163C 2S-E 1995cc 97/116 hp ST166C
(convertible ST 165K)
All-Trac Turbo ST165 3S-GTE 190hp


GEN 4 UK range:

Liftback GT ST162R 3S-GEL 147bhp (1986) 1998cc 158bhp (1990)
Cabriolet GT ST162R 3S-GEL 147bhp (1986) 1998cc
GT-Four ST165R 3S-GTE 1998cc Turbo 201bhp (1990)



GEN 5 Japanese range:

Active Sports 3S-GE 165ps
GT-R 3S-GE 165ps
Z-R 3S-FE 125ps
S-R 3S-FE 125ps
GT-Four 3S-GTE 225ps
GT-Four A 3S-FE
GT-Four V 3S-GTE 225ps
GT-Four Rally 3S-GTE 225ps


GEN 5 American range:

Coupe ST AT180L 4A-FE 1587cc 103hp
Coupe GT ST184L 5S-FE 2164cc 130hp
Liftback GT ST184L 5S-FE 2164cc 130hp
Liftback GT-S ST184L 5S-FE 2164cc 130hp
Liftback Turbo All-Trac ST185L 3S-GTE 200hp


GEN 5 UK range:

Liftback GT ST182 3S-GE 154bhp
GT-Four liftback ST-185 3S-GTE 205bhp
GT-Four Carlos Sainz liftback ST-185 3S-GTE 205bhp


UK GEN 6:

ST 1762cc 114bhp
GT 1998cc 173bhp
GT-Four 1998cc 238bhp


UK GEN 7:

VVTi 1794cc 140bhp
190 1796cc 189bhp


Sakset fra http://www.toyotaownersclub.com

 #37372  av CelicaTurbo
 
jøss, finnes det virkelig en GT-Four med 3S-FE motor i Japan, en så stor tung bil med firehjulstrekk og kun 115hk må være den treigeste Celicaen noensinne :)

Ellers:

GEN 5 Japanese range:
GT-Four Rally 3S-GTE 235ps

GEN 5 UK range:
GT-Four liftback ST-185 3S-GTE 204bhp
GT-Four Carlos Sainz liftback ST-185 3S-GTE 208bhp


Det er slik jeg mener det skal være ihvertfall, litt usikker på PS-nivået for rallyversjonen i Japan (tilsvarende Carlos Sainz her), men det er ihvertfall høyere enn den ordinære versjonen som er 225PS (rundt 218hk).

 #37387  av Speeder
 
CelicaTurbo skrev:jøss, finnes det virkelig en GT-Four med 3S-FE motor i Japan, en så stor tung bil med firehjulstrekk og kun 115hk må være den treigeste Celicaen noensinne :)

Ellers:

GEN 5 Japanese range:
GT-Four Rally 3S-GTE 235ps

GEN 5 UK range:
GT-Four liftback ST-185 3S-GTE 204bhp
GT-Four Carlos Sainz liftback ST-185 3S-GTE 208bhp
Nå skal vel jeg diskutere litt med deg angående ps, hp og bhp :lol: igjen-...

Tror det stemmer att mk5 cs har 205Bhp, noe som er lik 208hp.
Vanlig GT4 har som kjent 204hp, noe som igjen er 201bhp(?).

nå har jo jeg selvfølgelig glemt de tallene man trenger for å regne om dette:) men de har kanskje du? Men bhp og hp er så liten forskjell att det ikke utgjør noe serlig, men nok til att man bommer med ett par hester ved slike effekter.....


ps: enig i at gt4 med 3s-fe må være sløv:) hva står bokstaven for etter gt-four: A og V ?

 #37389  av CelicaTurbo
 
Aner ikke hva V og A står for men det er nok bare utstyret som skiller mellom bilene... og det stemmer som du sier at det er forskjell mellom hp og bhp så tallene jeg oppgav er ikke korrekt for bhp :)

 #37392  av kennethx
 
bhp er jo bare noe særgreier for USA? eller, Vi like eruopeiske HP! Større takk, psykologisk kjappere bil :lol: :lol: :lol:

 #37398  av CelicaTurbo
 
Er det ikke kun i England man bruker bhp da? :)

 #37401  av CelicaTurbo
 
Fant forresten ut nå tilfeldig mens jeg lette etter info om st183:

GT-Four V er gt4'en med normal kropp..
GT-Four A er gt4'en med "wide-body" slik som de fleste GT4'er i Europa har.

 #37418  av 2fast4u
 
kennethx skrev:bhp er jo bare noe særgreier for USA? eller, Vi like eruopeiske HP! Større takk, psykologisk kjappere bil :lol: :lol: :lol:
bhp - brutto horse power
Hvis effekten står oppført bare med betegnelsen "hk" eller "hp" alene, eller sammen med "SAE" eller "gross", angir effekttallet bare hvor stor ytelse motoren er i stand til å yte maksimalt når den arbeider uten luftfilter, uten vifte, uten dynamo etc. I mange tillfeller bruker også fabrikanten tynnere olje, andre dyser osv. Motorene kjøres også på høyere omdreiningstall enn de en kommer fram til ved kjøring av motoren slik den arbeider i bilen.
Dette er for å oppnå høyest mulig verdi til bruk i reklame osv.

Som oftest kan man gå ut fra at "bhp" eller "SAE" beregningene er 10% for høye.
:?
***

"DIN", "CUNA" eller "net" verdiene gir en noenlunde riktig bilde av størrelsen på den effekten som er til rådighet for drift av bilen.

***
Bare som en opplysning. :wink:

 #37441  av kennethx
 
Hva bruker biltilsynet når de registrerer en bil da?

 #41926  av chris
 
Vi hadde en liten diskusjon på irc i dag.. om BHP, HK og PS.

Men det eneste vi kom til enighet om, var at BHP står for Brake Horse Power.. er for øvrig bare å se en episode Top Gear (engelsk bilprogram), der snakker de om brake horse power hele tida.

Men tror for øvrig vi må få en endelig avklaring på forskjellene :)

 #41933  av kennethx
 
og hvor blander du kW inn i det hele? har du brake kilowatt? hehe bkw?! :?:

 #41963  av chris
 
kennethx skrev:og hvor blander du kW inn i det hele? har du brake kilowatt? hehe bkw?! :?:
nå skaper du mer forvirring enn nødvendig :D :P

 #41975  av kennethx
 
Var det som var meningen :twisted: :twisted:

 #73367  av kaimagne
 
kennethx skrev:Hva bruker biltilsynet når de registrerer en bil da?
Ja, dette er jo interessant! Biltilsynet bruker sikkert samme tankegang som oss, men med økonomiske hensikter. Jo mere hk, jo mere avgifter!

Noen som vet mer om dette?

 #73423  av Tor
 
Break er vel bare brukt som en betegnelse da? Det betyr vel egentlig noe da.