TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Damirs Bilstereo Prosjekt, Toyota Celica T23

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #369625  av Dammed
 
SÃ¥ begynte sparklingen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Glemte å ta bilde etter jeg formet sparkelet før det stivnet. Så mye jevnere ut enn de første bildene før jeg lot det tørke... Skal sparkle en gang til og pusse litt mer, men det begynner å komme seg nå. :)
 #380904  av Dammed
 
Da er det på tide med en liten update.

Har ikke gått så mye lengre frem pga av ferie og eksamener, og det faktum at kassa kan ikke settes i bilen før coiloversene er montert, og de kan ikke bli montert før det er ferdig lakket, snøen er borte og bilen er eu godkjent. Så det er par ting som må gjøres før prosjektet forsetter.

Men det blir en liten forandring i utstyret:

Jeg solgte min ODR spiller og jeg kjøper meg en P88RS-II eller en 9887 og Carputer.

Carputeren er kjøpt, og det ble en ASUS mini bærbar:
Bilde

Liten sak:
Bilde

Specs:
* Size:226×191.2×28.5~38mm (WxDxH)
* Weight1.45kg
* 1.6GHz Atom N270 processor,
* 1GB RAM,
* 80GB SATA hard drive,
* 10-inch display 1024×600,
* three USB 2.0 ports,
* 10/100Mbit Ethernet,
* 802.11b/g/n WiFi, Bluetooth,
* SD card reader,
* 1.3Megapixel Webcam,
* Windows XP.
* weight1.45kg
* 6-cell 6,600mAH battery 3.6h.

PC'en er oppgradert med 2gb ram og det fulgte med en billader, og det er forsatt 1 år garanti igjen. :)

Har kjøpt/bestilt Lilliput 8" widescreen touch skjerm, EFO mini tastatur med mus, Crucial C300 64gb SDD, som skal settes inn i den bærbare, Creative USB lydkort som gir meg 2 RCA utganger, USB Hub som gir meg 10 USB kontakter, og en Iomega 2 TB ekstern harddisk.

Senere skal jeg bestille Garmin Mobile PC, og par DC-DC adaptere til den eksterne disken og lydkortet.

Den eksterne disken har et alu kabinett, noe som gjør den veldig solid, og HDDen inni forblir rimelig kald siden aluen leder varmen bort ganske kjapt.

Bilde
Bilde

EFO tastaturet, er et lite trådløst tastatur med lys bak knappene. Funker utrolig bra, har selv testa det på 4m avstand og det fungerer uten problem.
Bilde
Bilde

Skal prøve forskjellige OS på den bærbare slik at oppstarten blir så kjapp som mulig, mest sannsynlig så blir det et Ubuntu basert OS.

PC'en og den eksterne disken skal plasseres i hanskerommet, det blir VGA forbindelse med skjermen, og lyd signalet vil da gå fra Creative lydkortet via RCA kabler til CD spilleren via AUX inngangen.

Glassfiber støpen som jeg lagde skal ikke brukes. Skal lage en ny form, hvor cd spilleren blir i bunn, så skjermen, så kommer Stinger volt målerne, og til slutt klokka på toppen.

Demonterte skjermen slik at jeg kan få en fin overgang fra skjermen til glassfiber dekselet jeg skal lage. Og så sjekket jeg om den fortsatt fungerte. Deretter så satt jeg sammen igjen dekselet og alle skruene på de riktige plassene, slik slipper jeg å miste noen skruer og det er enklere å ta vare på dekslene og alle skruene. :)

Dekselet til skjermen:
Bilde
Bilde

Skjermen består av et kretskort, og en lite kretskort med knappene og skjermen.
Bilde

Ikke tykke greiene:
Bilde

Og skjermen fungerer fortsatt. :)
Bilde

Skal se hvordan jeg skal ha dette sammen, mest sannsynlig så blir skjermen press montert på glassfiber dekselet, slik den var montert i dekselet. Og kretskortet skal jeg få festa i en egen holder som blir montert på spiller festene i bilen.
 #381293  av Dammed
 
I går testa jeg mange forskjellige Linux distroer, bla: Mint, Arch, Fedora (KPE og LXDE), Kubuntu og Easy Peasy på den nye SSDen og fant ut at Asusen ikke starer fort nok. :/

Så jeg tok ut SSDen og putta den inn i den stasjonære, satt tilbake den vanlige HDDen og innstallerte Xp på den. Vips så starter Asusen nesten like kjapt som den letteste Linux distroen og Xp er så mye enklere å bruke og fikse hvis det skjer noe. Jeg kommer til å sette Asusen i standby når jeg ikke bruker bilen, den trekker nesten ingenting, og med 240Ah så skal det ikke bli et problem.

Så testet jeg i dag USB HUBen og lydkortet, og det vanskeligste var å finne 10 noen lunde forskjellige ting som bruker USB, ble til slutt kun 9, men alt fungerte så jeg er rimelig happy. :)
Bilde
Bilde

So justerte jeg oppløsningen litt og rotet litt rundt på innstillingene på skjermen og fikk til slutt et ganske bra bilde. :)
Bilde

Jeg ble veldig overrasket over at skjermen og lydkortet fungerte via HUBen, så nå blir det kun 3 kabler tilkoblet pc'en, lading, skjerm og en usb til HUBen. :)
 #381421  av PerX
 
blir vel nice det her :D
 #381654  av Dammed
 
begynte å lage rammen til skjermen:
Bilde
Bilde
Bilde

Skjærte hull til skjermen:
Bilde
Bilde
Bilde

Fjernet boksen i hanskerommet:
Bilde
Bilde
Bilde

Limte sammen rammen og satt press på rammen i sløydbenken og lot den sto over natten:
Bilde
Bilde

Rammen passet helt perfekt og sitter som fy:
Bilde
Bilde
Bilde

Hulla i sidene er litt ekstra store slik at det ikke blir noe press på kablene:
Bilde
Bilde
Bilde

Skjærte litt vekk på toppen og bunnen og testa ramma i konsollen:
Bilde
Bilde
Bilde

Lagde en plate som de digitale volt målerne skal på og hvor det skal være hull for den eksterne dvd spilleren:
Bilde
Bilde

Limte ramma med litt pistollim, for å sjekke passform i bilen.:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Ser ganske ålreit ut i bilen, ramma er litt for tykk så jeg kommer til å planslipe den litt.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Fant ut at det var litt for trangt for spilleren, så jeg kommer til å flytte ramma litt opp:
Bilde
Bilde
Bilde

Så siden jeg skulle flytte ramma opp måtte jeg fjerne den fra konsollen, og den pistol limen var utrolig bra. Mye bedre enn biltema driten, noe som forårsaket dette:
Bilde
Bilde

Så jeg skjærte vekk øverste delen og la på en ny bit. Nå ligger ramma ferdig limt i press.
 #381720  av Dammed
 
Nye ramma ser bra ut:
Bilde
Bilde

Slipte ned rammen slik at den ble ca like tykk som skjermen:
Bilde
Bilde
Bilde

Limte fast ramma til konsollen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Og det ser ikke så ille verst ut i bilen :) :
Bilde
Bilde

Starter opp skjermen i morgen for å se om vinkelen er bra, og hvis alt ser i orden ut så begynner jeg med støpingen. :)

Kjøpte også litt silke matt lakk og grunning, Ble merket Presto, blir sikkert ålreit. Så nå har jeg alt jeg trenger for å fullføre konsollen. ^^
 #382154  av Dammed
 
Startet opp skjermen i bilen i dag:

Bilde
Bilde
Bilde

Vinkelen på skjermen er litt for stor slik at man mistet litt for mye av skarpheten, så skjermen skal rettes litt mer opp. Men ellers så ser det ganske bra ut. :)
 #382156  av Andrepedersen
 
Tøft :) du bygger vell snart på bestilling ? ;p

Men, hvorfor bygge ramme av sponplater? hadde det ikke vært mer ideelt å brukt et annet sterkere material ?
 #382172  av inzane2012
 
tok meg friheten å slettet den dobbelt posten på første sida, så blir det litt lettere å laste den, pluss at folk slipper å bla forbi to poster med akkurat di samme bildene :)
 #382174  av Dammed
 
inzane2012 skrev:tok meg friheten å slettet den dobbelt posten på første sida, så blir det litt lettere å laste den, pluss at folk slipper å bla forbi to poster med akkurat di samme bildene :)
Absolutt, la ikke merke til det. :?
Andrepedersen skrev:Tøft :) du bygger vell snart på bestilling ? ;p

Men, hvorfor bygge ramme av sponplater? hadde det ikke vært mer ideelt å brukt et annet sterkere material ?
Gjør nok ikke det, har rett og slett ikke tid til det, det har tatt meg nesten et år å komme så langt, med studier, jobb og sosialt liv så blir det få ganger jeg kan jobbe på bilen, spesielt siden jeg ikke har et eget sted å stå på.

Jeg bygde det ut av MDF, jeg kunne brukt aluminium eller et annet metall, men med MDF så kan jeg bygge ramma litt for liten slik at skjermen sitter i klem, noe som gjør at det blir mye mindre vibrasjoner i skjermen og det blir enklere å holde den på plass. :)
 #382177  av inzane2012
 
ja, tenkte det var på tide å få ordna det nå ;) hehe

gleder meg til å se resultatet av dette prosjekte nå, artig å se folk som tar en litt uvanlig bil å bygger sånne "moster" stereo anlegg i di :P