TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• AD92`s candyred sw20

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #381635  av Audun F

ad92 skrev:[...] så blir til å kjøpe vanlig skinn en gang i tiden for alcantara er ikke så sliteterk, å blekner i solen med tiden!
Eh, ordentlig alcantara (som du finner i Lamborghini etc) skal i utgangspunktet ikke blekne stort og er et sterkt materiale. Den billigere kopien derimot, "Sort imitert møbelruskinn", blekner etterhvert...

Felgene ble forresten veldig bra :)
 #381636  av ad92

Audun F skrev:
ad92 skrev:[...] så blir til å kjøpe vanlig skinn en gang i tiden for alcantara er ikke så sliteterk, å blekner i solen med tiden!
Eh, ordentlig alcantara (som du finner i Lamborghini etc) skal i utgangspunktet ikke blekne stort og er et sterkt materiale. Den billigere kopien derimot, "Sort imitert møbelruskinn", blekner etterhvert...

Felgene ble forresten veldig bra :)
Takk :)

alcantara er kvalitetsstoff ja, men blir lett flekker, dongri setter seg, og når setene har blit utsatt for sol i 6 år jo de ikke så fullt rød som de var før :*( må tørre å påstå at slike seter egner seg ikke i en "daily driver" men ser jo bedre ut da :) blir nokk å handle "vanlig" skinn neste gang :) eller sparco / momo med justerbar rygg, koster jo like mye for 2 nye sparco seter som å trekke opp setene på nytt :lol:

men men småpirkerier i det store bildet, må få på skiltene før jeg begynner å klage på setene! For alt jeg vet kan jo det være jeg ikke får gjennom bilen på BT :( får jeg problemer med senkesettet er helvette løs...
 #381639  av Audun F

ad92 skrev:[...] For alt jeg vet kan jo det være jeg ikke får gjennom bilen på BT :( får jeg problemer med senkesettet er helvette løs...
Røde seter kan jeg skjønne blir falma etter en del år. Man ser det vel bedre på slik farge også...

Har du TÜV på senkesettet ditt er det ikke noe problem, så lenge bilen ikke får mindre enn 11 cm klaring fra bakken. Uten TÜV - lykke til ;)
 #381642  av predator

Audun F skrev:
ad92 skrev:[...] For alt jeg vet kan jo det være jeg ikke får gjennom bilen på BT :( får jeg problemer med senkesettet er helvette løs...
Røde seter kan jeg skjønne blir falma etter en del år. Man ser det vel bedre på slik farge også...

Har du TÜV på senkesettet ditt er det ikke noe problem, så lenge bilen ikke får mindre enn 11 cm klaring fra bakken. Uten TÜV - lykke til ;)
Skal ikke kvervulere med deg, men på løse deler (frontleppe, eksosanlegg etc), er det 7,5 cm som er godkjent, alt under det, får man ikke godkjent.
 #381646  av ad92

Jeg har TUV papir, må bare vaske fjærene sann man kan lese serienummeret så kontrolløren ser det stemmer med det så fremgår i tuv dokumentet.

Jeg er bekymret for at bilen er for lav i front og under men dette skal tydligvis ikke være noe problem..

Har snakket en del med BT angående dette, og det er ingen klare cm mål på hva som er godkjent og ikke lenger virket det som. her var det BT sa til meg.

Hva som må til for å godkjenne senkesett:
Hei.
Det er riktig at senkesett krever ny godkjenning, og innføring i vognkort da dette er en ombygging av bilens hjulgeometri som har direkte
innvirkning på bilens kjøreegenskaper. Ved fremstilling til ny godkjenning skal du ha med utskrift fra firehjulskontroll tatt etter senking, samt
fjærdokumentasjon (eks. TUV). TUV-dokumenter er oftest på tysk eller engelsk, men dette er vanligvis ikke noe problem. At papirene er gamle spiller
heller ingen rolle, bare de gjelder for det senkesettet som står på bilen. Fjærene skal være merket med et typenummer som skal gå igjen i tuv papirene.
Ang høyde:
Hei igjen.
Regler for kjøretøyhøyde og bakkeklaring i forbindelse med senking er avhengig av ulike faktorer.
Om det monteres justerbart senkesett, er oftest minimumshøyden oppgitt i TUV-dokumentet.
Denne minimumshøyden gjelder ved belastet bil, altså men full lastet bil inntil maksimalvekt.
Tyske TUV bruker en simulert fartsdump med totalhøyde 11 cm. som et kriterie i sine senkesett-tester.
Denne hindringen skal forseres uten at kjøretøyet skraper i bakken. I Norge har vi sagt at det minimum må være 8 cm. klaring til faste punkter i bilens karosseri og oppheng, men sjekk først og fremst TUV-dokumentet ditt.
Så noen faste cm mål på hva som er godkjent å ikke, er i følge han jeg snakket med i BT Ålesund er det ikke, eller tror det er grei så lenge bilen er fornuftig senket, noe under 7cm begynner å bli ganske drøyt da.

Bilen min er ikke lav under, men er ikke sikker på hvor høyt fronleppen er over bakken, får håpe den er over 8, eller 7.5 eller hva i all verden kontrolløren mener er lovlig
Sist redigert av ad92 den 22 feb 2011 11:36, redigert 1 gang totalt.
 #381647  av Audun F

Biltilsynet i Drammen skrev:Ved godkjenning må det fremleges dokumentasjon på senkesettet. Dette følger som regel med i settet. Ved godkjenning kontrollerer vi at riktig sett er montert i henhold til dokumentasjonen, bla. fjæringsvei og klaringer inkl. bakkeklaringen på 11 cm som du nevnte. Det lønner seg å undersøke hvor mye settet senker før du kjøper det. Tyskland har tidligere hatt krav til 8 cm bakkeklaring. Les dokumentasjonen slik at du får med deg alle forutsetninger.
Her lukter det noe muffens... Skal sjekke opp igjen hva som virkelig er krav tror jeg ;)
 #381650  av ad92

Audun F skrev:
Biltilsynet i Drammen skrev:Ved godkjenning må det fremleges dokumentasjon på senkesettet. Dette følger som regel med i settet. Ved godkjenning kontrollerer vi at riktig sett er montert i henhold til dokumentasjonen, bla. fjæringsvei og klaringer inkl. bakkeklaringen på 11 cm som du nevnte. Det lønner seg å undersøke hvor mye settet senker før du kjøper det. Tyskland har tidligere hatt krav til 8 cm bakkeklaring. Les dokumentasjonen slik at du får med deg alle forutsetninger.
Her lukter det noe muffens... Skal sjekke opp igjen hva som virkelig er krav tror jeg ;)
Ja her er det bare å ringe bakeren, for her er det noe muffens :lol:

Tror ikke BT har noen klare regler nasjonalt, dette gjør jo det vanskelig for oss, siden vi ikke vet vi har å forholde oss til. BT Ålesund sier en ting, BT Drammer sier noe annet, skulle jo tro at hele BT hadde like regler nasjonalt. Dette er jo både forvirrende og urettferdig...
 #381653  av predator

Fikk beskjed om det sist jeg var inne med min, at det var 7,5 på løse deler, og (hussker ikke nøyaktig) men rundt 10? cm på faste deler. Faste deler er drivverk, motor etc.
 #383256  av ad92

Xenon kittet i hus! 55w 8000x skal lyse godt opp i grøftelysene :lol: de lyser jo bedre enn langlysene mine!
Foto0025.jpg
Foto0025.jpg (768.11 kiB) Vist 3757 ganger
Foto0027.jpg
Foto0027.jpg (662.35 kiB) Vist 3757 ganger
Kjøpte også ett kurrant orginalt mr2 ratt fra "mr2wide". Blir nokk bare brukt til visning og ha det i bakhold til neste gang jeg blir stoppet i teknisk :lol: Blir vell til at jeg skal prøve å finne tuv godkjent racing ratt :)
Foto0026.jpg
Foto0026.jpg (671.25 kiB) Vist 3757 ganger
Nå begynner visning å nærme seg :) skal få den på verksted til svogers å få vasket sann serienummer på senkesettet er leslig, fylle på bremsevæske så varsellampen ikke kommer på under kontroll, bytte olje, nytt blinklys, sette på org ratt å annet små dill som å legge opp kabler, sette på detaljene til felgene :)

Skal bytte girkasse olje ganske snart og! kassen skriker som en stukken gris :roll:

gleder meg VIRKELIG til at det blir varmere i været! :)
 #383425  av mr2storbrua

stianøverland skrev:Fargen heter vel strengt talt superred, ikke candyred :-p vannet er noe helt annet :-)
Det er ikke standard rødfarge på denne :wink: Den er lakkert med candyeffekt.
 #383492  av lasse

mr2storbrua skrev:
stianøverland skrev:Fargen heter vel strengt talt superred, ikke candyred :-p vannet er noe helt annet :-)
Det er ikke standard rødfarge på denne :wink: Den er lakkert med candyeffekt.
Og ellers er vel tidlige røde mk2 i crimson red :wink:
Sorry for kverulerende offtopic :oops:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14