TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Knirker pÃ¥ høyre side fremme(hva mÃ¥ skiftes?)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #366515  av hmsilset

Knirker når jeg bremser, i enkelte humper og kommer noen knirk med ca.5 sek mellomrom når jeg har satt fra meg bilen.Varer kanskje 20sek.
Finner ikke noen foringer som er gåene. Noen som vet akkurat hva jeg må skifte og som har hatt samme feil??
 #366516  av Supramk3turbo

Knirker det i 20 sek etter du har satt fra deg bilen?? Det står vel ikke å gynger så lenge??
 #366519  av hmsilset

Supramk3turbo skrev:Knirker det i 20 sek etter du har satt fra deg bilen?? Det står vel ikke å gynger så lenge??

Hehe, bilen min gynger aldri :D knirker ikke hele tiden.Bare 5-6 ganger kanskje også er det stille.
 #366521  av Supramk3turbo

Det er helt sikkert enten noen foringer, eller så kan du høre om demperne lager lyd... :D
 #366523  av hmsilset

Supramk3turbo skrev:Det er helt sikkert enten noen foringer, eller så kan du høre om demperne lager lyd... :D

Har vært av med hjul, men uten vekt på så er det ikke noe lyd.Er forresten lyd når jeg rikler hjul inn og ut(høyr/venstre) også, men ikke uten hjul på og oppjekka..Får bare sjekke videre :D Men takk for tips.
 #366994  av Tanche

hmsilset skrev:
Supramk3turbo skrev:Det er helt sikkert enten noen foringer, eller så kan du høre om demperne lager lyd... :D

Har vært av med hjul, men uten vekt på så er det ikke noe lyd.Er forresten lyd når jeg rikler hjul inn og ut(høyr/venstre) også, men ikke uten hjul på og oppjekka..Får bare sjekke videre :D Men takk for tips.
jeg ville kontr, styrekulene og støtdempertoppene.
 #388744  av hmsilset

Tanche skrev:
hmsilset skrev:

jeg ville kontr, styrekulene og støtdempertoppene.

ok :) Har prøvd å bevege det meste nå. Fikk til å bevege demperen opp og ned ca3 cm ganske lett når bilen stod oppjekka.Stilte demper stivheten på fullt, og da ble det nesten borte :D Da er det vel ganske sikkert at demperen er gåen? Gule koni er forresten noe dritt uansett.Vil ha originale siden jeg har så stive fjører uansett.
 #390181  av marlboro1310

ok rolig nå hmsilset..hvilket grunnlag har du for å kalle Koni sport dritt :?: skjønner at du er frustrert men Koni er noe av det råeste jeg har kjørt MR2 med. Kan jo være en indikasjon at demperen er sliten ja, hvor lenge har disse stått på, er jo garanti på disse kombinert med senkefjærer.
Videre bør du sjekke ut tårnlagrene\dempertårn (som tidligere sagt) om du ikke har byttet dem siden du fikk bilen, noe som begynner å bli ei stund sia nå eller? du finner nok ut av dette skal du se, er liksom bare såå mange ting som kan være galt..

:wink:
 #390182  av hmsilset

Mekanikeren min fant ingen feil, og jeg skreiv om dette her i fjor også.knirker også etter jeg har satt fra meg bilen :) Koni tåler ikke noe særlig etter min mening.Stilles de på det nest hardeste,ryker de fort.Gjort det på min bil ihvertfall :) Satser på å få svar på neste treff.Jeg har ikke peiling på sånt :D Håper noen tar over bilen til høsten..
 #390186  av marlboro1310

meningen med justeringen av gule Koni sport er at etterhvert som åra går og demperne blir "slappere" skal man justere "etter" for å holde rett hardhet. Når de er montert skal man aldri stille de på hardest og tute og kjøre som ingenting har hendt.
Husket du f.eks å ha etpar korker olje oppi innsatsbenet når du monterte? 8)
Dempera skal kjøres inn, og man kan selvfølgelig velge å stille de noe hardere men den hardeste innstillinga er ikke å anbefale for dempernes levetid.
Min erfaring var at MR2en fikk "dårligere" veiholdning når jeg testet min med Koni på hardest innstilling, bilen hoppet med baken og virket til å være vanskelig å kontrollere ved hard kjøring. Nå brukte jeg Eibach Pro 22mm senkefjærer sammen, og jeg synes det var en super kombinasjon.
 #390216  av hmsilset

marlboro1310 skrev:meningen med justeringen av gule Koni sport er at etterhvert som åra går og demperne blir "slappere" skal man justere "etter" for å holde rett hardhet. Når de er montert skal man aldri stille de på hardest og tute og kjøre som ingenting har hendt.
Husket du f.eks å ha etpar korker olje oppi innsatsbenet når du monterte? 8)
Dempera skal kjøres inn, og man kan selvfølgelig velge å stille de noe hardere men den hardeste innstillinga er ikke å anbefale for dempernes levetid.
Min erfaring var at MR2en fikk "dårligere" veiholdning når jeg testet min med Koni på hardest innstilling, bilen hoppet med baken og virket til å være vanskelig å kontrollere ved hard kjøring. Nå brukte jeg Eibach Pro 22mm senkefjærer sammen, og jeg synes det var en super kombinasjon.
Var montert før jeg kjøpte den :) Har de fjørene jeg også.Står i vognkortet.De er helt supre, så der er vi enige :wink:
 #390323  av kake

marlboro1310 skrev:meningen med justeringen av gule Koni sport er at etterhvert som åra går og demperne blir "slappere" skal man justere "etter" for å holde rett hardhet.
Det nekter jeg å tro lol. Er det ikke bare rebound man justerer på koni uansett? Dvs fast satt compression og høyhastighetsdemping.
marlboro1310 skrev: Min erfaring var at MR2en fikk "dårligere" veiholdning når jeg testet min med Koni på hardest innstilling, bilen hoppet med baken og virket til å være vanskelig å kontrollere ved hard kjøring. Nå brukte jeg Eibach Pro 22mm senkefjærer sammen, og jeg synes det var en super kombinasjon.
Det gir jo menning da bløte fjærer sammen med altfor stiv rebound vil "jekke" opp fjærene i svinger og dumper. Rebounddempingen blir så stiv at fjæra ikke klarer å fjære ut :)
 #390328  av marlboro1310

les papirene som følger med Koni sport:

"after high mileage you are urged to tighten top bolt a notch for optimal street cruising use, as your absorbers will act softer as years go by. (This is normal for everyday-use)
On track days, or high precision driving you can also use this function to harden your absorbers. This is however not recommended for extended periods of time, as it will weaken your absorbers much faster."

:wink: