TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Oljefilter flytte-kit

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #389041  av TBS

Hei!
Jeg trenger litt hjelp med å koble opp ett oljefilter flytte-kit med oljekjøler og termostat på mk3 supraen.
Det er forøvrig det samme utstyret som tidligere ble brukt av StianMK3.

Blir dette oppsettet riktig? På termostaten står det ''cold'' øverst og ''hot'' på den nederste inngangen, virker logisk at hot blir ''inn'' og cold ''ut''?
Og hvis jeg skal få mulighet til å montere oljetrykk/temp måler senere, blir det riktig å plassere det der jeg har tegnet det på den fine paint tegninga:)?
Bilde

bilde av blokka; er det hullet i midten som jeg skal ta olja fra og inn på filteret og videre til termostat/oljekjøler?
Og at ''hølet'' neders på siden der blir ''retur'' fra oljekjøleren?
Bilde

Bilde av adapteren:
Bilde

På forhånd takk
Mvh Tim
 #389044  av Radial

Jeg tror dette bildet av ett Standarisert Oljesystem, gir deg svaret på det meste ift "flow" på olja..... for du har nå blandet "retningen" på olja i bildet ditt :)
Bilde

Legg merke til Oljefilterene..og hva som er Ren og Uren side. Dette Må ikke blandes...særlig på motorer som kan ha Enveis-ventiler i Oljefilteret (VAG).

Mtp oljetemp-sensoren din, så ville jeg satt denne på Retur siden av oljekjøleren.... for temparaturen på olja TIL oljekjøleren er litt irrelevant, sålenge den kjøles godt nok ned ETTER oljekjøleren :)

Aldri montert Termostat i oljekjølere, så der veit jeg joggu ikke.... men virker logisk at HOT er Varm olje fra motor, mens COLD er kald olje fra oljekjøleren.
 #389169  av Drafter

TBS skrev:Hei!
Jeg trenger litt hjelp med å koble opp ett oljefilter flytte-kit med oljekjøler og termostat på mk3 supraen.
Det er forøvrig det samme utstyret som tidligere ble brukt av StianMK3.

Blir dette oppsettet riktig? På termostaten står det ''cold'' øverst og ''hot'' på den nederste inngangen, virker logisk at hot blir ''inn'' og cold ''ut''?
Og hvis jeg skal få mulighet til å montere oljetrykk/temp måler senere, blir det riktig å plassere det der jeg har tegnet det på den fine paint tegninga:)?
[img]http://img718.imageshack.us/img718/8678 ... ttekit.jpg[/img

bilde av blokka; er det hullet i midten som jeg skal ta olja fra og inn på filteret og videre til termostat/oljekjøler?
Og at ''hølet'' neders på siden der blir ''retur'' fra oljekjøleren?
[img]http://img716.imageshack.us/img716/3959/blokkd.jpg[/img

Bilde av adapteren:
[img]http://img827.imageshack.us/img827/1743/adapterzh.jpg[/img

På forhånd takk
Mvh Tim
Tegningen ser riktig ut den :)
Utgang for tilkobling av oljetrykk/temp føler kan du vel koble på adapter plata som du skrur i blokka.. (sandwich plate eller hva det kalles)
 #389214  av TBS

Takk for svar:) det ble litt mer klarhet i hele opplet med den prinsipp tegningen over oljesystemet:) Jeg har nå byttet om på de to slangene som går fra sandwichplata på blokka!
Radial skrev:Jeg tror dette bildet av ett Standarisert Oljesystem, gir deg svaret på det meste ift "flow" på olja..... for du har nå blandet "retningen" på olja i bildet ditt :)
Det var ikke noen utganger for oljetrykk/temp på den sandwichplata...
Andreazz skrev:Oljetrykkmåler kan du jo veldig enkelt bare koble til der den orginale oljetrykksensoren står.
det var jo en god idè å montere den der den originale sitter, hvor er det forresten? men da vil det vel være enda en måler i instrument panelet som ikke er i bruk..
Jeg hadde planer om både oljetrykk, og temp måler. Drar innom GHfittings etter jobb i morgen og ser om jeg får tak i noe der! Det er vel relativt standard med 1/8'' NPT for sensorene?
 #389222  av Andreazz

Den orginale sensoren sitter i blokka, ca rett under CPS`n. Det er vanlig med 1/8-27" NPT på slike ja. Hvis du kjøper en universal måler så er den garantert det. Men Toyota blokka har 1/8-28" BSP gjenger, så du må innom TESS e.l å få deg en overgang :D
 #389234  av Drafter

Scotty skrev:Tips: IKKE skru til oljetrykksensoren for hardt.. det er virkelig ikke gøy når den brekker av i blokka.
Snakker av erfaring eller? Må vel dra noe jævlig til å da.. :roll:
 #389246  av Andreazz

Scotty skrev:Snakker av erfaring ja. Må ikke skru til så fryktelig hardt før det går galt. Forrige eier som hadde skrudd til litt mye.
Å det gikk sikkert til helvete fordi han hadde prøvd å skru i en sensor med NPT gjenger i blokka? :o
 #389366  av TBS

Hehe, det blir å koble på en fittiing på slangen som går fra kjøleren og inn på sandwitchen og to 1/8"npt...

Men ang den originale oljekjøleren så går det jo en retur inn på bunnpanna, denne er det vel bare å
Blokkere? Eller om det senere går ann å koble retur fra olje catch tank der?
 #390192  av Andreazz

Den er det bare å blokkere ja hvis du skal ha et eksternt oppsett.

Jeg har aldri tenkt på å kunne bruke den som catchtankretur. Det er sikkert mulig ja.. Men siden jeg har sveiset igjen min, så slipper jeg å tenke mer på det :lol: