Da var det kanskje på tide å legge ut litt info om nye bilen min her, etter at jeg bytta mr2'n min i september. Hadde egentlig mest lyst på MR2 mk2, men kom over denne, og da ble det enkelt denne istede
Bilen er i utgangspunktet en helt vanlig 1996 Celica 1.8L med 7A-FE motoren, men denne ble i 2000 eller 2001 ombygget til turbo av Toyota Mysen etter at de fikk den i innbytte av en eldre mann som hadde kjøpt den ny, rett og slett bare for å se om det gikk, slik jeg forsto det, så det har blitt betalt effektøkning til 117kw av toyota selv. Han jeg kjøpte denne av kjøpte den så av Toyota ikke lenge etter ombygginga, men etter et års tid eller noe så blåste han toppen eller hva det var av den, så da satt han virkelig i gang. Han fikk KRB Trading til å bygge skikkelige greier ut av den, så det vil si at så og si alt av innmat i motor og slikt et byttet. En helt komplett spec liste har jeg ikke, men skal se om jeg klarer å få tak i.
Det som er gjort som jeg vet er:
- Borra opp til 1.9L
- Smidde JE stempler
- Tiptronic datasprut
- Bosch tenningsmoduler
- Intercooler og oljekjøler av ukjent merke
- RFL dumpventil fra TurboXS
- KN luftfilter
- Turbotrykksmåler det står KRB Trading i
- Custom bygget eksosmanifold og eksosanlegg
- TTE senkefjører
- Noen 17" TSW felger
Slik jeg ble forklart er turboen en turbo som ofte blir brukt i rallycross eller noe sånt, og skal klare 480HK, og innmaten skal klare ca 800, men den kjører nå på 1bar i trykk og det utgjør 250hk, på original girkasse, han har ikke hatt noe problem i alle åra han har kjørt med det
Biler er ellers helt original både innvendig og utvending, utenom to KRB Trading klistremerker på panser og på vinge, som ikke ser så veldig bra ut lengre.
Bilen har rullet 117.000km, og motor ble overhalt/bygget ved 68.000km, så motor har gått underkant av 50.000. Er ingen rust på den, utenom litt overflaterust helt nede på dørene på begge sidene, men dette er et kjent problem så vidt jeg vet.
Jeg har ikke gjort så mye med den enda, utenom å innstallert en Kenwood dvd-spiller og Rockford fosgate komponentsett + at jeg har en Rockford basskasse som skal inn, også vaska den godt og gitt den en liten polering før jeg satte den i vinterdvale (vil nok ikke bruke denne på vinteren).
Av ting som jeg har lyst til å gjøre, så blir det å montere oljetrykk og oljetemp målere som jeg kommer til å plassere i a-stolpen sammen med turbotrykkmåleren. Også har jeg veldig lyst til å sette inn skinnseter, enten fra en GT-Four, eller så leker jeg med tanken på å sette inn seter fra en T23, da jeg elsker de sportsstolene i skinn som står i den, men regner vel med at ihvertfall baksetene ikke passer, selvom de har samme form. Noen som vet? Har også lyst på girkula fra T23, liten oppgradering fra den originale
Har også handlet inn brukte D2 coilovers som jeg fikk til en god pris av en kompis her inne, også kjøpt 2x4L med Agip 10-60 olje
Har også fått et sett med ekstra baklykter som jeg har litt lyst til å sote en smule, bare litt, tror kanskje det kunne blitt litt stilig, men utenom det så tror jeg ikke det kommer til å bli gjort så veldig mye med denne, syns den er pen slik den er Jo, forresten, forslag til nye felger, evt. noen som kunne tenke seg å bytte?
Og ja, bilen er fortsatt framhjulsdrevet
Bilen er i utgangspunktet en helt vanlig 1996 Celica 1.8L med 7A-FE motoren, men denne ble i 2000 eller 2001 ombygget til turbo av Toyota Mysen etter at de fikk den i innbytte av en eldre mann som hadde kjøpt den ny, rett og slett bare for å se om det gikk, slik jeg forsto det, så det har blitt betalt effektøkning til 117kw av toyota selv. Han jeg kjøpte denne av kjøpte den så av Toyota ikke lenge etter ombygginga, men etter et års tid eller noe så blåste han toppen eller hva det var av den, så da satt han virkelig i gang. Han fikk KRB Trading til å bygge skikkelige greier ut av den, så det vil si at så og si alt av innmat i motor og slikt et byttet. En helt komplett spec liste har jeg ikke, men skal se om jeg klarer å få tak i.
Det som er gjort som jeg vet er:
- Borra opp til 1.9L
- Smidde JE stempler
- Tiptronic datasprut
- Bosch tenningsmoduler
- Intercooler og oljekjøler av ukjent merke
- RFL dumpventil fra TurboXS
- KN luftfilter
- Turbotrykksmåler det står KRB Trading i
- Custom bygget eksosmanifold og eksosanlegg
- TTE senkefjører
- Noen 17" TSW felger
Slik jeg ble forklart er turboen en turbo som ofte blir brukt i rallycross eller noe sånt, og skal klare 480HK, og innmaten skal klare ca 800, men den kjører nå på 1bar i trykk og det utgjør 250hk, på original girkasse, han har ikke hatt noe problem i alle åra han har kjørt med det
Biler er ellers helt original både innvendig og utvending, utenom to KRB Trading klistremerker på panser og på vinge, som ikke ser så veldig bra ut lengre.
Bilen har rullet 117.000km, og motor ble overhalt/bygget ved 68.000km, så motor har gått underkant av 50.000. Er ingen rust på den, utenom litt overflaterust helt nede på dørene på begge sidene, men dette er et kjent problem så vidt jeg vet.
Jeg har ikke gjort så mye med den enda, utenom å innstallert en Kenwood dvd-spiller og Rockford fosgate komponentsett + at jeg har en Rockford basskasse som skal inn, også vaska den godt og gitt den en liten polering før jeg satte den i vinterdvale (vil nok ikke bruke denne på vinteren).
Av ting som jeg har lyst til å gjøre, så blir det å montere oljetrykk og oljetemp målere som jeg kommer til å plassere i a-stolpen sammen med turbotrykkmåleren. Også har jeg veldig lyst til å sette inn skinnseter, enten fra en GT-Four, eller så leker jeg med tanken på å sette inn seter fra en T23, da jeg elsker de sportsstolene i skinn som står i den, men regner vel med at ihvertfall baksetene ikke passer, selvom de har samme form. Noen som vet? Har også lyst på girkula fra T23, liten oppgradering fra den originale
Har også handlet inn brukte D2 coilovers som jeg fikk til en god pris av en kompis her inne, også kjøpt 2x4L med Agip 10-60 olje
Har også fått et sett med ekstra baklykter som jeg har litt lyst til å sote en smule, bare litt, tror kanskje det kunne blitt litt stilig, men utenom det så tror jeg ikke det kommer til å bli gjort så veldig mye med denne, syns den er pen slik den er Jo, forresten, forslag til nye felger, evt. noen som kunne tenke seg å bytte?
Og ja, bilen er fortsatt framhjulsdrevet
Sist redigert av SanAndre den 12 jan 2011 14:14, redigert 1 gang totalt.
Celica Turbo 96'
Mr2 Mk1 86' (x)
Mr2 Mk1 86' (x)