TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Wastegate problem pÃ¥ st185 carlos sainz

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #396611  av Turbogirl
 
Er det noen som veit om man får kjøpt Wastegaten på denne bilen separat eller må jeg bytte hele turboen? Nr på Wastegaten er W17835. Den driver å henger seg hele tiden, så bilen overlader og går rett i protect modus. Er det noen som har hatt samme problem?
 #396639  av Haugrud
 
At den fungerer normalt etter at du har skrudd av og på tenning når du har hatt fuelcut, er helt normalt, og sånn det skal være...hva slags bc har du? ha du dp?
 #396810  av Kanakkas
 
Hva har du gjort av trim??

Er du sikker på at det er wastegaten?? Isåfall er det bare å høre med GIK-Turboteknikk, de overhaler disse.
Aktuator feil, så har jeg en brukt original liggende. Alt. bruke en fra Cosworth (Garret??) det brukte jeg på min. Grei oppgradering da den har noe høyere grunntrykk. Slipper da å kjøre med boost-controller ved moderat ladetrykk.
 #396869  av Turbogirl
 
Har bare en normal blødekran... Har ikke trimmet bilen... Når jeg kjøpte den var blødekran og eksosanlegg byttet, men ellers så er alt orginalt... Har også skrudd igjen krana, så den er jo orginal sånn sett da... Derfor jeg ikke skjønner dette..=s
 #396870  av Offern
 
Hvis krana er skrudd igjen, vil turboen lade maks av hva den er god for. WG aktuatoren trenger trykk for å åpne, dette får den ikke når krana er stengt. For at bilen skal lade ''orginalt' må krana åpnes helt, slik at wg aktuator får trykk og åpner.

Litt dårlig forklart men håper du skjønte hva jeg mente.
 #396897  av Turbogirl
 
Kan hende jeg tar feil og det er godt mulig, men er det ikke omvendt? Når den er helt åpen får det jo ubegrenset med luft, noe som gjør at den overlader... Er jo derfor man setter inn krana for å få et høyere ladetrykk, for å få ut mer effekt..
 #396909  av Offern
 
Hvis du har en vanlig manuell ventil, så skal den skrues strammere for å oppnå høyere trykk.

Greit forklart her på litt avansert NYnorsk!

With ball-and-spring types, a spring-loaded ball is used to block this delivered boost "signal", until the desired boost level is attained. It is at this point, that the delivered boost pressure is strong enough to push the spring-loaded ball toward the spring and out of it's seat, allowing the signal to pass, and reach the Wastegate Actuator. The boost pressure then presses against the Wastegate Actuator's diaphragm, causing its arm to move, so that the Wastegate is opened. The opened Wastegate then allows the exhaust gases to divert away from the spinning turbine, thus preventing the turbo from boosting higher than the desired level.
 #396966  av kvass_st215
 
turboen(kompressordelen) sender ladetrykket til aktuatoren(som styrer wastegaten aka spjeldet som bestemmer hvor mye eksos som skal ledes forbi eksoshjulet på turboen)
Altså: hvis aktuatoren ikke får ladetrykk, vil den ikke åpne, og turboen vil ikke begrense seg -> overboost.

Mulighet 1: krana er stengt, så aktuator får ikke trykk.
Mulighet 2: det er et hull på slangen som går til/fra kran, som lekker ladetrykket ut.
Er det en av disse, vil trykket 10 av 10 ganger gå i taket dersom du går hardt på gassen og passerer 3000 rpm
Mulighet 3: aktuatoren er slakk. Hadde dette problemet på min ct15 turbo(4.gen). du kan sjekke om du klarer å bevege armen på wastegate. klarer du å bevege den for hånd, så er den gåen.

Prøv og å koble deg forbi hele kran-opplegget. legg en liten slangebit fra turbo til wastegate å ta en prøvetur. da skal den lade grunntrykk, ca 0,5 bar, og ikke noe mer. Fyker trykket fremdeles i taket, er det nok wastegate.

Dessuten; slike "kraner" er ikke noe særlig for trykkregulering. Du burde få deg en elektronisk boostcontroller. Jeg har en liggende du kan få for en rimelig penge. Gikk i delehaugen etter jeg fikk ny motor og datasprut, men fungerte ypperlig i sin tid..

lykke til :wink: