TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Uavfjæret vekt, hvor stor rolle spiller det?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #378954  av magnesmurf
 
Sitter og vurderer noen nye felger. Og det er ganske stor vekt forskjell på de to som er aktuelle.
I den forbindelse lurer jeg på hvor mye det har å si med tanke på felgen vekt, altså uavfjæret vekt.
Uavfjæret vekt er jo et stort FY på sportsbiler og løpsbiler. Men dette er en litt mer standardbil, og da vet jeg ikke hvor stor rolle det spiller lenger.

Noen som kan si litt om hvordan større uavfjæret vekt vil gå ut over kjøreegnskaper og evt stabilitet på bilen?
 #378968  av john_e
 
Større uavfjæret vekt vil gi dårligere respons i understellet, på grunn av den ekstra vekten som sakker ned retningsbyttene ved fjæring.
I svingene vil hjulene gi en gyroeffekt (prøve å holde sin eksisterende retning) som man kan prøve å minske effekten av med lettere hjul.
Vekten på hjulene har jo mye å si for aksellerasjon og bremsing også.

Nå vet ikke jeg hvor mye du presser bilen, og hvor ofte du kjører entusiastisk da :)
 #378974  av magnesmurf
 
Bruksbilen blir jo brukt, men er ikke så ofte jeg virkelig utnytter alt som bor av egenskaper i bilen. :wink:
Men til gjengjeld vil jeg heller ikke at bilen skal bli alt for daff å kjøre :P
 #379145  av john_e
 
magnesmurf skrev:Bruksbilen blir jo brukt, men er ikke så ofte jeg virkelig utnytter alt som bor av egenskaper i bilen. :wink:
Men til gjengjeld vil jeg heller ikke at bilen skal bli alt for daff å kjøre :P
Er det Impresa eller Mr2 hjulene skal på? :)

Edit: Så at det sto "bruksbilen" så regner med det er Impresaen.
På grunn av at det er 4wd blir det jo mange roterende deler med alt drivverket. (Husker at det har vært snakk om det blandt de som kjører touge med eks. Impreza.)
Men når man ikke presser så mye synker jo betydeligheten på hjulene en del da, så tror du kommer godt ut med noen "vanlige" hjul mtp. vekt ;)
 #379159  av magnesmurf
 
Står egentlig mellom et par oz felger som veier 8kg stk og et par compomotive som veier 10,5 kg stk.
Ikke allverdens forskjell, men leste noen regnestykker angående dynamisk og statisk vekt, og det tilsvarer visst nok å ha 100kg ekstra vekt i bilen hvis man har 10kg ekstra vekt som roterende masse..
 #398369  av 3rlend
 
det har faktisk mye å si :P
fra orginale 15" me vinterdekk til 17" blytunge azev var en sinnsykt forskjell.
følte jeg hadde ødelagt bilen.
Som det blir sakt over her så reagerer hele bilen treigere.

NÃ¥ skal det sies at azev felgene veier 25,5kg per stykk bake og 23.5 med dekk fremme :roll:
 #398391  av sindrejl
 
magnesmurf skrev:Står egentlig mellom et par oz felger som veier 8kg stk og et par compomotive som veier 10,5 kg stk.
Ikke allverdens forskjell, men leste noen regnestykker angående dynamisk og statisk vekt, og det tilsvarer visst nok å ha 100kg ekstra vekt i bilen hvis man har 10kg ekstra vekt som roterende masse..
mellom 8 og 10,5kg pr felg er ingenting du vil merke. Begge deler er helt midt på treet mtp vekt. Værre med store 19-20" Vertini felger som veier en 15kg eller mer pr stk.. bly.. blir trist når jeg ser folk setter slikt på feks en ferrarri.. huff
 #398429  av Mr_Storbrua
 
Hvor kjøper man rimeligst OZ felger?

Tror jeg skal ha noen OZ racing superturismo WRC i 17" etterhvert..
 #398440  av magnesmurf
 
Tja. Jeg fikk 50% rabatt på dekk1 når jeg handlet der... Så de er hvertfall ikke så ille på pris.
 #398441  av sindrejl
 
magnesmurf skrev:Tja. Jeg fikk 50% rabatt på dekk1 når jeg handlet der... Så de er hvertfall ikke så ille på pris.
på felgpakke av denne typen er det normalt å få ca 50% ja, nesten uansett hvor man handler. Ikke la dere lure av store rabattprosenter når dere handler dekk og felger. Det er sluttprisen som er viktig. Dekkbransjen opererer med ekstreme veiledende priser og må gi tilsvarende ekstreme rabatter for at prisen skal bli normal, så selv om det står 40-50% betyr ikke dette at det nødvendigvis er noe bedre enn normalpris.
 #398465  av magnesmurf
 
Handlet ikke dekk da jeg kjøpte felgene.

Jeg fikk 4x 18" oz superturisimo i gull for 12k, men den ene felgen hadde noen riper så fikk den gratis og endte opp med litt under 9k
 #404619  av lexusmann
 
Bilder!! :D