TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Sporvidde?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #405881  av olemoda
 
Hvis man bytter felger og skal ha de godkjent,
så er det jo ikke lov å endre sporvidden mer enn 15mm pr aksling (målt mellom senter på anleggsflaten på dekkene.)
Hvis man har to like biler med forskjellige felger, men med samme innpress, eks ET35.
ene bilen har eks; 9.5" brede felger, og den andre 12" brede felger.
Vil sporvidden være samme eller forskjellig pga bredden er forskjellig?
 #405891  av celicat23
 
Sporvidden regnes vel fra senter på felg til senter på felg, og siden innpress angir avstanden fra senter på felg (til monteringsflaten) så vil ikke bredden på felgene ha noe å si så lenge innpress er det samme. Men du må også tenke på lovene:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html
6.1 b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.


Den siste der, etter som jeg har skjønt det (og det er rimelig mye jeg ikke skjønner, så.....), sier at hvis bilen din ble levert med lik dimensjon foran og bak, så kan ikke du sette på ulik dimensjon foran/bak så lenge du ikke har tuv papirer på det - uansett hvor lite du forandrer rulleomkrets eller sporvidde. Og "STRO-normen" er vel for å rompekjøre alle som liker skikkelig dekkstrekk hvis jeg har skjønt det riktig (handler ikke den om hvilken type/bredde dekk passer til hvilken bredde felger?)
 #405900  av olemoda
 
Vet om de reglene der, og størrelsesendringen på min er lik.
Supra MK4 har 235 foran og 255 bak, jeg har byttet til 255 og 275, lik endring i profil også.
Men lurer bare på om en 12" bred felg bygger lengre ut enn en 9.5" bred felg hvis begge har samme innpress.
Innpresset er jo avstanden fra navet(monteringsflaten til senter på felgen eller hva det er.
Men tenker at jo bredere felg, jo større må felgen være fra navet og ut til enden av felgen hvis avstanden fra navet til senter skal være lik ved samme innpress. Hvis dere skjønner?
sorry hvis dårlig forklart.
 #405903  av celicat23
 
Ja, det vil den gjøre. Senter på felgen vil være på samme sted, men felgen vil bygge mer både utover og innover.