TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Plass til 6.5" høyttaler i MR2 dør?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #405893  av Ole Darkness
 
Hallo, skal legge opp helt nytt lydanlegg i MR2'en og lurer på om noen har prøvd og montert 6.5" høyttalere i bilen?
Tenkte på noe sånt:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
Vil tro eventuelt problemet vil bli at magneten vil kræsje med det staget som går ned langs døren, legger ved bilde.
Dybden vil ikke bli noe problem.

Takker for alle tips :)
Vedlegg
MR2 dør.jpg
MR2 dør.jpg (355.19 kiB) Vist 18848 ganger
 #406023  av chris
 
Ole Darkness skrev:Hallo, skal legge opp helt nytt lydanlegg i MR2'en og lurer på om noen har prøvd og montert 6.5" høyttalere i bilen?
Tenkte på noe sånt:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
Vil tro eventuelt problemet vil bli at magneten vil kræsje med det staget som går ned langs døren, legger ved bilde.
Dybden vil ikke bli noe problem.

Takker for alle tips :)
Hei!

Det er ikke noe nevneverdig problem å montere 6,5" i MR2. Det du må gjøre er å skjære deg ut et par ringer i MDF - og her må du finne ut hvor tykke ringer du trenger (hvor mye må du space ut for å få plass til aktuell høyttaler). Det er faktisk ganske god plass bak dørtrekket - men du må kutte litt. Du må kutte litt i metallet for å få plass til 6,5" i diameter, og du må skjære bort den "koppen" som er på selve dørtrekket - ellers vil denne plast"koppen" ta borti høyttaleren.

Jeg mener jeg hadde 22mm MDF spacer ringer for å få plass til de høyttalerne jeg selv hadde den gangen.
 #407192  av inzane2012
 
Chris, da jeg var inne med mr2'n min hos dere så var det ikke nødvendig med noe skjæring i dørene for å få plass til det polk frontsettet jeg kjøpte der, der brukte han montøren kun noen plastringer som spacere :) men prøvde først sjøl med ett par focal høytalere, disse var mye større bak enn polk sine så di måtte spaces ut mye mer enn polk sitt :)
 #407402  av chris
 
inzane2012 skrev:Chris, da jeg var inne med mr2'n min hos dere så var det ikke nødvendig med noe skjæring i dørene for å få plass til det polk frontsettet jeg kjøpte der, der brukte han montøren kun noen plastringer som spacere :) men prøvde først sjøl med ett par focal høytalere, disse var mye større bak enn polk sine så di måtte spaces ut mye mer enn polk sitt :)
Ja, det stemmer nok :) Noen høyttalere er av en slik størrelse at man slipper skjæring. I tillegg er det vel funnet ut av det er to varianter originalt i MR2 ?
 #407472  av inzane2012
 
det kan ikke jeg svare på, nå skal det og sies at det stod montert 6.5" i dørene mine når jeg kjøpte bilen, men di var limt fast til noen spacera som spacet ut minst 2cm, ang om en må skjære i dør"trekket" er dog en større sannsynlighet for. Står det orginalt anlegg i bilen er det bare å ta en "mock-up" og se hvordan det blir :)
 #407479  av chris
 
inzane2012 skrev:det kan ikke jeg svare på, nå skal det og sies at det stod montert 6.5" i dørene mine når jeg kjøpte bilen, men di var limt fast til noen spacera som spacet ut minst 2cm, ang om en må skjære i dør"trekket" er dog en større sannsynlighet for. Står det orginalt anlegg i bilen er det bare å ta en "mock-up" og se hvordan det blir :)
I min stod det 5,25" originalt. Mener vi fant ut her for noen år siden at MR2 ble levert med både 6,5" og 5,25" fra fabrikk, uten at det var noen sammenheng med årsmodell, størrelse på anlegg (les: antall subwoofere originalt) eller noe sånt.
Den "koppen" i dørtrekket må nok bort uansett når man ettermonterer 6,5" høyttaler.
 #407689  av magnesmurf
 
Jeg bygde jo annlegg i min.
Polk høytalerene passet rett inn, uten å space ut mer enn noen få millimeter.
Det satt 5,25" orginalt i min.
 #407859  av inzane2012
 
ser nok ut som det ikke fins noe fasitsvar på hvordan dørene er :) men vi er alle enige om at 6.5" passer, spørsmålet er bare hvor mye justeringer som skal til, og da må du nesten bare sjekke selv, men du kjøper vertfall ikke feil størrelse om du går for 6.5" :P
 #408175  av magnesmurf
 
Focal bygger ganske dypt og har store magneter. Men det er verdt et forsøk :wink:

INGEN diskanter får plass i de orginale innfestingene.
Har du diskanthus fra etter 1993 kan du kanskje få plass til noen små diskanter, men ikke de fra focal.
Som regel følger det med adaptere du kan plassere inni de orginale diskanthusene, hvis du skjærer til disse.
Alternativene er i A stolpene eller på dashbordet.
 #408214  av inzane2012
 
var det jeg og sa Magne :) Det Focal settet jeg egentlig skulle ha, en eldre type av 165 serien, var kanskje "dobbelt så stor" bak som polk settet jeg tilslutt putta i :)
Nå husker jeg ikke helt dimmensjonen på orginal tweeter'n, men du må modde ganske bra skal du få festa en ny en i det lille diskanthuset på døra, jeg hadde 93 mod selv, men det var ganske trangt om plassen der :)
 #408893  av Ole Darkness
 
Hmm, jeg ble litt mer usikker på hvilke høyttalere jeg skal velge :roll:
Jeg tenkte og bytte ut alle i hele bilen.

SÃ¥ jeg trenger:
- Høytalere i dør (6.5")
- Diskanter
- Høytalere bak (4")
- Forsterker
- 2-din spiller

Noen som har et forslag til oppsett? Trenger ikke koste skjorta men vil ha noe som spiller fint.
Har en 8" sub i bilen som sto i når jeg kjøpte den, å den spiller greit.

Setter pris på all hjelp :) Har anskaffet material til spacere ;)