TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MÃ¥ reimhjulet pÃ¥ veiven skiftes ved trimming? (2jz-Gte)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #408327  av Aleks_
 
er det slik at veivhjulet på 2jzGTE må byttes når man ska over 5-600 hk? eller er det rett og slett bare det at noen ikke skrur det godt nok fast at det er derfor det ryker?

noen som har erfaringer med det?

og i samme tråden vil eg bare spørre om det er noen som har den kabelgjennomføringen i torpedoveggen inn til ecu liggende løst og vil selge den? (supra mk4)


takker for svar :)
Sist redigert av Aleks_ den 09 mar 2012 15:54, redigert 1 gang totalt.
 #408328  av Radial
 
Aldri hørt om at ett Massivt svinghjul har løsna/separert seg, hvis ikke brødhodene som har satt det inn har brukt gamle&dårlige bolter, Feil eller overstramma boltene, eller montert ett svinghjul som var HELT skeivt og ubalansert :P

Hvis du holder deg til den orginale turtallsperra på 7200 er de orginale svinghjula nærmest udødelige.
 #408368  av Aleks_
 
Eg ser no at spørsmålet kan tolkes feil, men eg mente ikke svinghjulet. Men reimhjulet foran på motoren :p

Om de tåler masse hk? Eller om det må byttes til en ati damper eller tilsvarende. :)
 #408375  av Radial
 
kan være en fordel å bytte dette til noe som er massivt, fordi det er holdt sammen av gummi (vibrasjons-dempende) som nå er 15-20 år gammel...Men mange bruker det orginale, for det har faktisk en funksjon med å ta opp resonanser i veiva på visse turtall etz.

Bruker orginale hjulet på min 1jz, og ligger på turtallsperra hele tida, men har ikke nærheten av 700hk da :P
 #408378  av Aleks_
 
Hmm.. Oki.. Men da kan eg nok sikkert kjøre med det originale i begynnelsen også bytte. Men er det noen andre som har trimmet motor som kan svare på dette.?
 #408383  av Supramk3turbo
 
Jeg har erfart at det orginale veivhjulet ryker... å det er ikke morsomt, ikke får du kjørt noe sted, for du mister vannpumpe servo og dynamo. Jeg hadde flaks å det gikk rett i bakken... hadde det gått en annen vei tør jeg ikke å tenke på hva som kunne skjedd :p Kan fort ødelegge ting på sin vei... Et veldig godt alternativ er dette reimhjulet http://www.titanmotorsports.com/timoda2jcrpu.html

Det koster litt, men da er du en bekymring mindre :)
 #408385  av Radial
 
Det reimhjulet må jo være genialt, For det er jo faktisk dempet.
Trur ikke toyota var helt på bærtur når de la inn demping på det orginale hjulet, så det er litt dumt å sette inn noe massivt uten å være sikker på hva du gjør :)
 #408387  av Supramk3turbo
 
Ja, om man setter på uten demping kan dette lage forstyrrelser igjennom hele veiven med tanke på balansering. Dette kan igjen gå utover veivlager, å det ønsker man ikke :p
 #408654  av Supramk3turbo
 
Det er ingen som sier at det ryker over 500 hester :) Det kan like så godt ryke på en orginal motor... Men når det begynner å bli gammel å morken gummi, kan det være skummelt å kjøre med :)

Et nytt orginalt veivhjul holder helt sikkert lenge med høy effekt :)
 #408674  av Radial
 
problemet er vel at det "nye" hjulet koster nesten like mye som ett "oppgradert" ett tenker jeg :)

Det er ingen grunn til at ett nytt OEM-hjul ryker... :P
 #408845  av Kentr85
 
ikkje da at eg veit så mye om supra endå. men reimhjulet mitt løsnet i vulkaniseringen etter eg skrudde opp trykket (bpu) men nå skal det sies at bilen og er gått 180,000+ så tror det va alderen som tok knekken på det.. ps: det løsnet og stakk av og lå fint i veien etter på.
så kjøpte nytt orginal reimhjul, og har ikkje hatt noe problemer siden..