TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #403272  av Andrepedersen

FireWalk skrev:
Andrepedersen skrev:
FireWalk skrev:hehe.. ja viktig å eksperimentere litt :) Trenger ikke gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være. Såpass ja? Ja må ta deg en tur så snart været tillater det. Ser ut til at det kan komme snø i hvert øyeblikk nå. Haglet isted, så spørs om det ikke blir før til våren igjen :) Den står for øyeblikket i garasje :)

De e de :) har ingen peiling på slik programering og instilling som du viser til ofte her, skulla gjerne hatt et kurs der :D hehe.. GT4'en blir lagra i garasjen i vinter den og, må ha den ut når snøen er komt for å få testa den skikkelig :) Godt å høre at bilen din også blir godt tatt hånd om, ser fram til oppdateringer nå!

Hvor bor du i Ã…lesund ?
Bor ca 7 mil sør, vanylven komune :)
Det er godt å høre! :) Er ikke vits i å ha slike biler på veien om vinteren etter min mening :)
Ja bor nesten midt i smørøyet. Ca 3 km fra ålesund sentrum :)

Nei, det er sant :) salter di der oppe ?
Ok. får møtes på moa eller noe til sommern da :)
 #405603  av FireWalk

Får vel kanskje slenge ut de bildene som har latt vente på seg. Dette er bilder fra bytting av foringer i understellet, bytting av fjærer, dempere og min egen hjemmelagde tomgangsregulator :D
Har også noen bilder fra modifikasjon av hovedlykter for å få nær og fjærnlys samtidig.

Bilder:
Vedlegg
Slik presset jeg ut foringene. Anbefales ikke! blodslit. FÃ¥ heller tak i en presse! :)
Slik presset jeg ut foringene. Anbefales ikke! blodslit. FÃ¥ heller tak i en presse! :)
DSC_0026.JPG (583.53 kiB) Vist 1998 ganger
Nye foringer. Polyuretan foringer.
Nye foringer. Polyuretan foringer.
DSC_0021.JPG (726.11 kiB) Vist 1998 ganger
Nye bærekuler, klar for montering.
Nye bærekuler, klar for montering.
DSC_0020.JPG (421.55 kiB) Vist 1998 ganger
Nye foringer montert.
Nye foringer montert.
DSC_0019.JPG (822.74 kiB) Vist 1998 ganger
Foringer
Foringer
DSC_0018.JPG (665.75 kiB) Vist 1998 ganger
 #405604  av FireWalk

Flere bilder:
Vedlegg
DSC_0027.JPG
DSC_0027.JPG (630.15 kiB) Vist 1996 ganger
DSC_0030.JPG
DSC_0030.JPG (583.57 kiB) Vist 1996 ganger
Dempere og fjærer montert sammen (assembly).
Dempere og fjærer montert sammen (assembly).
DSC_0031.JPG (517.91 kiB) Vist 1996 ganger
DSC_0032.JPG
DSC_0032.JPG (722.63 kiB) Vist 1996 ganger
Gamle foringer.
Gamle foringer.
DSC_0035.JPG (796.02 kiB) Vist 1996 ganger
 #405606  av FireWalk

Enda flere bilder:
Vedlegg
DSC_0036.JPG
DSC_0036.JPG (721.33 kiB) Vist 1994 ganger
Ferdig montert
Ferdig montert
DSC_0038.JPG (446.54 kiB) Vist 1994 ganger
Dempere og fjærer montert (for 3. gang? (har vært igjennom diverse senkesett nå før jeg ble fornøyd.)
Dempere og fjærer montert (for 3. gang? (har vært igjennom diverse senkesett nå før jeg ble fornøyd.)
DSC_0039.JPG (484.78 kiB) Vist 1994 ganger
DSC_0040.JPG
DSC_0040.JPG (441.51 kiB) Vist 1994 ganger
Nye lenkearmer er også på plass så klart.
Nye lenkearmer er også på plass så klart.
DSC_0051.JPG (541.21 kiB) Vist 1994 ganger
 #405607  av FireWalk

og eeenda flere bilder:
Vedlegg
Triggerhjul og induktiv sensor.
Triggerhjul og induktiv sensor.
DSC_0053.JPG (465.13 kiB) Vist 1992 ganger
nye fjærer.
nye fjærer.
DSC_0075.JPG (648.73 kiB) Vist 1992 ganger
demontert.
demontert.
DSC_0140.JPG (709.3 kiB) Vist 1992 ganger
Slik ser det ut under. Aldri vinterkjørt :)
Slik ser det ut under. Aldri vinterkjørt :)
DSC_0061.JPG (480.93 kiB) Vist 1992 ganger
Så var det å finne ut hvordan de lyktene skal kobles..
Så var det å finne ut hvordan de lyktene skal kobles..
DSC_0128.JPG (513.89 kiB) Vist 1992 ganger
 #405609  av FireWalk

Lagde meg en mekanisk tomgangsregulator. Denne består av to rele, en solenoid, lite luftfilter, enveisventil, vakumslanger, 2 zenerdioder og utgang fra aux3 på datasprutet samt litt ledninger og sikringer.

Kort fortalt fungerer den slik at solenoiden er standard "åpen" konstant slik at motoren får inn ekstra luft via et lite luftfilter, gjennom solenoiden og igjennom en enveisventil (jeg vil jo ikke at luft skal gå motsatt vei, f.eks når turbo lader) og når kjølevannstemperaturen blir over 50 grader gir denne beskjed om at intercooler viften skal starte. Frem til da er motoren i "warmup" modus. Når + signal kommer på denne ledningen går det et signal til releet, som da er normally closed dermed kuttes signalet til solenoiden når kjølevannet er over 50 grader. Da synker turtallet til igjen og "warmup" er ferdig. Har koblet på et sett med dioder, og en bryter i kupeen slik at jeg kan akivere systemet manuelt om jeg skulle ønske det, f.eks ved testing.

Har lagt med noen bilder av det hele:
Vedlegg
DSC_0150.JPG
DSC_0150.JPG (539.53 kiB) Vist 1989 ganger
DSC_0152.JPG
DSC_0152.JPG (561.68 kiB) Vist 1989 ganger
solenoiden med luftfilteret på, via en enveisventil (fra en Audi A4) via Blå vakumslange til innsug.
solenoiden med luftfilteret på, via en enveisventil (fra en Audi A4) via Blå vakumslange til innsug.
DSC_0151.JPG (520.81 kiB) Vist 1989 ganger
 #405611  av FireWalk

Tidligere har jeg fått bilen EU godkjent hos bekjente pga den nok har litt mer avgass og lydnivå enn det som er tillatt. Dette pga at TKO anlegget fra ko racing ikke har katalysator. Nå er jeg litt lei av å ha dette med eu kontroll hengende over meg, så jeg har fått KO racing til å lage en ny B-pipe til meg som passer rett på TKO anlegget, dette med en high-flow katalysator innebygd. Denne skal være god nok til at bilen består emissions testene borte i statene. Består den testene der så gjør den det iallefall her siden de er litt strengere der borte. Blant annet testes bilen på dynometer mens de måler avgasser på cruising osv..

Denne b-pipen kan jeg enkelt sette på før EU kontroll. det er bare 6 bolter totalt å ta av, sette på katalysatoren, 6 bolter på igjen og ferdig. Da burde det ikke være noe problem å bestå EU kontroll hvor som helst.

Ellers er bilen i topp teknisk stand. Finnes ikke en flekk med rust på bilen. Det er nye foringer, dempere, lenkearmer, styrestag, bærekuler, hjullager, tårnlager, bremser, motor, eksos..

Får vel katalysatoren om en ukes tid tenker jeg. Bilen skal godkjennes innen Mai i år, så får jeg håpe det blir fint vær i sommer så jeg får kjørt litt :)

har vært inne på tanken med å selge bilen siden jeg har kjøpt meg leilighet og har gjeld til langt opp etter ørene. Hjelper ikke på at jeg har studielån og 2 biler i tillegg.. Da svir det voldsomt i lommeboken!

Muligheten er nok til stede for at jeg legger den ut for salg. Men har ikke bestemt meg enda. Vi får se. Har lagt ned utrolig mye kjærlighet, blod, svette og tårer i denne bilen. og ikke minst en formue med penger! Vil anta jeg har brukt langt over 300.000 kroner i deler for å sette denne bilen tilbake til orginal stand, eller bedre enn orginal stand vil jeg påstå. Så vi får se.. Skal iallefall ha mye glede av bilen i sommer! :D
 #405615  av Andrepedersen

FireWalk skrev:Tidligere har jeg fått bilen EU godkjent hos bekjente pga den nok har litt mer avgass og lydnivå enn det som er tillatt. Dette pga at TKO anlegget fra ko racing ikke har katalysator. Nå er jeg litt lei av å ha dette med eu kontroll hengende over meg, så jeg har fått KO racing til å lage en ny B-pipe til meg som passer rett på TKO anlegget, dette med en high-flow katalysator innebygd. Denne skal være god nok til at bilen består emissions testene borte i statene. Består den testene der så gjør den det iallefall her siden de er litt strengere der borte. Blant annet testes bilen på dynometer mens de måler avgasser på cruising osv..

Denne b-pipen kan jeg enkelt sette på før EU kontroll. det er bare 6 bolter totalt å ta av, sette på katalysatoren, 6 bolter på igjen og ferdig. Da burde det ikke være noe problem å bestå EU kontroll hvor som helst.

Ellers er bilen i topp teknisk stand. Finnes ikke en flekk med rust på bilen. Det er nye foringer, dempere, lenkearmer, styrestag, bærekuler, hjullager, tårnlager, bremser, motor, eksos..

Får vel katalysatoren om en ukes tid tenker jeg. Bilen skal godkjennes innen Mai i år, så får jeg håpe det blir fint vær i sommer så jeg får kjørt litt :)

har vært inne på tanken med å selge bilen siden jeg har kjøpt meg leilighet og har gjeld til langt opp etter ørene. Hjelper ikke på at jeg har studielån og 2 biler i tillegg.. Da svir det voldsomt i lommeboken!

Muligheten er nok til stede for at jeg legger den ut for salg. Men har ikke bestemt meg enda. Vi får se. Har lagt ned utrolig mye kjærlighet, blod, svette og tårer i denne bilen. og ikke minst en formue med penger! Vil anta jeg har brukt langt over 300.000 kroner i deler for å sette denne bilen tilbake til orginal stand, eller bedre enn orginal stand vil jeg påstå. Så vi får se.. Skal iallefall ha mye glede av bilen i sommer! :D
Godt du står på enda :) Gleder meg til å se denne bilen i sommmer engang :)
 #405617  av FireWalk

Andrepedersen skrev:
Entusiasten i meg lever i beste velgående enda. Men er jo blitt relativt lite jeg kan gjøre med bilen nå. Har jo skiftet alt som skiftes kan, så eneste som er å gjøre er stort sett skifte av plugger, olje og filter i ny og ne..
Ja du må ta deg en tur til ålebyen i sommer og slå av en bilprat! Morro det! :) Skal jo så klart få en prøvetur og :)
 #405701  av Andrepedersen

FireWalk skrev:
Andrepedersen skrev:
Entusiasten i meg lever i beste velgående enda. Men er jo blitt relativt lite jeg kan gjøre med bilen nå. Har jo skiftet alt som skiftes kan, så eneste som er å gjøre er stort sett skifte av plugger, olje og filter i ny og ne..
Ja du må ta deg en tur til ålebyen i sommer og slå av en bilprat! Morro det! :) Skal jo så klart få en prøvetur og :)
Er det ikke litt greit og være "ferdig" med bilen også ? Er jo bare kosearbeid med småservicer og vedlikehold :D Men, lysten på noe nytt rammes vi alle av :(

Blir tur til ålesund når sommerfelgene kommer på :) Og da håper jeg du er villig til å hjelpe meg med montering av boostcontrollern :) "hks evc vers3/4." ??
 #408999  av FireWalk

Kosearbeid er morro nok det ja. Tok bilen ut på første kjøretur i går! Slik endte det. :p

Har forsøkt en rekke forskjellige koblinger nå men før eller siden gir de etter alle som en. Bilen ladet ca 2 bar før det kom et smell og deretter høres det ut som orkan i motorrommet. Likevel ladet bilen 1,5 bar med det hullet der i koblingen! Imponerende at turboen klarer å levere så høyt trykk at den kan opprettholde 1,5 bar i innsuget når så mye luft slipper ut av et hull av den størrelsen der FØR innsuget syntes jeg. Uansett ikke bra for turboen som må jobbe så hardt den klarer under slike omstendigheter. Men når slikt skjer så slipper man uansett gassen og kjører rolig hjem og bytter kobling.

Har mistet tellingen på hvor mange koblinger jeg har byttet nå. Det står de skal tåle noe vanvittig med trykk og varme, men likevel, før eller siden så tar de kvelden..

Men men! dette går vel under kategorien "kosearbeid".. :P Tar uansett ikke lang tid å bytte en slik. :)
Vedlegg
Kobling
Kobling
20120311_153205.jpg (295.12 kiB) Vist 1916 ganger
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36