TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÅDEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #413673  av FT86

titta litt på broom.no, er en 18åring som skal kjøpe bil og vil ha forslag på ting han kan kjøpe og brått så så jeg dette:
minbil.jpg
minbil.jpg (236.3 kiB) Vist 1111 ganger
og lengre ned:
minbil2.jpg
minbil2.jpg (161.86 kiB) Vist 1111 ganger

min bil de snakker om :P litt fett :)

http://forum.tv2.no/index.php?showtopic=3790
 #413703  av inzane2012

artig :)

En merker fort når folk som ikkje har kjørt en bil skal uttale seg, MR2 tvilsom på vinterføre?? Dummeste jeg har hørt, faen meg kanonbil på vinteren, kjørte trondheim-høyanger tur-retur 2 ganger på vinterføre, en strekning på over 60mil og over 3 fjelloverganger. NULL stress, og det på piggfri hakka dekk!
 #413704  av Noxan8

inzane2012 skrev:artig :)

En merker fort når folk som ikkje har kjørt en bil skal uttale seg, MR2 tvilsom på vinterføre?? Dummeste jeg har hørt, faen meg kanonbil på vinteren, kjørte trondheim-høyanger tur-retur 2 ganger på vinterføre, en strekning på over 60mil og over 3 fjelloverganger. NULL stress, og det på piggfri hakka dekk!

+1 aldrig hatt bedre vinterbil :D :D
 #413705  av ke25-toyoglide

MR2 er ikkje en konge vinterbil på vinterføre, for en 18 åring.
At en kan klare seg på normalt vinterføre er greit nok, men når du kommer til skikkelig vinterføre, så er den for uforutsigbar.
Lav bakkeklaring i tillegg gjør det ikkje bedre.
Eg hadde en kamerat som kjørte Corollaen min fra 72 med piggdekk fra 35 år gamle piggdekk, over haukeli, på noe av det verste føret (inkludert kolonnekjøring) og det gikk bra. Men det er en rævva vinterbil for det :lol:
Like ved der me henta bilen, stod 30 biler i kø og måtte overnatte i bilene pga føret.
Og når me kom nesten him, var det slutt på brøyta veg, og KLINKIS :!:
Har ikkje tallet på kor mange biler, og ikkje minst lastebiler som stod i grøfta, og det var mange norske og.
La 18åringene kjøre normale biler, og bli vant med å kjøre bil, og vinterføre, så kan de få seg en kjøreglad bil seinere :D
 #413711  av inzane2012

Jeg vil ikke si at MR2'en er uforutsigbar, tvert imot. Kanskje ikke så lurt for en som ikke har erfaring med å kjøre på vinterføre, kjøre på nettopp sånt føre. Men jeg kan godt se for meg at disse gamle BMW E30 er betraktelig værre og kjøre om vinteren. Jeg var vel 21 når jeg kjøpte meg MR2'n min, og det var sent i november for 5 år siden nå, så jeg fikk god anledning til å bli kjent med bilen på vinterføre, og etter det var det NULL problem, greit nok at jeg kunne slite med å komme meg opp diverse bakker når den hardpakka snøen var blitt blankpolert, men da var det somregel bare kjetting som funka uansett hvilken bil det hadde vert. Og joda, den har ikke den beste bakkeklaringen, men så lenge du ikke prøver deg på noen ubrøyta skogsveier så er den høy nok.

Alt i alt, så er MIN erfaring med MR2, og dette var og min første bil, at så lenge du har tatt deg bryet med å finne ut hvor grensene går, så ikke MR2 noen værre vinterbil enn en helt standard familie bil, og den er heller ikke noe mer uforutsigbar heller, trenger bare å huske på å aldri gå av gassen midt i en sving, ei heller bremse, så slipper du problem ;)
 #413735  av celicat23

Oooh, western digital velociraptor disk var noe annet enn samsung spinpoint f3 og WD black diskene. Me likes!!! Og 3stk scythe gentle typhoon 1150rpm vifter som blåser luft inn + 3stk scythe gentle typhoon 800rpm vifer som trekker luft ut = win.

*edit* men ville ikke kjøpt velociraptor disk hvis du har pc'n stående nær deg. Når den leser/skriver så bråker den dobbelt så mye som vanlige 7200rpm disker.
 #413736  av 3rlend

celicat23 skrev:Oooh, western digital velociraptor disk var noe annet enn samsung spinpoint f3 og WD black diskene. Me likes!!! Og 3stk scythe gentle typhoon 1150rpm vifter som blåser luft inn + 3stk scythe gentle typhoon 800rpm vifer som trekker luft ut = win.

*edit* men ville ikke kjøpt velociraptor disk hvis du har pc'n stående nær deg. Når den leser/skriver så bråker den dobbelt så mye som vanlige 7200rpm disker.

= Oooh, Western Digital VelociRaptor диске не было ничего, но Samsung спина точки f3 и WD черные диски. Мне нравится! И 3шт коса Gentle Typhoon 1150rpm поклонников вдувания воздуха в + 3 х Scythe Gentle Typhoon 800rpm vifer который всасывает воздух = win

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 #413737  av Astro

3rlend skrev:
celicat23 skrev:Oooh, western digital velociraptor disk var noe annet enn samsung spinpoint f3 og WD black diskene. Me likes!!! Og 3stk scythe gentle typhoon 1150rpm vifter som blåser luft inn + 3stk scythe gentle typhoon 800rpm vifer som trekker luft ut = win.

= Oooh, Western Digital VelociRaptor диске не было ничего, но Samsung спина точки f3 и WD черные диски. Мне нравится! И 3шт коса Gentle Typhoon 1150rpm поклонников вдувания воздуха в + 3 х Scythe Gentle Typhoon 800rpm vifer который всасывает воздух = win

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Dette var faktisk like forståelig begge deler :lol:
 #413747  av ArildM

Tror det har med at en lærer å kjenne en slik bils grenser ganske fort. Har kjørt både KE25, KE30 og AW11 på vinterføre. AW11 er kanskje den verste på en måte, siden når du først får overstyring så vil den tyngste delen av bilen først frem, også derfor Mr2 ikke er noen populær driftebil.

Men på andre måter er Mazdaen med konstant 4hjulstrekk enda verre, joda den har aller best fremkommelighet utav noen av bilene jeg har kjørt, MEN den er naturlig understyrt, og når den først mister grepet går den RETT frem! Dvs at jeg kan kjøre veldig fort på glatt føre, ha følelse av full kontroll, før den plutselig går rett frem. Noe en ser ofte med de som kjører 4hjulstrekk og suv i dag. Mister du først grepet har du ikke sjangs å berge deg inn igjen.

Kjører man derimot KE30 så er resultatet stort sett uten unntak når man mister grep at man får overstyring og sladd. Dette er mye enklere (i mine øyne) å rette inn, siden alt du må gjøre er å kontrastyre litt. Siden KE30en var så fint balansert var det en bil det ble sladdet med både med vilje og uvillig fra min side hver eneste dag jeg kjørte på jobb, men jeg klarte alltid å berge den inn igjen. Det var en morsom vinterbil det :mrgreen:

Igjen, dette avhenger av føreren, vet du begrensningene på din egen bil kjører du deretter. Ergo kan en si at "voksne" førere som ikke kjenner begrensningene på sine biler pga mye elektronikk og dilldall like ofte havner i grøfta den første vinterdagen enn føreren som kjenner sin "manuelle" bil svært godt og vet at den er nervøs på glatt føre.
 #414075  av 2r-e-rik

må tilstå at jeg har syndet. Og det med et smil om munnen.. Til tross for en vanvittig høy skepsis så har jeg faktisk igjen kjørt en elbil..
Jeg har muligens blitt litt imponert også for tesla roaster sport har den deilige kjøre følelsen du får i en lotus.. Den flytter seg nesten like bra som en bensin motor.. Men med tanke så at strømmen du lader den med kommer fra europeiske atom og kullkraft verk så forurenser den lille bilen mer enn en audi a6 med 2.5 tdi...
Men det er over mitt lik å betale 900 tusen for en elbil.. Jeg hadde nok heller lagt noen tusen lapper til på bordet å kjøpt meg en wrc bil..
 #414076  av ArildM

Meeen, om vi en gang i fremtiden klarer å lage skikkelige batterier som lades fort og har bedre kapasitet, ooog hvis vi klarer å flytte energigenereringen over til fornybar energi ala vind og sol, daaa er nok Elbil tingen :wink:
Kanskje ikke akkurat nå, neppe om 5 år, kanskje om 50? :mrgreen:
 #414112  av 2r-e-rik

om du har en 3 fas 32a stikk kontakt så kan du hurtig lade en tesla på et par timer... Å da har du 340km rekkevidde.. Koster deg en 50 lapp å lade den..
Håper at alle kjøper seg elbil så det blir mer bensin til meg...
  • 1
  • 831
  • 832
  • 833
  • 834
  • 835
  • 1173