TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica st185 90' prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #419780  av God
 
Det er vel på tide at jeg hiver inn mitt prosjekt også.

Jeg kjøpte drømmebilen min i fjor sommer og har aldri vert så glad i en bil noen gang. Vi har vert gjennom litt trøbbel på veien, men sånn er det!

Dere vet hvordan det er, etter du har kjørt lenge med samme effekt, så blir det ikke like gøy å kjøre bilen som det var før, derfor har jeg bestemt meg for å "piffe" opp bilen til 400 på hjula. Delene har jeg kjøpt inn, men mangler forsatt litt små ting.

Jeg har leid ett stort garasje lokale og jobber sammen med mange andre som også har prosjekt biler type BMW, Audi, VW, Mercedes osv.. Bare tyske biler, så da skal jeg bevise at japse er best! :wink:

Uansett, jeg er ikke utdannet som bilmekaniker og har egentlig kun lest meg fram til hvordan jeg skal gjøre dette på nett og jobbet mye med bil i fritiden. Jeg har heldigvis noen bekjente som har mer kunnskaper enn meg om bil, så det kommer godt med. Jeg har muligens bil kunnskapen i hodet, men om jeg klarer å utføre arbeidet skikkelig blir jo spennende! :D

Her er delelista:

- Electromotive tecGT datasprut med sensorer, coiler og ledningsnett osv.
- Garrett GTX3071r, ekstern WG Tial 38mm med 0,63 eksoshus + turbobleie
- Tial 38mm MVS v-band
- 3" Blitz nurspec r eksos hele veien
- ACT 6-puck clutch
- ACT XACT ProLite svinghjul
- 3" Downpipe med v-band til turbo og 2-bolt til eksos
- Selvbygget eksosmanifold med T3 flens til turbo, v-band til Downpipe og WG.
- Spesiallaget Inntaksmanifold fra RacerX fabrications
- Bredbåndslambda LC-1 A/F
- Top feed fuel rail med 850cc dyser fra RacerX
- 70mm spjeldhus
- Walbro 255lph bensinpumpe med Aeromotive bensintrykksregulator + måler
- AN6 rør og slanger hele veien fra bensinpumpa
- Skifte Bensinfilter, oljefilter, en grade kaldere tennplugger og andre servicedeler++
- Øvre stag bak
- FMIC med rør og slanger
- Carlos sainz fanger for mer luft til FMIC - takk til Laffy for fangeren! :wink:
- JDM girkasse som har kjørt 24,000km - Takk til Haugrud! :wink:
- Ny og forsterket bankesensor fra ATS
- TRD lavtemperatur termostat
- Cometic toppakning 1.4mm
- Full OEM pakningssett til hele motoren
- OEM registerreim med nødvendige reimhjul
- Splitters nye polyforinger i fram og bakparti
- CP Stempler 86.5mm
- Eagle råder, H-profil
- ARP toppbolter
- ACL rådelager og motorlager, må muligens overdimensjoneres
- Nye slanger og slangestrømper til mesteparten i motorrom
- Olje catch can
- BC Coilovers BR series
-25mm Spacers bak og 10mm framme
- Hvite Rota Grid 17x9 felger med Falken FK-452 215/35/ZR17 dekk
- TRD Lamelldiff i org. diffhus - Takk til Kjelliken! :D
- Pakfeifer body kit klar til montering! - Takk til Kjelliken! :D

Dette tror jeg var alle delene, kan hende jeg har glemt noe.. Her er andre ting som skal bli gjort:

- Mapping på vei og deretter finjustering på dyno
- Dynoteste bilen
- Sjekke om det andre deler som jeg må skifte når jeg åpner motor++
- Få tak i små plastposer med merkelapper til skruer, mutrer, små deler og deretter skrive navn på dem, så jeg hvor di hører til
- Merke deler og komponenter jeg tar ut av motorrommet, så jeg har full kontroll

Hva som skal bli gjort hos EBB i Stavanger:

Plane toppen, honing (borring) av sylindervegger til 86.5mm, slipe stempelringer, polering av veiv, veksjustering av stempler og råder, deretter balansering av veiv, svingingsdemper, svinghjul og clutch + full overhaling av topp og det involverer sliping av ventiler og bytte av tetninger.

Her er noen bilder av bilen, beklager for dårlig kvalitet.. Har tatt di med telefonen min:

Bilde


Bilde


Bilde



Bilder kommer litt etterhvert! Det kan hende at prosjekt tråden blir litt død nå i starten, siden jeg skal rydde plass + jeg har mye arbeid i jobben min utenom også.. Skal ta noen bilder av delene jeg har kjøpt inn til nå om litt..

Har dere noe tips eller kommentarer, så tar jeg hjertelig i mot dem! :D
Sist redigert av God den 02 feb 2014 16:51, redigert 33 ganger totalt.
 #419784  av God
 
Her er delene jeg har til nå:

her er datasprutet:

Bilde

Inntaksmanifold fra RacerX:

Bilde

Fuelrail og dyser fra RacerX:

Bilde

OEM pakninger til motor:

Bilde

1.4mm MLS toppakning:

Bilde

Litt av hvert:

Bilde

Rør, slanger og klemmer til FMIC:

Bilde

FMIC:

Bilde

Her er bilen med CS fangeren på:

Bilde

Girkasse og downpipe:

Bilde

Brebåndslambda:

Bilde



Ble litt overkill med bilder, men bilder forteller mer enn tusen ord som ordtaket sier. :wink:
 #419787  av God
 
3rlend skrev:Dritrått:D
Blir aldri for mye bilder:)
Hehe, ja blir spennende dette!

Glømte å legge inn bilde av clutchen også.


Bilde
 #419808  av God
 
DanielJ skrev:Dette er rått ja! Ikke vær redd for å dele bilder med oss :D
:wink:

Skal ta masse bilder og jeg kommer sikkert til å spørre noen spørsmål underveis når jeg demonterer. En gang må jo være den første!

En liten update:

Eksosanlegget og WG burde være på postkontoret i begynnelsen av neste uke. :) Bestilte WG og Garrett turbo ver for seg, siden WG kostet 3500,- i norge og det syns jeg var litt mye for den lille saken.. Garetten er handlet hos GIKturbo her i norge, så det skal ikke være noe kinamekk, siden di er godkjent på hjemmesidene til Garrett. :wink: Eksoshuset skulle komme på lager i slutten av forrige uke, så forhåpentligvis blir den sendt kommende uke.

Stempler og lagrer skal ikke bli bestilt før jeg har ute motoren. For alt jeg vet har forrige eier borret opp blokka og da må jeg ha en annen størrelse. Lurt å være på den sikre siden!
 #419842  av God
 
Da var eksosanlegget komt i havn. Jøss, var litt av en endestuss det der. Lyd skal det bli. :P


Bilde
 #419866  av God
 
mats_24 skrev:hvor kjøpte du dette annlegget?? hva kostet det??
Kjøpte det hos et ekspotør firma som heter TJs Performance Parts. Ventetida var veldig lenge, så jeg vil ikke anbefale å gjøre det samme. Bestilte det i Juli og det sier jo litt.

Prosessen gikk som følger: Først ble det laget hos Blitz Japan, fraktet med skip til statene, deretter sendt med frakselskapet TNT til Norge. Grunnen til at jeg valgte denne løsningen er at jeg hadde jo planer om å piffe opp bilen allerede i vår og visste at jeg ikke kunne begynne før på høsten.

Jeg betalte ca. 7,000,- tilsammen inkl. frakt, uten avgiftene i norge. Fikk rabatt, siden jeg hadde så god tålmodighet. :wink:
3rlend skrev:celica kler skikkelig japse stuss!! :)
MÃ¥ si meg enig der, mandigere blir det ikke! 8)
 #419867  av God
 
Fant ut at tåkelysene mine er for store til CS fangeren, det var jo litt dumt. Heldigvis er det en st182 som står på bilopphuggeriet her på øya. Er jeg er heldig, så har den muligens tåkelys som passer. Skal ta ein titt i dag. :wink:

EDIT: Bilen var nesten helt strippet nå, så det ser ut som noen andre har vert først til mølla. Da får jeg bare lage plass på baksiden av fangeren til tåkelysene, så kjøper jeg meg et hid xenon h3 3000k kit. Blir i hvert fall litt bedre lys da.

Hadde 6000k bi-xenon på hovedlysene, men den ene boksen hadde trekt til seg fuktighet, så den va helt svidd innvendig.. Lite hyggelig når di ikke er så billige. Neste gang må jeg lage noe ekstra beskyttelse mot fuktighet og vann. :P
 #420062  av God
 
Da er prosjektet i gang og jeg har fått demontert di enkleste delene så langt. Det innebærer fanger, radiator, oljekjøler, hovedlyktene, TMIC, batteri, AFM, sikringboks på høgresiden, luftinntak, litt vakumslanger, tenningskabler og annet små knask.

Noen av skruene og mutrene var jammen meg ikke lette å få av, men klarte det til slutt med litt wd-40 og makt. Knakk noen få mutrer med hovedlykta og støtfangeren, men det får berre våge seg. :wink:

Her er fremgangen så langt:

Bilde



Bilde


Lynposer var ikke så dumt å ha! Føler at jeg har mye mer kontroll når jeg sorterer skruer, braketter og anna små knask.

Bilde



God innsats i dag, nå skal jeg ta kveld med god samvittighet! I morgen skal jeg ta litt flere vakumslanger og kjølevannslanger med torpedoveggen og deretter sensorene som også er i samme området. Neste steg blir dynamoen og tapping av motorolje. Tar ting i mitt eget tempo, ellers så begynner det å bli rot. :P
 #420328  av God
 
Etter mye knoting med mutrer til manifold og katalysator, så gikk det av til slutt. Måtte også ta av dynamo for å få plass til å ta av manifolden. Det begynner å ligne på noe nå. Motoren har blitt en god del tynnere!



Motorrommet for øyeblikket

Bilde



Trenger en liten fin puss her ja!

Bilde


Delene som er tatt ut i dag

Bilde



Vet at demonteringa ikke er spesielt interessant å lese på, men jeg føler at jeg får mer kontroll når jeg noterer ting her. Det er også litt for min egen sak, mtp kontroll. Du vet aldri, kanskje noen lærer fra bildene også. :wink:
 #420368  av God
 
3rlend skrev:update er update, og det er altid like gøy :)
Det er nå godt å høre! :)

Liten update: GTX3071r turboen er komt i posten, så den skal jeg hente i morgen. Bilder kommer! ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25