TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2k lakk til bil. Lastebil og industrisystemer - Ok Ã¥ bruke?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #401710  av john_e
 
Har kommet dit at MR2'en trenger en hellakkering etter omfattende rustreparasjoner.
Jeg er interesser i å finne ut av hvilke lakksystemer som er best å bruke. Skal gjøre det selv. (HVLP sprøyte)

Har fått intrykk av at lastebillakk ligger på et helt annet prisnivå i forhold til vanlig lakk, samtidig som det tåler mer.
Hvilke ulemper møter man på ved å bruke det på vanlig bil? Er det noen åpenbare grunner til at det ikke egner seg?
Og kan lastebillakk våtslipes og poléres for å oppnå "vannoverflate"?

Et annet alternativ jeg har vært innom er industrilakk, eks. Temadur 90.
Noen som kan si meg litt om evt. ulemper ved bruk på personbil?

Det er forresten snakk om å lakkere svart blank.
 #401717  av jacquelin
 
Tror nok den bruker like lang tid som annen lakk til å tørke, men all lakk krever jo en viss temperatur for at det skal skje noe. Hva du velger kommer ann på hva som er viktigst. Jeg syns hvertfall det er stor forskjell i finish mellom industri og en god klarlakk. Blir nesten trist når jeg lakker industri. :P Og tettfarge er tyngre, så den føyker mer og siger fortere. Så jeg hadde ikke brukt det. :)
 #401725  av john_e
 
Drafter skrev:Jeg ser ingen annen ulempe enn at det tar LANG tid før det tørker.
Sikkert et par dager :P
Huff, et par dager til å samle partikkler er ikke bra nei :P
Håper det er noe som tørker fort da :)
jacquelin skrev:Tror nok den bruker like lang tid som annen lakk til å tørke, men all lakk krever jo en viss temperatur for at det skal skje noe. Hva du velger kommer ann på hva som er viktigst. Jeg syns hvertfall det er stor forskjell i finish mellom industri og en god klarlakk. Blir nesten trist når jeg lakker industri. :P Og tettfarge er tyngre, så den føyker mer og siger fortere. Så jeg hadde ikke brukt det. :)
Men hvis den siger, kan jeg våtslipe den på samme måte som vanlig billakk?
Har du ikke noen bilder som viser forskjellen i gloss på billakk og industrilakk da? :D

Jeg har ikke noe annet valg enn å lakkere hjemme, så får jeg ta forhåndsregler for å unngå dritt i lakken :)
 #401737  av Drafter
 
jacquelin skrev:Tror nok den bruker like lang tid som annen lakk til å tørke, men all lakk krever jo en viss temperatur for at det skal skje noe. Hva du velger kommer ann på hva som er viktigst. Jeg syns hvertfall det er stor forskjell i finish mellom industri og en god klarlakk. Blir nesten trist når jeg lakker industri. :P Og tettfarge er tyngre, så den føyker mer og siger fortere. Så jeg hadde ikke brukt det. :)
Lastebil lakk er mye seigere, sitter bedre og bruker derfor også lengre tid å tørke....
 #401742  av jacquelin
 
Hæ? :P Seigere? Hvis den er seig må du tynne mer. Hvor godt lakken sitter avhenger jo av grunnarbeidet. Og lastebillakk står nok de samme 30 minuttene på tørk i lakkboksen som klarlakk gjør.

Jepp den kan slipes på og poleres opp igjen. Men da er det jo finishforskjell der og på resten. :P Hmmm nei jeg har ikke bilder desverre... :( Altså det blir jo greit liksom, bare ikke strøkent. Bra hvis du kan fjerne ting som samler støv, ikke ha åpne veier inn til ting du ikke vil ha lakkføyke på, og varme i rommet. :)
 #401746  av john_e
 
Blir vel i så fall å slipe og polére hele bilen :)

Leste produktdatabladtet til Temadur 90, og der sto det at den tåler påføring ned til +5 grader :)
Først ett tåkelag, vent 35 min, før man legger vått.

Støvtørr etter 30 min. Berøringsklar etter 8 timer ved +10 grader :)
 #421647  av SupraJensen
 
industrillakk er en litt mere "matt" lakk som er beregna for gravemaskiner og annet utstyr som er under hard bruk og som ikke stiller store krav til finish.
Lastebillakk ville jeg gått for vist d var snakk om økonomi, men det du gjerne opplever er at den kan bli blassen med årene og mister fargen. dette forebygger du med å legge vanlig klarlakk over lastebillakken og den holder seg i masse år framover :)
mener også at lastebillakken er en epoxy lakk så den skal være sterk.
Denne kan også våtslipes og poleres til den såkalte "vannglansen" du snakker om.