TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lage egne deler i carbon

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #422149  av Inz4ne
 
Om man ser den tutorialen som ligger i 3 deler her; http://www.youtube.com/user/easycomposi ... rid&view=0 så får man innsikt i hvordan lage eget carbon fiber panser, jeg vil tippe at det er mulig å lage andre deler og.
 #422156  av Andrepedersen
 
Har tenkt tanken, ikke på panser, men på andre deler. Spørsmålet er hvor en får kjøpt carbonkevlar? :D
 #422157  av Inz4ne
 
De som har tutorialen selger alt av utstyr du trenger, hvertfall ifølge videoen.
 #422174  av Inz4ne
 
Mulig jeg og en kammerat begynner å lage deler til våres mr2 mk1, om vi gjør det er det isåfall noen her som er inntresert i å kjøpe noe?
Det vi kommr til å lage er eventuelt panser, motorlokk, bakluke, vinge, skjermer, sideskjørt, speilhus, toppdeksel lykter(den biten av lykta man ser når lykta ligger nede) og fangere. Avhengig av hva vi har av orginaldeler i god nok stand til å lage en bra form.

Dette er ikke ment som noe direkte kjøp og salg, da det ikke er bestemt om det blir noe av enda. Om det skulle være for nærme kjøp og salg av deler så gjerne flytt tråden ditt.
 #422180  av sindrejl
 
kan få lov å lage _ALT_ til min bil :P
 #422182  av MR2i
 
Jeg er helt garantert med på å kjøpe ting.. bagasjeromslokk, panser, inndredningsdetaljer og tilogmed skjermer hadde vært digg.. hadde ikke trengt å tenke på rust noe mer.. hehe..
 #422183  av Inz4ne
 
Da er det tatt til vurdering, og nå er jeg enda mer motivert til å lage ting, det med innredning var en god ide, må se på muligheter for å lage noe av det og etterhvert. :)

Ja rust er fælt vi liker ikke slikt, pluss at man reduserer vekt :3
 #422185  av MR2i
 
Er nok et marked for det.. finnes vel ingen i Europa som produserer sånt.. har funnet noen som leverer panser og noen småtterier men.. voldsomt til fraktkostnader..
 #422187  av Inz4ne
 
Men først må vi få ordnet et rom til å drive på med det da :P Har heldigvis et rom i garasjen som kan brukes, må bare shines opp litt, så da blir det forhåpentligvis oppstart av shining og ordne Carbonverksted i løpet av helga.
 #422188  av MR2i
 
Har faktisk vurdert det samme.. og sett de samme filmene på youtube før.. Men gidder rett og slett ikke. Har alt for mye å gjøre ellers...
 #422190  av Inz4ne
 
Er det ikke slik for oss alle egentlig :P
Men nå er jo vi 2 stykker om å gjøre det så håper at vi skal få det til, på den begrensete fritiden vi har.
 #422193  av David
 
jeg støper på bestilling, det har jeg gjort de siste 5 år..

det som er viktig å tenke på er at å lage en form er tidkrevende og kostbart, så det lønner seg helt klart å bestille flere eksemplarer av hver del slik at kostnaden blir akseptabel.
delene som det skal ta avstøp av må være 100% strøkne, men jeg kan også lage det du vil ha ifra bunn av. se bilder lengre ned

dersom man har tenkt å prøve dette på egenhånd anbefaler jeg å starte med glassfiber, siden det er mye billigere, da man må regne med at det blir mye tull og feil i starten!!
prøv gjerne å støpe mindre deler først, du må ikke vakuumstøpe, siden det skal lakkeres uansett og da spiller det ikke noen rolle om man må pynte litt om det skulle bli skavanker i støpen


eksempel på hva som kan lages, fikk bestilling på å lage et alfa romeo gtv6 turbo replika panser, husker ikke helt hva navnet på produsenten som lagde dette når disse gikk i rally, men hadde et par bilder jeg fant på google å gå ut ifra:
Bilde

starta med et flatt panser, bygde opp med isopor og forma til ei ny plate
Bilde

ferdig sveisa og påbynt sparkling
Bilde
Bilde
Bilde

sluttresultat
Bilde
Bilde
 #422880  av Roye
 
David skrev:
Er dette pluggen...

David skrev:
...og dette ferdig i glassfiber?