Sånn sett starter jeg ikke på bar bakke, siden jeg kommer inn i samme sentral som jeg kjører for nå, og dermed beholder de samme kundene
Angående prisen på bilen, drosjebiler får refusjon på avgiftene og får tilbakebetalt mva. Man får 20% avskrivning av bilens restverdi hvert år, pluss full avskrivning på renter. Dvs at med et lån på 5 år får man avskrevet litt mer enn det man betaler i lån på bilen første året, ca det samme som man betaler neste året, kanskje litt mindre enn man betaler tredje året osv. Originaltilbudet jeg fikk på bilen var ca 600 000 +mva og ekstrautstyr (bl.a. vinterdekk) for en Comfort SE, i forhold til ca 880 000 ink mva + ekstrautstyr for privatbil. Til sammenligning kommer en Mercedes E200 stasjonsvogn (som forøvrig ikke har AWD) med "nødvendig" utstyr (tillegg for eks. vinterdekk) på ca 500 000 + mva. Jeg tar altså ut ca 20 000 årlig mindre i lønn til meg selv før skatt for å kjøpe Lexusen (dersom originaltilbudet hadde vært det jeg hadde betalt), disse pengene hadde mest sannsynlig blitt brukt på privatbilen uansett. Da syns jeg det er mer fornuftig å bruke 20 000 avskrivningskroner (altså etter skatt) på en bil man kjører 100 000 km/år med, i forhold til 10 000 kroner (toppskatt er ca 50%) på den man kjører 10 000 km/år med
I mitt budsjett har jeg budsjettert med at jeg kjører mesteparten selv, planen er kun å ha en helgesjåfør av og til og kanskje litt hjelp på sommeren når det er mye å gjøre. Verkstedutgifter, i hvertfall serviceutgifter, er normalt lavere på en bensinbil (som rx'en er) i forhold til en dieselbil (som de fleste drosjer er).
Til slutt handler alt om prioritering, og som du sier, når jeg er på jobb har jeg lyst til å ha det trivelig og å være stolt av arbeidsplassen

Privatkjøring er derimot utelukket da det selvfølgelig må skattes veldig mye av det, men jeg kan ta den ut som privatbil etter tre år uten å betale tilbake mva eller refusjon (må jo da fortsatt betale på lånet som det er to år igjen av). Jeg kommer mest sannsynlig til å bytte den inn i en ny drosje om tre år, da får jeg ta en vurdering på om jeg fortsatt ønsker å jobbe like mye, eller om jeg vil kjøpe en billigere bil og heller kunne ta meg mer fri