TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota st2000 ra28 spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #423773  av Zepticon
 
Andrepedersen skrev:Jeg hadde ikke kjøpt en san for å dryle på plastikk eller selge med profitt!
Men i det øyeblikket du monterer UZ i den så er den i praksis verdiløs som veteranbil.

Biltilsynet vil ikke godkjenne en slik ombygging (har spurt).
Du får neppe TUV papirer på den (uten en massiv ombygging)
Den kan heller ikke komme under amatørbyggloven som utredes pga vekt/effekt.
Forsikringsselskapet vil ikke forsikre den som veteranbil da det er uorginal motor.

Kansje du klarer å få til noe med en gammel 4V motor, fra de gamme Century modellene, men disse er vell skjeldne som bare f.

Her er vell racingutgaven av denne, med "18R-G" topper fra yamaha, spesielt laget for en av racerbilene demmes. Mener å huske at den bilen het Toyota7 eller noe slikt.
Bilde
 #423805  av ArildM
 
Samme tenkte jeg også :wink:
Finner du en original sånn bil er det en skam å bygge den om motormessig :roll:
 #423817  av Zepticon
 
ArildM skrev:Samme tenkte jeg også :wink:
Finner du en original sånn bil er det en skam å bygge den om motormessig :roll:
Nettopp :D Jeg hadde også planer om UZ, men når jeg møtt emotgang fra BT, så tenkte jeg at bilen er mye mer vert, og mer spesiell om den er orginal, eller tilsvarende orginal.

Men 18RG er ikke til å kimse av den, og det finnes mye snacks til den om du virkelig vil bygge bil. Selve motoren kan bores opp til 2.2l. Man får kjøpt både kvasse kammer, og stempler med høy kompresjon til dem. Legg på grenrør fra Toysports, ITB nnsug fra 4AGE eller tilsvarende, og elektrisk tenning, så burde det ikke være umulig å få bra skyv i en lett bil.

Om du er seriøst interessert i å finne en bra bil, ville jeg vurdert USA. Her heter de riktignok RA29 om jeg ikke husker feil, og ble levert med en 2.2l 20R motor. Eksteriørmessig har de også de stygge støtfangerne, men er ellers helt like. En helt strøken oppusset bil kommer vell på rundt 10.000 dollar (sist jeg var aktiv på 1stgen forumet).

Alt avhengig av hvor du vil gjøre selv, så kan du importere et rustfritt karosseri fra USA (california eller en annen tørr og fin stat) eller en hel oppusset bil.
 #423901  av David
 
Zepticon skrev:
Andrepedersen skrev:Jeg hadde ikke kjøpt en san for å dryle på plastikk eller selge med profitt!
Men i det øyeblikket du monterer UZ i den så er den i praksis verdiløs som veteranbil.

Biltilsynet vil ikke godkjenne en slik ombygging (har spurt).
Du får neppe TUV papirer på den (uten en massiv ombygging)
Den kan heller ikke komme under amatørbyggloven som utredes pga vekt/effekt.
Forsikringsselskapet vil ikke forsikre den som veteranbil da det er uorginal motor.

spør du meg er en ra28 med 1uz verdt mer penger enn om den skulle hatt 18r eller 18rg.
folk flest kjøper bil for å bruke den, ikke lagre den på et museum.

dersom man skulle komme over et museumsobjekt er jeg helt enig i at det er en skam å gjøre noe med den. men da må den være urestaurert. 100% originalt helt ned til minste detalj. inkl dekk og felger.

sansynligheten for at det fins slike biler i norge er liten. og toyota museumet har ra28 utstilt fra før, så ingen fare. gjør som du vil :)

om man bytter fra 18r til 18rg eller fra 18r til 2jzgte spiller ingen rolle. den er modifisert.


forsikring er ikke noe problem. har forsikret mange ombygde veteranbiler.

godkjenning er noe værre, heldigvis er disse gamle bilene så gamle at ingen av de som eventuelt vil stoppe deg langs veien vet hva som er originalt eller ikke.


har forøvrig en ra28 uten motor jeg kan vurdere å selge om man blir enig om pris.
veldig lite rust.
 #423908  av Zepticon
 
Med mindre du har forsikret dem, og opplyst forsikringselskapet at det er en modifisert bil uten godkjenning, så kunne du like godt kjørt uten forsikring:) fordi forsikringen er da ugyldig pga kontraktabrudd, og du kommer til å bli krevd regress.

Men om du vet om noe selskap som forsikrer biler som de vet er ombygd men ikke godkjennt, let me know!
 #423910  av Andrepedersen
 
David skrev:
Zepticon skrev:
Andrepedersen skrev:Jeg hadde ikke kjøpt en san for å dryle på plastikk eller selge med profitt!
Men i det øyeblikket du monterer UZ i den så er den i praksis verdiløs som veteranbil.

Biltilsynet vil ikke godkjenne en slik ombygging (har spurt).
Du får neppe TUV papirer på den (uten en massiv ombygging)
Den kan heller ikke komme under amatørbyggloven som utredes pga vekt/effekt.
Forsikringsselskapet vil ikke forsikre den som veteranbil da det er uorginal motor.

spør du meg er en ra28 med 1uz verdt mer penger enn om den skulle hatt 18r eller 18rg.
folk flest kjøper bil for å bruke den, ikke lagre den på et museum.

dersom man skulle komme over et museumsobjekt er jeg helt enig i at det er en skam å gjøre noe med den. men da må den være urestaurert. 100% originalt helt ned til minste detalj. inkl dekk og felger.

sansynligheten for at det fins slike biler i norge er liten. og toyota museumet har ra28 utstilt fra før, så ingen fare. gjør som du vil :)

om man bytter fra 18r til 18rg eller fra 18r til 2jzgte spiller ingen rolle. den er modifisert.


forsikring er ikke noe problem. har forsikret mange ombygde veteranbiler.

godkjenning er noe værre, heldigvis er disse gamle bilene så gamle at ingen av de som eventuelt vil stoppe deg langs veien vet hva som er originalt eller ikke.


har forøvrig en ra28 uten motor jeg kan vurdere å selge om man blir enig om pris.
veldig lite rust.

Takker så mye for alle inspillene!
Etter min mening så blir ikke ra28'en verdiløs dersom jeg skulle gå for en 1uz motor. Hadde jeg sett en slik tilsalgs med en san motor, hadde jeg slått til med en gang. :)
Første bud nå blir å finne en ra28 som er i noen lunde stand, som har komplett karroseri og er rullende.
ang motor, har jeg ikke tenkt så mye på. Kan ikke du sende meg bilder av bilen og en pris david?

Er det noen andre der ute som vet om noen som er tilsalgs?
Og, hvordan skjermbreddere kan en bruke på denne? ae86 breddere, eller datsun 280z?
 #423920  av David
 
Zepticon skrev:Med mindre du har forsikret dem, og opplyst forsikringselskapet at det er en modifisert bil uten godkjenning, så kunne du like godt kjørt uten forsikring:) fordi forsikringen er da ugyldig pga kontraktabrudd, og du kommer til å bli krevd regress.

Men om du vet om noe selskap som forsikrer biler som de vet er ombygd men ikke godkjennt, let me know!

kontraktbrudd og kontraktbrudd, de må fortsatt kunne bevise i en rettsak at 1uzfe motoren har skyld i ulykken. det blir akkurat like vanskelig for dem, som det er for deg å få det godkjent hos biltilsyn :)

jeg ville vært mer bekymra for å ha skyld i en ulykke med nedslitte dekk... og hvor mange er det ikke av dem?
 #423922  av ArildM
 
Mer eller mindre verdt spørs vel litt på utførelsen av ombyggingen også. Er det gjort bra uten at man har kappet i stykker halve bilen eller ødelagt dens kjøreegenskaper så er det vel opp til eier/kjøper om den er mer verdt eller ikke.
 #423933  av Zepticon
 
David skrev:kontraktbrudd og kontraktbrudd, de må fortsatt kunne bevise i en rettsak at 1uzfe motoren har skyld i ulykken. det blir akkurat like vanskelig for dem, som det er for deg å få det godkjent hos biltilsyn :)

jeg ville vært mer bekymra for å ha skyld i en ulykke med nedslitte dekk... og hvor mange er det ikke av dem?
Det var vell gjerne ett av medlemmene her, som sovna bak rattet og kjørte på skogen. Pga at han hadde byttet motor fra 3S-GE til 3S-GTE så nektet forsikringsselskapet å betale ut. Saken ble prøvd i retten med seier til forsikringsselskapet.

Og da hadde motoren ingenting med ulykken å gjøre, men han fikk ikke noen erstatning. Heldigvis for han så var det ingen andre innblandet, så han msitet abre erstatningen for bilen og sin egen uførhet, men om han hadde klippet med seg en annen bil, så hadde han fått hele regningen for det også.

Dette er eneste grunnen til at jeg ikke gikk for UZ i min. Hadde det bare vært for biltilsynet sin del, så hadde jeg gitt beng, men forsikringsselskapet er det jeg er virkelig redd for.
 #423937  av ArildM
 
Jeg tror det er en respekt som kan være lurt å ha.