TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Unntak i forhold til avgift for trimmet bil

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #436765  av diracdeltafunction
 
Som sikkert mange andre har jeg lest http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196340 hvor det står om bl.a. å øke motoreffekten:

"Tilleggsavgiften blir redusert i forhold til hvor lenge kjøretøyet har vært registrert i Norge. Har bilen vært registrert i over 10 år i Norge, faller tilleggsavgiften bort, og du trenger ikke å søke Tollvesenet om statusendring." (Ja, det må også godkjennes av BT, men det er ikke det denne tråden dreier seg om).

Men med unntaket som blir påpekt alle steder at disse ti årene teller kun fra bilen er importert og ikke minst registrert i Norge, for første gang.

SÃ¥ gitt at det er i orden, men SÃ…:

"Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette – og du må betale avgifter som om bilen var ny." (fra http://www.klikk.no/motor/bil/article480591.ece)

Jeg har prøvd å finne ut hvor dette står definert i loven, uten hell.

Hva i alle dager er dette for noe? Er det noen som vet hvor dette står i loven, og når det gjelder?

Jeg HÅPER dette gjelder for de som har importert en bil som er noen få år gammel, og så økt effekten og "lurt seg unna" men så blir "tatt", og ikke 20 år gamle biler som relativt fattige folk prøver å skrape sammen penger til å holde på med som hobby.
 #436799  av Zepticon
 
diracdeltafunction skrev:
ArildM skrev:Selv om det er avgiftsfritt, er det ikke nødvendigvis mulig å få godkjent.
Ellers er det vel ikke rammenummer i motorrommet, men det kan hende de ønsker å inspisere bilen og da har de vel innsynsrett, i alle fall meget mistenkelig om du nekter de å se i motorrommet ditt :wink:
Joda, men jeg tenker at det jeg kan takle er å få bilen avskiltet, måtte nedgradere den til så og si stock, få på igjen skilter, osv. Men det jeg ikke takler er et skjult unntak som dette "Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette – og du må betale avgifter som om bilen var ny." (fra http://www.klikk.no/motor/bil/article480591.ece)

Hvor i alle dager de har dette fra aner jeg ikke, om om det er sant blir jeg enda mer sjokkert.
Hele artikkelen er pisspreik og skremselspropaganda... Man må ikke betale avgifter uten at bilen blir registrert. Og da må BT selv grave frem papirer på dette.
Så om du har trimma en Supra til 4000000hk, så må BT faktisk godkjenne bilen med denne effekten for at det skal utløse avgift. Om ikke får du i værste fall mangellapp for uorginal motor.
Dessuten prøvde de dette i retten, og for å måle effekt på en juridisk godkjennt måte, må motoren i labratorium og måles i kontrollert atmosfære, med dynoen kobla til svinghjulet.

Det står jo faktisk i artikkelen:
Toll- og avgiftsdirektoratet legger også til at sannsynligheten for at noen blir nødt til å betale alt dette er forholdsvis liten, men at muligheten er tilstede. De presiserer også at disse avgiftene kun må betales dersom bilen blir godkjent med det nye antallet hestekrefter - noe det som regel er vanskelig å få til.
De som har mest å frykte er de som har chippet typisk VAG dieselturbo, som ble levert med 150hk og 188hk (usikker på eksakte tall) på identiske biler, der eneste forskjellen var ECU programmet. Dersom man da endrer dette, vil BT lett kunne omregistrere bilen din, da det krever minimalt med dokumentajson (en telefon til Møller), og du må punge ut ekstra.
 #436854  av diracdeltafunction
 
Zepticon skrev:
diracdeltafunction skrev:
ArildM skrev:Selv om det er avgiftsfritt, er det ikke nødvendigvis mulig å få godkjent.
Ellers er det vel ikke rammenummer i motorrommet, men det kan hende de ønsker å inspisere bilen og da har de vel innsynsrett, i alle fall meget mistenkelig om du nekter de å se i motorrommet ditt :wink:
Joda, men jeg tenker at det jeg kan takle er å få bilen avskiltet, måtte nedgradere den til så og si stock, få på igjen skilter, osv. Men det jeg ikke takler er et skjult unntak som dette "Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette – og du må betale avgifter som om bilen var ny." (fra http://www.klikk.no/motor/bil/article480591.ece)

Hvor i alle dager de har dette fra aner jeg ikke, om om det er sant blir jeg enda mer sjokkert.
Hele artikkelen er pisspreik og skremselspropaganda... Man må ikke betale avgifter uten at bilen blir registrert. Og da må BT selv grave frem papirer på dette.
Så om du har trimma en Supra til 4000000hk, så må BT faktisk godkjenne bilen med denne effekten for at det skal utløse avgift. Om ikke får du i værste fall mangellapp for uorginal motor.
Dessuten prøvde de dette i retten, og for å måle effekt på en juridisk godkjennt måte, må motoren i labratorium og måles i kontrollert atmosfære, med dynoen kobla til svinghjulet.

Det står jo faktisk i artikkelen:
Toll- og avgiftsdirektoratet legger også til at sannsynligheten for at noen blir nødt til å betale alt dette er forholdsvis liten, men at muligheten er tilstede. De presiserer også at disse avgiftene kun må betales dersom bilen blir godkjent med det nye antallet hestekrefter - noe det som regel er vanskelig å få til.
De som har mest å frykte er de som har chippet typisk VAG dieselturbo, som ble levert med 150hk og 188hk (usikker på eksakte tall) på identiske biler, der eneste forskjellen var ECU programmet. Dersom man da endrer dette, vil BT lett kunne omregistrere bilen din, da det krever minimalt med dokumentajson (en telefon til Møller), og du må punge ut ekstra.
Interessant, fint å høre at det i det minste er noe som ikke høres ut som er et problem i praksis dette.

Men, hvis bilen min har vært registrert i Norge i over ti år, i hvilke tilfeller kan jeg da likevel måtte ende opp med å måtte betale for økt effekt?
 #436875  av Zepticon
 
Ingen... Om BT stopper deg, så får du mangellap.
Om du søker om ombygging og skaffer dokumentasjon, betaler du ingenting...

Eneste tilfellet jeg kan se for meg, er om du treffer en kuk som bestemmer seg for å godkjenne bilen din med turbo, og at du da må betale for de 50 ekstra hestene. Men sansynligheten for dette er like stort som at katter skal lære å fly :P
 #436878  av diracdeltafunction
 
Zepticon skrev:Ingen... Om BT stopper deg, så får du mangellap.
Om du søker om ombygging og skaffer dokumentasjon, betaler du ingenting...

Eneste tilfellet jeg kan se for meg, er om du treffer en kuk som bestemmer seg for å godkjenne bilen din med turbo, og at du da må betale for de 50 ekstra hestene. Men sansynligheten for dette er like stort som at katter skal lære å fly :P
Men det er nettopp dette som er så merkelig, hvis bilen er over ti år gammel, og de godkjenner en ombygging for økt effekt, da står det jo svart på hvitt på Tollvesenet sine hjemmesider at det er ingen avgift å betale. De har også en kalkulator for å regne ut tilleggsavgift for "ombygging" som gir meg kr 0 i avgift selv om både effekt og NOx-avgasser øker dramatisk. Dette da igjen pga. alderen på bilen.

Så hvorfor skal du noensinne måtte betale noen ekstra avgift på en så gammel bil?
 #436879  av Zepticon
 
diracdeltafunction skrev:Så hvorfor skal du noensinne måtte betale noen ekstra avgift på en så gammel bil?
I teorien skal du ikke det. Men jeg vet ikke hva det er de henviser til i artikkelen. Det er mulig det er ren skremselspropaganda. Og det ser jo ut til å virke :)
 #436887  av ArildM
 
Problemet er igjen ikke at du må betale, for det skal du slippe. Problemet er å få godkjent trimminga.