TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #409363  av predator
 
Si ifra når dere skal møtes da, så kansje jeg kan ta turen jeg også. Er jo ikke mange milene til Ålebyen (selv om jeg faller litt utenfor med min Mazda :P )
Bra fester i ålebyen har jeg hørt :D
 #409364  av FireWalk
 
De skal tåle adskillig mer. Men mye varme og vibrasjoner gjør vel sitt til at de etter hvert mister styrken sin. Festene har ryktet seg helt dit altså? :p Ja bare å ta turen, så tar vi en real fest etterpå. he he :D
 #413636  av FireWalk
 
Jeg vet at flere var interessert i å vite hvordan det ville gå med avgassmåling på MR2en min nå i anledning EU kontroll. Jeg har et TKO 3" eksosanlegg fra KO racing. Jeg har jo trimmet motoren ganske drøyt. Ny innmat, større turbo, større bensinsystem, ettermarkeds ECU osv.

Dette byr jo på en del problemer. Største problem er jo at siden dysene er dobbelt så store som de orginale får man ikke samme fine tomgang når dutycycle på dysene blir veldig lav. Samtidig er EGR (eksosgass resirkulering) fjernet. Orginalt har bilen 2 katalysatorer. Nå fikk jeg tak i en racing katalysator som passer rett på TKO anlegget. Bytter da ut B-pipen med en katalysator som smetter rett på plass der.
Dette er dogn en high flow racing katalysator, og den er ikke like effektiv som en vanlig katalysator.

Den største utfordringen med akkurat mitt oppsett er HKS 264 kammene. Disse har mer løft og mer overlap enn orginal kammene. Så det første jeg måtte gjøre var å sette dem til 0. Vanligvis kjører jeg med eksoskammen retardert 9 grader og innsugskammen avansert 3-4 grader.

Med denne instillingen kan jeg nevne at jeg fikk verdier som var 20 ganger OVER maksimalt tillatte nivå, Selv med katalysator på plass...

Jeg besøkte en kamerat av meg som jobber på Honda. Etter arbeidstid koblet vi til avgassmåleren og jeg begynte å justere på sprutet for å få ned verdiene. Jeg måtte magre ut blandingen relativt ekstremt på tomgang for å få verdiene lave nok. Motoren går litt ruskete men jeg mener på at den skal bestå en avgassmåling på EU kontroll med disse verdiene. BTDC tenning ble satt til 10 grader ved 1050 RPM.

Bilder:

afr under måling:

Bilde

Avgassmålerens verdier:

Bilde

Konklusjonen er at katalysatoren ser ut til å gjøre jobben sin helt greit. Så til dere med TKO eksosanlegg og orginal motorstyring kan jeg nok trygt anbefale denne katalysatoren. Ta kontakt med KO racing og be om å få en "test pipe with catalytic converter". De har den ikke i selve nettbbutikken, men de selger den til deg om du spør.
 #413646  av FireWalk
 
3rlend skrev:Flaks med den du! :)
Hvilket sprut er det du har?
DTA :) Ja må da ha litt flaks i ny og ne. Jeg lekte litt med tanken på å fylle på litt E85 og blande med vanlig bensin, men ser ikke ut til at jeg trenger det.
 #429282  av FireWalk
 
Hei!

Takk for det. Kan vel legge ut linken her, http://www.tv2.no/underholdning/broom/b ... 49580.html der er artikkelen på tv2.

Ja jeg har gjort noe småtteri, men har dessverre ikke vært like flink å ta bilder og oppdatere tråden i det siste pga mye jobb. Men jeg har drevet på med litt skjønnhetsfeil. Fått lakkert om igjen deler av speilene som hadde fått noen steinsprut skader, samt baklyktene er sendt in til lakkereren min for å få ordnet dem. Felgene skal også fikses etter å ha fått noen stygge hakk pga brostein :(

Ellers er det ikke så mye nytt.. som sagt så er bilen som prosjekt egentlig ferdig, jeg kan ikke tenke meg så veldig mye mer jeg kan gjøre med den.. Litt småprogrammering på datasprutet og slikt.. småforbedringer her og der.. Skal ta å få lagt ut bilder av de tingene jeg har gjort som jeg har bilde av og som jeg ikke har fått oppdatert her enda. :)
 #429298  av Andrepedersen
 
FireWalk skrev:Hei!

Takk for det. Kan vel legge ut linken her, http://www.tv2.no/underholdning/broom/b ... 49580.html der er artikkelen på tv2.

Ja jeg har gjort noe småtteri, men har dessverre ikke vært like flink å ta bilder og oppdatere tråden i det siste pga mye jobb. Men jeg har drevet på med litt skjønnhetsfeil. Fått lakkert om igjen deler av speilene som hadde fått noen steinsprut skader, samt baklyktene er sendt in til lakkereren min for å få ordnet dem. Felgene skal også fikses etter å ha fått noen stygge hakk pga brostein :(

Ellers er det ikke så mye nytt.. som sagt så er bilen som prosjekt egentlig ferdig, jeg kan ikke tenke meg så veldig mye mer jeg kan gjøre med den.. Litt småprogrammering på datasprutet og slikt.. småforbedringer her og der.. Skal ta å få lagt ut bilder av de tingene jeg har gjort som jeg har bilde av og som jeg ikke har fått oppdatert her enda. :)
Høres ut som er luksusproblem å være ferdlig :)
Hva skjer vidre, salg? :)
 #441860  av FireWalk
 
Ja har vurdert salg en stund, men har bare ikke klart å kvitte meg med den. Det er så synd å ha en slik bil som bare blir brukt noen få ganger i året. Spesielt siden jeg har kjøpt leilighet og ny bruksbil så blir det fort mye å betale på uten at man får noe igjen for det.

Satt og gikk gjennom noen bilder og videoer på pcen og har bestemt meg for å lage en liten video av hele byggeprosessen som jeg kommer til å legge på youtube etter hvert. :)

Har også funnet ut at jeg skal legge ut div deler for salg som jeg har liggende.

Har blant annet lagt ut nesten nye smidde wiseco stempler! 86mm (orginal størrelse, kan byttes rett ut med de som står i motoren orginalt).

salgstråd: viewtopic.php?f=95&t=43121&p=441859#p441859

Skal få lagt ut litt mer bilder av bygging av blokka, utskifting av lager, måling av oljeklaringer på lager osv. :)
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36