Alle motorene med 140hk i årgang fra 1999 har feilen. I 2003 ble facelift-utgave av celica lansert med en del forbedringer, blant annet ble denne feilen i motoren fikset. Du ser om en celica har faceliften ved å se produksjonsår (2003) og på det mørkere interiøret og på den avlange frontgrillen.
Det er likevel ikke alle motorene som bruker olje, problemet er noen underdimensjonerte huller som blir fortettet. Resultatet er at kammerene stemplene er i gradvis blir mer og mer ovale (de skal være runde). Oljeforbruket øker og etter en tid blir motoren ødelagt.
VVTLi motorene med 190Hk har ikke denne feilen, til gjengjeld har de en annen feil som kan føre til motorhavari. Det er to bolter inni motoren som blir slitt, dersom de kiler seg fast vil motoren ikke gå i liftmodus og bare yte 140hk. Dersom de brekker og løsner blir det dyrt å fikse.
Boltene koster bare noen kroner og det er en enkel sak å skifte dem sålenge du gjør det før de går i stykker.