TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin Celica Supra!

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #442528  av Myklebust
 
Har kjøpt meg en skikkelig grombil! 8)

Bytta vekk Celica T20en (+ litt i mylljå) mot en 1986-modell Toyota Celica Supra. Denne har bakhjulsdrift, vippelykter, rekkesekser, digitalt instrumentpanel og et nydelig førersete med alt av justeringer! Fullasta i stilige 80-tallstrekk, altså! :D I tillegg utstyrt med takluke og cruisekontroll! Er spesielt godt å ha bil med vippelykter igjen!

Kort fortalt så såg eg annonsa for den på autodb, sendte melding til selger og høyrte med han om det var interesse i å bytte Celicaer. Det var det visst! Selgeren hadde tatt inn bilen frå Sverige med tanke om å beholde den sjølv, men måtte prioritere andre biler.

På tirsdag 27. mai drog eg nordover til Molde og bytta biler. Turen ned igjen var over på et blunk :mrgreen: Utrulig god og spesiell bil å køyre! Nok av krefter, og rekkesekseren leverer disse jamnt oppover gjennom heile registeret. Lyden er mektig og høglytt, men bilen er likevel rimelig stillegående på lavere turtall. Flott understell! Oppsettet skal visstnok vere ordna originalt hos Lotus.

Bilen kom til Norge i mai i fjor, men kom først på skilt tidlig i mai i år. I praksis blir eg første eiger i Norge, slapp berre unna å importere den.

Er nok dessverre en del småfiks på bilen. Rustflekk på soltak og på høgre A-stolpe + litt bobler rundt om. Lakken er flekkvis falma framme og skriker etter en god polering. Bremsene framme blir litt varme (så det ryker av dei på venstresida), så det må nok overhales etterhvert. Mistenker at støtdemperne er dårlige rundt om og. Det mest akutte problemet er en lekkasje frå bakaksel. Såg innunder bilen før handelen og lekkasjen var visst ny for selgeren og. Han mener at det er venstre simmerring inn mot diffen, og om det er meir enn det så blir det fiksa på hans rekning. Eg er litt bekymra for å bruke bilen før dette er i orden, så bilen blir stående no fram til verkstedbesøk i Førde.

Ellers er bilen i veldig god stand! Starter på første kjinnet og maler fint. Lite rust til gammal japaner å vere!

PLANER:
  • - Ordne rusten pÃ¥ soltak og pÃ¥ høgre A-stolpe. Har fÃ¥tt prisoverslag.
    - Omlakkere venstre forskjerm og skjermbredderne framme.
    - Overhale bremser.
    - Gammelt understell = renoveringsjobb. Vil nok skifte stag/støtdempere/foringer over tid.
    - Nye nøkler.
    - Lyddempe dører.
    - Nytt ratt: OMP Corsica?
    - Bytte kromlist på førersetet og "forutsy" en søm før den revner.
    - Prøve en folie på frontlyktene.
    - Kjøpe brannslukningsapparat til å ha i bilen.
UTFØRT:
  • - Montert K&N-filter.
    - TRD girkule.
    - Skifta endestuss.
    - Har vore inne hos Toyota Førde og bytta simmerringer på begge sider, skifta diffolje, ordna tripteller og gjengebolter framme.
    - Lakkrensa og polert hos Sunnfjord Bilpleie.
    - Tatt en interiørrens.
    - Satt på tidsriktige skilt.
    - Grundig gjennomspyling og skifte av termostat og kjølevæske.
    - Har fått renovert dei originale felgene hos Østfold Felgteknikk..
    - ..Og har satt på 235/60 BF Goodrich Radial T/A dekk. 10mm breiere enn originalt.
Vedlegg
DSC_0184 2000px.jpg
DSC_0184 2000px.jpg (1.23 MiB) Vist 17380 ganger
DSC_0208 2000px.jpg
DSC_0208 2000px.jpg (1.5 MiB) Vist 17380 ganger
Sist eg kjøpte vippelyktbil så hadde eg to grågrøne biler på tunet. No har eg to raude på samme måten!
Sist eg kjøpte vippelyktbil så hadde eg to grågrøne biler på tunet. No har eg to raude på samme måten!
DSC_0215 2000px.jpg (1.87 MiB) Vist 17380 ganger
Det er faktisk berre to år som skiller disse. Designet skiller det seks år mellom!
Det er faktisk berre to år som skiller disse. Designet skiller det seks år mellom!
DSC_0221 2000px.jpg (1.58 MiB) Vist 17380 ganger
DSC_0225 2000px.jpg
DSC_0225 2000px.jpg (1.21 MiB) Vist 17380 ganger
Sist redigert av Myklebust den 13 apr 2015 10:59, redigert 14 ganger totalt.
 #442545  av ArildM
 
Gratulerer med grombil :D
 #442601  av Myklebust
 
Takk for det! :D

Celica Supra er egentlig en perfekt bil for min del. Vippelykter og veldig 80-talls! Tanken var egentlig å kjøpe en MR2 når eg fekk solgt T20en, men då denne dukka opp så var eg jo solgt sjøl ;)

In other news så har eg vore uheldig/idiot nok til å bruke feil hjulbolter på bilen.. Fikk med to ekstra sett alufelger med tilhøyrende hjulbolter. Trudde jo selvfølgelig at boltene skulle passe når dei fulgte med bilen. Gikk ganske treigt på, men det tenkte eg dessverre ikkje stort over.. Så må nok bytte ut et antal tapper. Bilen skal jo på verksted uansett, så blir nok gjort der. Ser at det ikkje er en altfor vanskelig jobb å utføre sjøl, men når den likevel skal inn og få fiksa lekkasjen på diffen så får dette bli gjort samtidig. Sparker meg sjøl litt no :roll:

Får ta det som en dyr lærepenge, som fadern seier. Blir aldri gjort igjen i alle fall!
 #442612  av Myklebust
 
Sitter litt på gjerdet angående om eg skal bytte studs sjøl, eller om eg skal få det fiksa på verksted. Kakker ut en av studsene som eksempel og kjøper nye hos BilXtra på måndag/tirsdag. Så ser vi ;)

 #442614  av Makk
 
Det der er dritlett.

Smell dem ut med slegge så stikker du inn en ny på baksida, finn en gammel hjulbolt du kan ødelegge å dra til så dem går inn, gjort på 10 minutter maks :p
 #442616  av Myklebust
 
Ja, ser ikkje så mørkt på det lenger. Bremsene bak er heilt like som dei på filmen, men dei framme er det verre med. Det er for lite plass mellom navet og skiva. Har filt og pussa gjengene slik at eg får festa hjula skikkelig uansett.

Leverer bilen på verksted for å ordne bakaksel-lekkasjen, også ber eg dei fikse studsene framme samtidig. Bak er dei i orden! :D
 #442666  av Myklebust
 
Bilen kjem ikkje på verksted før tidligst den 16. juni. Kjedelig å ikkje få brukt den før det. Håper å få i stand KP, så kan eg trøste meg med den!

Fått litt interessant lesestoff i posten! Original Celica Supra-brosjyre frå 1983. Elsker slike gamle bilbrosjyrer. Er alltid flotte stiliserte bilder i dei, mykje god informasjon og dei er alltid så positive til bilene! Merkelig nok.. :mrgreen: Legger ved et utdrag :)
Vedlegg
DSC_0241 2000px.jpg
DSC_0241 2000px.jpg (1.07 MiB) Vist 17278 ganger
DSC_0242 2000px.jpg
DSC_0242 2000px.jpg (1.09 MiB) Vist 17278 ganger
DSC_0244 2000px.jpg
DSC_0244 2000px.jpg (1.42 MiB) Vist 17278 ganger
DSC_0245 2000px.jpg
DSC_0245 2000px.jpg (1.52 MiB) Vist 17278 ganger
 #442671  av ArildM
 
Ikke bare jeg som kjøper gamle brosjyrer skjønner jeg 8)
 #442732  av Myklebust
 
Oppgraderer litt :)
Vedlegg
DSC_0259 2000px.jpg
DSC_0259 2000px.jpg (1.18 MiB) Vist 17239 ganger
 #442753  av Myklebust
 
Takker! :mrgreen:

Liker lyden av rekkesekser'n, og bunndraget er bra, selv om det "berre" er en 5M-E med 145hk. Det vanligste er jo 5M-GE med nærmere 170hk. Kjekt at 5M-E er en kjedemotor, i forhold til 5M-GE der det er reim. Kan slå i bordet med det i hvertfall!
 #442754  av Sarlacc
 
Visst, registerreimer er bare til bekymring :mrgreen:
Jeg tynte uhorvelige mengder mil ut av en førstegenerasjons 4M i hine hårde dager. Savner lyden og følelsen.
 #442758  av Myklebust
 
Satser på at eg får mange kjekke mil ut av denne! :D Begynte litt treigt på dei, men etter en tur på verksted og bilpleiehall så blir det fart!
 #442771  av Myklebust
 
Obligatorisk K&N-filter montert!
Vedlegg
DSC_0263 2000px.jpg
DSC_0263 2000px.jpg (1.34 MiB) Vist 17206 ganger
 #442786  av ArildM
 
Kudos for stock luftfilterboks uten bling bling rør :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14