Har kjøpt meg en skikkelig grombil!
Bytta vekk Celica T20en (+ litt i mylljå) mot en 1986-modell Toyota Celica Supra. Denne har bakhjulsdrift, vippelykter, rekkesekser, digitalt instrumentpanel og et nydelig førersete med alt av justeringer! Fullasta i stilige 80-tallstrekk, altså!
I tillegg utstyrt med takluke og cruisekontroll! Er spesielt godt å ha bil med vippelykter igjen!
Kort fortalt så såg eg annonsa for den på autodb, sendte melding til selger og høyrte med han om det var interesse i å bytte Celicaer. Det var det visst! Selgeren hadde tatt inn bilen frå Sverige med tanke om å beholde den sjølv, men måtte prioritere andre biler.
På tirsdag 27. mai drog eg nordover til Molde og bytta biler. Turen ned igjen var over på et blunk
Utrulig god og spesiell bil å køyre! Nok av krefter, og rekkesekseren leverer disse jamnt oppover gjennom heile registeret. Lyden er mektig og høglytt, men bilen er likevel rimelig stillegående på lavere turtall. Flott understell! Oppsettet skal visstnok vere ordna originalt hos Lotus.
Bilen kom til Norge i mai i fjor, men kom først på skilt tidlig i mai i år. I praksis blir eg første eiger i Norge, slapp berre unna å importere den.
Er nok dessverre en del småfiks på bilen. Rustflekk på soltak og på høgre A-stolpe + litt bobler rundt om. Lakken er flekkvis falma framme og skriker etter en god polering. Bremsene framme blir litt varme (så det ryker av dei på venstresida), så det må nok overhales etterhvert. Mistenker at støtdemperne er dårlige rundt om og. Det mest akutte problemet er en lekkasje frå bakaksel. Såg innunder bilen før handelen og lekkasjen var visst ny for selgeren og. Han mener at det er venstre simmerring inn mot diffen, og om det er meir enn det så blir det fiksa på hans rekning. Eg er litt bekymra for å bruke bilen før dette er i orden, så bilen blir stående no fram til verkstedbesøk i Førde.
Ellers er bilen i veldig god stand! Starter på første kjinnet og maler fint. Lite rust til gammal japaner å vere!
PLANER:

Bytta vekk Celica T20en (+ litt i mylljå) mot en 1986-modell Toyota Celica Supra. Denne har bakhjulsdrift, vippelykter, rekkesekser, digitalt instrumentpanel og et nydelig førersete med alt av justeringer! Fullasta i stilige 80-tallstrekk, altså!

Kort fortalt så såg eg annonsa for den på autodb, sendte melding til selger og høyrte med han om det var interesse i å bytte Celicaer. Det var det visst! Selgeren hadde tatt inn bilen frå Sverige med tanke om å beholde den sjølv, men måtte prioritere andre biler.
På tirsdag 27. mai drog eg nordover til Molde og bytta biler. Turen ned igjen var over på et blunk

Bilen kom til Norge i mai i fjor, men kom først på skilt tidlig i mai i år. I praksis blir eg første eiger i Norge, slapp berre unna å importere den.
Er nok dessverre en del småfiks på bilen. Rustflekk på soltak og på høgre A-stolpe + litt bobler rundt om. Lakken er flekkvis falma framme og skriker etter en god polering. Bremsene framme blir litt varme (så det ryker av dei på venstresida), så det må nok overhales etterhvert. Mistenker at støtdemperne er dårlige rundt om og. Det mest akutte problemet er en lekkasje frå bakaksel. Såg innunder bilen før handelen og lekkasjen var visst ny for selgeren og. Han mener at det er venstre simmerring inn mot diffen, og om det er meir enn det så blir det fiksa på hans rekning. Eg er litt bekymra for å bruke bilen før dette er i orden, så bilen blir stående no fram til verkstedbesøk i Førde.
Ellers er bilen i veldig god stand! Starter på første kjinnet og maler fint. Lite rust til gammal japaner å vere!
PLANER:
- - Ordne rusten på soltak og på høgre A-stolpe. Har fått prisoverslag.
- Omlakkere venstre forskjerm og skjermbredderne framme.
- Overhale bremser.
- Gammelt understell = renoveringsjobb. Vil nok skifte stag/støtdempere/foringer over tid.
- Nye nøkler.
- Lyddempe dører.
- Nytt ratt: OMP Corsica?
- Bytte kromlist på førersetet og "forutsy" en søm før den revner.
- Prøve en folie på frontlyktene.
- Kjøpe brannslukningsapparat til å ha i bilen.
- - Montert K&N-filter.
- TRD girkule.
- Skifta endestuss.
- Har vore inne hos Toyota Førde og bytta simmerringer på begge sider, skifta diffolje, ordna tripteller og gjengebolter framme.
- Lakkrensa og polert hos Sunnfjord Bilpleie.
- Tatt en interiørrens.
- Satt på tidsriktige skilt.
- Grundig gjennomspyling og skifte av termostat og kjølevæske.
- Har fått renovert dei originale felgene hos Østfold Felgteknikk..
- ..Og har satt på 235/60 BF Goodrich Radial T/A dekk. 10mm breiere enn originalt.
Vedlegg
DSC_0215 2000px.jpg (1.87 MiB) Vist 20424 ganger
DSC_0221 2000px.jpg (1.58 MiB) Vist 20424 ganger
Sist redigert av Myklebust den 13 apr 2015 10:59, redigert 14 ganger totalt.
Carina II 1.6 '89 - Carina II 2.0 '92 - Celica 1.6 '88 - Celica 1.8 '98 - Starlet 1.3 '83 - Celica Supra 2.8 '86 - Hilux 2.4 '18 - Yaris 1.8 TS '10 - Colt 1.3 '97
Carina II 2.0 GLi '88 - MX-5 2.0 RF '18 - RAV4 2.0 TD '03
Carina II 2.0 GLi '88 - MX-5 2.0 RF '18 - RAV4 2.0 TD '03