TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljekjøler

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #442904  av Rafinus
 
Hei.

Noen som vet hvor mye ekstra olje som må fylles på ved montering av oljekjøler.
Har fylt en liter ekstra men etter et en stund med motoren i gang kommer oljenivålampen på.

Har den største oljekjøleren til NAI, + ca 2-3M med AN slanger, har flyttet oljefilteret lengre opp på torpedoveggen slik at det er vanskelig å måle PGA oljen renner tilbake.
 #443054  av FireWalk
 
Nå har ikke jeg vært borti ettermonterte oljekjølere før pga jeg ser ikke poenget i slike. De skaper som regel mer problemer enn de løser. Den orginale oljekjøleren er mer enn god nok selv for vesentlig trimmede motorer. Ved å ettermontere oljekjøler ender det ofte med at oljen faktisk blir for mye nedkjølt og ikke smører så godt som den skal pga den opererer på lavere temperaturer.

Det sagt, så er nok problemet her volumet i oljepanna. Ved en liter for mye i oljepanna vil jeg tro at motvektene på veiva fort vil kunne piske nedi olja ved oppstart før du bygger nok oljetrykk i systemet og det er IKKE bra (SKUM)!

Nå aner jeg ikke hva slags kjøler du har eller hvor mye olje som går i den, men om du skal ha en liter mer olje enn det som er orginalt så må du få tak i en bunnpanne som rommer mer, eller skimse den slik at den bygger lenger ned, men jeg er usikker på om det er nok å hente bare med å skimse den.

Om oljenivålampa irriterer deg kan du alltids koble den ut (bare å ta ut kontakten og kortslutte den med en binders eller lignende). Men da har du ingen indikasjon på nivået. Men det har du jo uansett ikke når den lyser hele tiden når motoren er i gang pga du har for mye olje i systemet i forhold til volumet i bunnpanna.
 #443067  av Makk
 
Viss du ser etter på mange standardbiler, så er laveste motordelen på biler med oljekjøler, nettopp oljekjøleren.

Den har også egen avtapping som skal tappes etter du har tappet panna ved oljeskift.

Hadde anbefalt å få den i en høyde under bunnpanna nettopp pga den overfyllingsproblematikken.