TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemer med skade pÃ¥ bil (heve kjøp?)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #442110  av schneidig
 
Kjøpte en mr2 90modell for litt siden.
Etter en stund ble motoren varm og kjøleveska lakk.

Bilen havnet på verksted og der fant de ut at bilen hadde kjørt på veldig lite kjøleveske som var veldig dårlig.
De byttet ut kjøleveske og tettet der det lakk. Men så viste det seg at det lakk et annet sted under bilen.
Et rør jeg ikke husker hva heter akkurat nå, men Toyota verksted kunne hverken finne, bestille eller lage denne delen.
Det kunne kanskje bli tettet, men uvisst om det holdt. Siden røret hadde blitt rusten så derfor det lakk.

Spørsmålet er, hva gjør jeg nå? Mulig å heve kjøpet?
Dette ble gjort privat ot han bor i Stavanger og jeg i akershus.
Bilen kostet 38k med årsavgift og omreg.


All hjelp blir tatt imot med stor takk!
 #442115  av Zepticon
 
schneidig skrev:Han burde visst det, for ddt var helt tørt når jeg sjekket peilinga til kjøleveska.
Skal poste det der også =)
Sjekket du ikke dette ves kjøp?
 #442129  av mr2pondus
 
Personlig tro jeg det blir vanskelig å få hevet et kjøp med dette som årsak. Det er en 24 år gammel bil. I utgangspunktet kan man ikke regne med at selger visste at bilen hadde en defekt del som ikke lar seg skaffe. Hvis selger derimot har gitt garantier av noe slag,vil diskusjonen bli en annen.
 #442130  av lasse
 
Huff, aldri moro når sånt skjer, men det er jo litt av greia med å kjøpe gamle biler dessverre...
Kjørte du bilen fra stavanger og hjem?
Er bilen ellers i bra stand da?
Jeg har en delebil stående, så om du skriver ned hvilket delenr det er på delen du mangler kan jeg sjekke om jeg har den (var ett par forskjellige bilder på linken din), jeg holder også til i akershus...
 #442131  av Inz4ne
 
Dette her er, om det ikke står spesifikt i en kjøpskontrakt at det ikke er noe galt med bilen/kjølesystemet, med stor sannsynlighet ikke noe grunn til å heve kjøpet, det er tross alt en gammel bil og man må regne med en del ting. Men det jeg ville gjort, er at jeg ville enten funnet et slikt rør brukt til salgs eller undersøkt om det finnes noen som kan produsere opp et rør som er tillsvarende i f.eks kobber.
 #442134  av schneidig
 
Har fått litt klarere tanker i hodet og innså at så snart jeg satte meg i mr2en igjen, så var det ikke snakk om å kvitte seg med den igjen.
Så skal få fikset den selv om det blir å ta tid og koste.

Blir jo så glad i go`bilen sin =)
 #442296  av rkarlsen
 
schneidig skrev:Har fått litt klarere tanker i hodet og innså at så snart jeg satte meg i mr2en igjen, så var det ikke snakk om å kvitte seg med den igjen.
Så skal få fikset den selv om det blir å ta tid og koste.

Blir jo så glad i go`bilen sin =)
Du jobber ikke tilfeldig vis på Gardermoen?

Mener jeg så denne bilen stod ved SAS Cargo for ca 2 uker siden...???
 #442483  av Emil_L
 
Næmmen heisann, samme skjedde med meg i fjor.

Eller, nesten, toppakningslekasje...

Send melding til han og si at du ønsker å heve kjøpet / at han skal dekke kostnadene, når han bør opplyse om lekkasjen.
(jeg fikk tilbake 20k på bilen min.)

Men ser på bildet, regner med det er snakk om den rørtingen i midten. Ser ikke umulig ut å få laga en ny en av de der. Ta den ut og snakk med Glen Louis på Nordic Auto Import. Han kan sikkert gi deg et prisoverslag på å lage en ny en. (ser jo ut som at det bare er rør med et par fester?)
 #443077  av FireWalk
 
Høres ut som de lange rørene som går under bilen? Er de ikke mulig å få tak i lenger altså? Uansett.. Syntes dagens verksteder er ganske handlingslammet i forhold til tidligere. Er noe ødelagt så må det på død og liv byttes med en ny orginal del. Finnes ikke en slik del så er det bare å kondemnere hele bilen...... :roll:

Her snakker vi om et rør med slanger som er koblet på i hver ende med slangeklemmer.

Et hvilket som helst rør vil gjøre susen.. Det er bare snakk om å finne et med samme diameter, få kappet i riktig lengde og bøyd eller veiset til slik at det ligner det orginale, og så feste det på plass.. Det er slik man ordnet ting før i tiden når nye deler ikke var like tilgjengelig.

Hadde dette skjedd meg hadde jeg ikke sett på det som noe stort problem :) Man kan alltids få fabrikert et rør, eller få tak i fra en delebil.

Klart, du kan jo alltids bruke dette til din fordel, kontakt selger og si at det ikke finnes nye deler, at verkstedet ikke kan fikse det og at bilen dermed er ubrukelig. Du kan da enten velge å heve kjøpet, eller kreve å få redusert prisen vesentlig, for så å få et annet verksted til å fabrikere et rør til deg. Da kan du nok få fikset bilen og samtidig sitte igjen med penger til overs også. Ikke noe hokkus pokus. Som sagt, merkeverksteder er lite flinke til å improvisere, der går det kun i orginale deler og er det noe som ikke er bolt on så kan de ikke ordne det tydeligvis. :roll: