TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mk1 pærer til door og tÃ¥kelys-lys

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #443217  av peedie
 
Inne til Høgre for rattet er det eit "door" lys, og samme pæra blir brukt til tåkelysknappen. Kor får ein slike pærer? Kva heiter dei?
 #443226  av ArildM
 
Bensinstasjon kanskje? Er ganske standard tror jeg. Evt finnes det sikkert på Ebay :)
 #443235  av peedie
 
ArildM skrev:Bensinstasjon kanskje? Er ganske standard tror jeg. Evt finnes det sikkert på Ebay :)
Dei er jo pikkandes små og søte. Aldri vore borti slike før.

Ein annan ting. Kor mange skruar må eg løysne for å skifte nær og fjernlys. Har ikkje prøvd på dette enda, har aldri bytta pærer i vippelyktene. Flaut spørsmål i grunn :shock:
 #443237  av ArildM
 
Hehe, du kan vippe ut kontaktpunktene litt for å få plass til større pære også.
For å bytte pære i frontlyktene må du vippe lyktene opp på siste hakket slik at de står konstant oppe uten lys på (klem inn og vri).
Så skrur du ut skruene til den tynne kromma rammen som holder fast lyktene, 4stk små skruer. Har en tendens til å være jævlige å få ut siden man bytter pærer hvert 3. skuddår og det som regel rekker å ruste opp mellom hver gang man bytter. Tips: Bruk et ordentlig skrujern som passer skikkelig på skruene. Når du har fått løsnet på de 4stk skruene som holder fast den krommede rammen til lykta skal det være bare å dra ut lykta og bytte pære. Easy :mrgreen:
 #443238  av peedie
 
ArildM skrev:Hehe, du kan vippe ut kontaktpunktene litt for å få plass til større pære også.
For å bytte pære i frontlyktene må du vippe lyktene opp på siste hakket slik at de står konstant oppe uten lys på (klem inn og vri).
Så skrur du ut skruene til den tynne kromma rammen som holder fast lyktene, 4stk små skruer. Har en tendens til å være jævlige å få ut siden man bytter pærer hvert 3. skuddår og det som regel rekker å ruste opp mellom hver gang man bytter. Tips: Bruk et ordentlig skrujern som passer skikkelig på skruene. Når du har fått løsnet på de 4stk skruene som holder fast den krommede rammen til lykta skal det være bare å dra ut lykta og bytte pære. Easy :mrgreen:
PÃ¥ framsida? Har ikkje lagt merke til kromma ramme..
 #443241  av ArildM
 
Da må du lære deg bilen din å kjenne :)

 #443345  av ArildM
 
Går jo greit å borre de ut, men du må jo få festa de på nytt igjen på noe vis? Finnes jo utstyr for å få ut faste skruer, men etter husken min er det ganske puslete skruer?
 #443357  av peedie
 
ArildM skrev:Går jo greit å borre de ut, men du må jo få festa de på nytt igjen på noe vis? Finnes jo utstyr for å få ut faste skruer, men etter husken min er det ganske puslete skruer?
Spørst om det er ein jobb for verkstaden min :)
 #443361  av Anders gullstein
 
Det er ikke noe problem for den menige mann å få til . Står hvordan man gjør det i bruksanvisningen til bilen. Bittesmå lyspærer selges kanskje på bensinstasjonen, men de bør ha det liggende hos de fleste bilrekvesita butikker. De minste er typisk askebægerlys o.l.
Jeg måtte borre ut på en Celica jeg hadde, bare skifte til nye skruer om du må borre ut en eller to. Vær nøye med de fire med torx skruene, de er 80 kr stykket hos Toyota.