TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problem med temperatur?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #443672  av shymirror
 
hei jeg har en mr2 1992 modell turbo, som jeg hentet forrige helg å da jeg var på vei hjemover så holdt temperaturen seg slik å kompisen min mente det var litt for lav temp?
det der er 4 timer konstant kjøring
Bilde

og da jeg var på vei opp fjellet mot oppdal så droppet temperaturen helt til bunnen slik
Bilde
og da jeg kjørte ned fra fjellet steg måleren som i første bilde,
kompisen min mistengte at det kunne være termostaten som fusket så den skiftet vi for 2 dager siden.
Ã¥ da holder temperaturen seg slik stabilt
Bilde

noen som kan fortelle meg om dette er normal temperatur og hvis ikke hva som kan være galt. termostaten er utelukket siden den har vi skiftet
 #443675  av ArildM
 
Lavere enn min i alle fall. Min står midt på eller litt under når den er varm. Fått luftet systemet skikkelig etter at dere bytta? Men da skulle vel tempen ikke vært stabil heller. Hmm. Usikker jeg.
 #443688  av Royalmaas
 
Virker som det er luftbobler eller mangel på vann i systemet som lurer sensoren til å tro att temperaturen er lavere enn den er.
Vist det er for lite vann f.eks og sensoren ikke får lest av rett så blir det nokk sånn..

En kompis av meg med 3SGE hadde samme problemet, der lå måleren ofte helt til buns..
 #443754  av Emil_L
 
Luftbobler hadde den vært varmere (erfaring)
 #443756  av shymirror
 
ble luftet etter skifte av termostat, har sett de siste dagene at temperaturen nå holder seg stabilt 3-4 streker under midten.
 #443757  av Emil_L
 
Termostat som åpner tidligere?
 #443759  av ArildM
 
Kan være feil med termostaten, skjer av og til.
 #443761  av mannen
 
Bytte termostat til en som åpner når det er varmere, muligens den er defekt... 88 grader feks, istedet for 82. aner ikke hva du har men sikkert 82...
 #443862  av Makk
 
På en av mine tidligere biler var det toppakningen med nøyaktig samme symptomer

Prøv å dra på litt og kjør aktivt. Om tempen raser da er det fordi du kjører trykk innpå fra en sylinder og lager luft inni der, som naturlig nok den har problemer med å måle.. at tempen raser skjer når vann klarer å suse seg innpå igjen :s
 #443920  av shymirror
 
har prøvd å dra på litt å kjør aktivt som du sa makk men temperaturen holder seg stabil på nederste kvart del. har sett at temperaturen kan stige tett oppunder midten altså 1-2 streker fra midten, men ellers ligger den stabilt på midten på nederste kvartdel som bildene viser.
finnes det forskjellige termostater som åpner ved kaldere eller varmere??
kan det være feil med temperature sender/sensor? som gjør at den viser feil på måleren?
 #443941  av toyotakp61
 
Kan også nevne at det skummet litt (bittelitt) når vi fylte vann og lufta etter termostatbytte, de og da trodde jeg at det var at det muligens va litt spylerveskerester igjen i dunken vi brukte til å fylle på vann, men nå heller jeg litt mot toppakning siden tempen er den samme, bare litt mer stabil.