TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oppgraderte bremser og problemer

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #443958  av diracdeltafunction
 
Dersom en har oppgraderte bremser på sin bil, altså sterkere og bedre bremser, men dette ikke er godkjent, vil dette automatisk føre til at forsikringsselskapet slår seg vrang og gir deg regresskrav ved eventuell ulykke?

Eller er det slik at det må være en sannsynlig sammenheng mellom de oppgraderte bremsene og ulykken, eller enda sterkere, at det må bevises en slik sammenheng?

Hvis det er en av de to sistenevnte som gjelder, så er det vel vanskelig å sannsynliggjøre et tilfelle av at bedre bremser var årsaken til en ulykke?

Hvis eier av bilen er passasjer, og fører av bilen er godt informert om at bilen har uoriginale bremser, hvem har da skyld i en eventuell ulykke når forsikringsselskapet skal ha pengene sine tilbake? Kun eier av bilen, siden ansvarsforsikringen står på han? Kun fører av bilen, siden han kjørte bilen selv om bremsene var uoriginale? Eller begge, siden passasjeren sikkert også har et eller annet slags ansvar for bilens "sikkerhet"?

Hva hvis eier av bilen ikke sitter på i bilen, men lar en vilkårlig person teste ut bilen, men samme situasjon, at denne personen kjenner til de uoriginale bremsene før han setter seg inn i bilen?

Nå har ikke min bil vært i noen form for ulykke, men hvis reglene rundt dette er så ille som jeg frykter ønsker jeg å få gjort det som må til for å få bremsene godkjent.
 #443959  av Zepticon
 
Hvordan bremser er det?

Uansett, så er oppgradering av bremser stort sett tull, med mindre det er for at bilen skal se bedre ut.
Bremsenes oppgave er å stoppe bilens vekt, og denne vekten som skal stoppes er det samme enten bilen har 100hk, eller 10.000hk.
 #443960  av diracdeltafunction
 
Zepticon skrev:Hvordan bremser er det?

Uansett, så er oppgradering av bremser stort sett tull, med mindre det er for at bilen skal se bedre ut.
Bremsenes oppgave er å stoppe bilens vekt, og denne vekten som skal stoppes er det samme enten bilen har 100hk, eller 10.000hk.
Det vet jeg faktisk dessverre ikke. Bilen er på verksted for øyeblikket. Det eneste jeg vet er at de skal angivelig være bedre enn vanlige bremser til en standard MR2 turbo.

Men jeg er helt enig i resonnementet ditt til gatebruk, gitt at det er forsvarlig kjøring som foregår. Dog til banebruk og uforsvarlig kjøring blir det selvsagt noe annet, da bilen vil kunne nå en høyere hastighet i snitt og dermed skape mer arbeid for bremsene. Jeg kunne tenke meg å kjøre på bane med bilen også forøvrig.

Men jeg lurer uansett på disse tingene med forsikring og dette på generelt grunnlag.
 #443962  av Zepticon
 
diracdeltafunction skrev:[quote="Zepticon"Men jeg lurer uansett på disse tingene med forsikring og dette på generelt grunnlag.
Om bremsene kommer fra en produksjonsbil, som ble levert emd skilter, og høyere effekt enn MR2 Turbo så kan det godkjennes. Feks supra bremser. Dette er gitt at det er 100% bolt on, altså ingen ekstra braketter. I et slikt tilfelle kreves det at du bytter fremme og bake, samt bremsekraftforsterker og hovedsylinder.

Det jeg trengte når jeg søkte om tilsvarende var utskrift fra delefilm til en norsk bil. Da fikk jeg papirer på bremser og delenummer, samt alt linket til ett chassinummer på en norsk bil, som BT kunne sjekke effekt på. I mitt tilfelle er det bremser fra en Mazda 6 MPS som monteres på Mazda 626.

Om det er cusom sett som for eksempel Wilwood, Brembo eller tilsvarende kreves TÃœV papirer for godkjenning.
Men jeg er helt enig i resonnementet ditt til gatebruk, gitt at det er forsvarlig kjøring som foregår. Dog til banebruk og uforsvarlig kjøring blir det selvsagt noe annet, da bilen vil kunne nå en høyere hastighet i snitt og dermed skape mer arbeid for bremsene. Jeg kunne tenke meg å kjøre på bane med bilen også forøvrig.
Større bremser gjør også at du mister effekt, da det er roterende masse. Det er akkurat som når man monterer ett lettere svinghjul, bare motsatt.
Det gjelder forøvrig store felger også.

Bytting av bremser for performance må gjøres på en av to måter:
- Lettere bremser
- Bremser som kjøles bedre

Jeg gikk opp 5kg på hvert fremhjul, og det merkes på aksen. Bilen er tregere, men siden det er daily driver så er utseende viktigere. MEn det er en avgjørelse som du må ta. Jeg har ingen tro på at du tjener noe performance på de nye bremsene dersom det ikke er en av de to nevnte spesifikasjonene. Lettere skiver/calippere eller bedre kjøleegenskaper.
 #443964  av toyotakp61
 
Litt OT, men svar til zepticon. Jeg bygde om til ae86 bremser på kp61 starlet, bremsekraft er betydelig økt, selv med original hovedbremsecylinder, samtidig er dem ventilert. Noe som gjør at jeg kan bremse betydelig seinere inn i svingen. Litt mer uavfjøret vekt er det nok, men jeg har ikke merka noe, og bedre bremser veier nok opp for den tida jeg mista på det;)
 #443967  av diracdeltafunction
 
toyotakp61 skrev:Litt OT, men svar til zepticon. Jeg bygde om til ae86 bremser på kp61 starlet, bremsekraft er betydelig økt, selv med original hovedbremsecylinder, samtidig er dem ventilert. Noe som gjør at jeg kan bremse betydelig seinere inn i svingen. Litt mer uavfjøret vekt er det nok, men jeg har ikke merka noe, og bedre bremser veier nok opp for den tida jeg mista på det;)
Fikk du dette godkjent? Hvordan?
 #443971  av diracdeltafunction
 
Zepticon skrev:
diracdeltafunction skrev:[quote="Zepticon"Men jeg lurer uansett på disse tingene med forsikring og dette på generelt grunnlag.
Om bremsene kommer fra en produksjonsbil, som ble levert emd skilter, og høyere effekt enn MR2 Turbo så kan det godkjennes. Feks supra bremser. Dette er gitt at det er 100% bolt on, altså ingen ekstra braketter. I et slikt tilfelle kreves det at du bytter fremme og bake, samt bremsekraftforsterker og hovedsylinder.

Det jeg trengte når jeg søkte om tilsvarende var utskrift fra delefilm til en norsk bil. Da fikk jeg papirer på bremser og delenummer, samt alt linket til ett chassinummer på en norsk bil, som BT kunne sjekke effekt på. I mitt tilfelle er det bremser fra en Mazda 6 MPS som monteres på Mazda 626.

Om det er cusom sett som for eksempel Wilwood, Brembo eller tilsvarende kreves TÃœV papirer for godkjenning.
Men jeg er helt enig i resonnementet ditt til gatebruk, gitt at det er forsvarlig kjøring som foregår. Dog til banebruk og uforsvarlig kjøring blir det selvsagt noe annet, da bilen vil kunne nå en høyere hastighet i snitt og dermed skape mer arbeid for bremsene. Jeg kunne tenke meg å kjøre på bane med bilen også forøvrig.
Større bremser gjør også at du mister effekt, da det er roterende masse. Det er akkurat som når man monterer ett lettere svinghjul, bare motsatt.
Det gjelder forøvrig store felger også.

Bytting av bremser for performance må gjøres på en av to måter:
- Lettere bremser
- Bremser som kjøles bedre

Jeg gikk opp 5kg på hvert fremhjul, og det merkes på aksen. Bilen er tregere, men siden det er daily driver så er utseende viktigere. MEn det er en avgjørelse som du må ta. Jeg har ingen tro på at du tjener noe performance på de nye bremsene dersom det ikke er en av de to nevnte spesifikasjonene. Lettere skiver/calippere eller bedre kjøleegenskaper.
Det er vel en litt mer sammensatt problemstilling om en får bedre ytelse eller ikke på en bane, en kritisk ting vil jeg si er hvordan banen er utformet og hvor mange runder en har tenkt å kjøre. Kraftigere bremser vil jo kunne stoppe bilen opp fortere gitt at de originale bremsene ikke allerede er i stand til å bremse så hardt at de er i stand til å løse hjulene fra den hastigheten en velger å bremse fra. Altså, med "kraftigere bremser" så mener jeg enkelt og greit bremser som skaper mer friksjon, ved å knipe hardere og/eller ha bedre friksjonskoeffisient, arealet inngår jo ikke i friksjon i den typiske formelen, men i den virkelige verden er det ikke nødvendigvis slik så jeg vil si at arealet det er friksjon over også har noe å si. Dette med friksjon i den virkelige verden er jo forøvrig ganske komplisert, f.eks. bare se på forklaringer på hvorfor bredden på dekk har noe å si i praksis selv om arealet ikke inngår i formelen.

Jeg ser selvsagt problemet med at dersom en kjører på en bane med kraftigere bremser uten bedre kjøling, så selv om en skulle ha mer varmekapasitet i bremsene (pga. annet materiale og/eller mer masse i utgangspunktet) vil de selvsagt nettopp nå denne varmekapasiteten før eller siden, og da har en samme problem en hadde med de normale bremsene om en ikke kan vedlikeholde en lavere temperatur enn før.

Ellers er jeg også enig i dette med rotasjonsmassen til tyngre bremser, om det er tilfelle så er det selvsagt negativt, all ekstra vekt er mer eller mindre alltid negativt.

Men hva er egentlig disse "TÜV"-papirene? Hvordan går jeg tak i de? Er dette alltid tilstrekkelig for å få det godkjent? Hvis de fremdeles nekter, hva mer vil de da kreve av dokumentasjon?
 #443973  av Zepticon
 
Men hva er egentlig disse "TÜV"-papirene? Hvordan går jeg tak i de? Er dette alltid tilstrekkelig for å få det godkjent? Hvis de fremdeles nekter, hva mer vil de da kreve av dokumentasjon?
Godkjenning av modifikasjoner på kjøretøy behandles av kjøretøyforskriften:
7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

...

Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.


TÜV papirer er dokumentasjon fra et slikt laboratorium. Navnet kommer av at en av de største tilbyderne av slike tjenester het TÜV. DEKRA er et annet tilsvarende laboratorium som også lager tilsvarende dokumentasjon. Feks Goodridge sine stålomspunnede bremseslanger har papirer fra DEKRA. TÜV papierer skaffes av de som har laget bremsene, dersom det er noe de har prioritert. Er bremsene fra USA (feks Wilwood) så kan du egentlig bare droppe å lete etter TÜV da dette er en Europeisk (Norsk og Tysk) greie, og man trenge rikke slikt i USA. Noen merker, feks K-Sport, har versjoner med og uten TÜV av samme produkt, som selges i hhv EU og USA.

Du kan også kjøre bilen til tyskland og få den testet, og få TÜV papirer på hele bilen. Dette gjøres av i hvertfall ett firma i Norge som bygger om Porsche og BMW. Prislappen på dette er ca like mye som en MR2 Turbo sist jeg sjekka :D

Om du har slik dokumentasjon er det ikke noe de kan gjøre for å nekte deg å montere dem, så lenge du følger monteringsanvisniger og det som er beskrevet i dokumentasjonen.

Det jeg har uthevet i midten er det som jeg slapp igjennom på. Jeg presenterte en ide om å bruke bremser fra en annen bil. Disse er allerede godkjennt for både vekt, og effekt som er større en min bil, og oppfyller også typegodkjenningskrav for europa via denne bilen. Det er derfor veldig lett for trafikkstasjonen å kontrollere dette for min bil på egenhånd, og dermed godkjenne ombyggingen.
 #443978  av toyotakp61
 
nei jeg har ikke godkjent noe da jeg kjører med coilovers. Men hvis du bruker originale ae86 fjørbein og bremsene vil jeg ikke tro det skal være noe problem/trokke noen bryr seg eller legger merke til det.