TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Spm ang plugger og abs - avensis

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #444904  av oleb
 
Holder på med en liten service på min 1,6 2003 avensis, og skal i den anledning bytte plugger.
Oppga regnr hos det lokale bilverkstedet, og fikk et sett med bosch yttrium plugger. Når jeg nå skal skifte, ser jeg i instruksjonsboka at det står "use iridium plugs only". Dobbeltsjekket med verkstedet, og fikk beskjed om at pluggene skulle passe. Har dette noen annen praktisk betydning enn holdbarhet? Eller er denne motoren laget på en superspesiell måte som gjør den kresen på pluggene?

Har også et problem med at abs-lampa lyser, og fikk tatt ut feilkode som viser at jeg har kortslutning i kretsen til sensor høyre side foran. Utelukker denne feilkoden at noe kan være galt med selve sensoren? Demonterte sensoren og rengjorde for metallspon på magneten (det var en del), men må jeg slette feilkoden før jeg evt får vite om dette var løsningen på problemet (les: at abs-systemet begynner å virke igjen selv om det er lagret feilkode)?

Takker for alle svar.

Edit: feilkoden jeg har er C1330 (open circuit in right front wheel speed sensor circuit).

Og: i følge serviceplanen skal kjølevæsken byttes nå. Har kontrollert den, og den tåler 40 minusgrader og ser helt fin og ren ut. Er det noe vits i å bytte?
 #444905  av Royalmaas
 
Forskjellen på pluggene er først og fremst levetiden ja. Iridium er en del dyrere, men så holder ti ett titals tusen kilometer lenger, men her er det jo som med alt annet att ting ikke plutselig blir ødelagt, det skjer over tid. Med andre ord kan du bruke pluggene du har fått, men de vill sannsynligvis bli slitte raskere enn før.

Vist du har feilkode på ABS sensor så er det egentlig bare til å skifte. Du kan evt slette feilkoden ja og kjøre en stund, men den vill mest sannsynlig trigge en ny feilkode relativt kjappt.

Angående kjølevesken din så har du kanskje grønn type fra Toyota ? Forskjellen er intervallet før den skal skiftes, har du rød type er det en "long life" som har intervall på 150.000km. Grønn type skal skiftes på 90.000km om jeg ikke tar helt feil. Står i boka di :) Anbefaler å følge intervallene, er en grunn til att de er der. Skitt og dritt legger seg i vesken etter ett par titals tusen km, og med aluminiums topper og radiatorer så kan det oppstå tering og slite på pakninger osv...
 #444911  av oleb
 
Da pakker jeg i de pluggene jeg allerede har kjøpt.
Har rød kjølevæske, og bilen har gått 130.000km, så da venter jeg med å bytte til neste år.
Målte motstand over abs-sensoren i dag, og fikk ikke noe måling, mens den på motsatt side målte 1,4 kOhm. Regner med at det er sensoren som må byttes da ja.

Må også bytte skiver og klosser fremme. Har noen tips til hvor jeg kan finne billigere deler, eller bør jeg gå for originale Toyotadeler?

Takk for svar!
 #445050  av Lems
 
Hei, min erfaring er at klosser kjøper du rimeligere som orginaldel hos Toyota Nordvik enn hos de fleste andre deleleverandørene.. Er skivene så slitt etter 130' km at du må bytte? Byttet på 125' km påmin 05 Avensis 1,6 og skivene hadde en knapt kjennbar slitekant. Byttet plugger også- satte i "vanlige" denso - plugger- og motoren går helt fint på disse (også disse er rimeligst i orginalforpakning hos Toyota :wink: ) Kjøleveske (rød)skal byttes etter 6 år eller 150' km.
 #445052  av oleb
 
Ja, skivene foran var under minstemålet når jeg sjekket. Skivene bak var like over, så de får jeg ta til neste år.
Fikk pris på 2100kr for skiver og klosser foran på toyota, så jeg går for originaldeler.