TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fjusking Camry 87modell! Løst!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #444293  av Wise
 
Hei.

Jeg har problem med en Camry 87modell. Gjelder motor 3S-FE med 128hk.

Sliter med at den fjusker/nykker akkurat ved overgangen fra null gass til litt gass, eller når en bare prøver å opprettholde farten med lite gass. Merker det spesielt når en skal løse bilen forsiktig, da hender det at den blir kvelt pga fjusken. Da kan den av og til være litt vrien å starte igjen. Ved kjøring i lav hastighet i 1. eller 2.giret kan det rykke noe voldsomt i bilen. Disse tingene skjer sporadisk, og ikke hver gang.

Ved pådrag og akselerasjon er det ikke noe problem. Bilen starter lett både varm og kald når den ikke har sånn fjuskebye.

Har byttet tennplugger, tennpluggledninger/fordelerlokk, fordeler, rotor og tenningsmodul (igniter), men har ikke blitt bedre. Luftfilteret er sjekket og det er bra. Bensinfilteret er ganske nytt.

Har tatt diagnose på den, men det er ingen feilkoder.

Noen som har tips til hva jeg skal sjekke?

På forhånd takk!
Sist redigert av Wise den 31 des 2014 23:19, redigert 1 gang totalt.
 #444295  av Inz4ne
 
Kan det være at bensinpumpa er litt av og på?
 #444309  av Inz4ne
 
Tja du burde jo egentlig det vil jeg tro, men kan jo være et dårlig koblingspunkt så når ting vrir seg under gasspådrag så får det bedre kontakt.
 #444327  av Fred
 
Er det en jordingskabel fra høyre side av motoren (ved motorfeste/reg.reim) som går til støtdempertårnet?
Isåfall, er den hel og skrudd fast?
Blitt lurt av den kabelen noen ganger, men husker ikke om den sitter på akkurat denne motoren.
 #444399  av Wise
 
Fred skrev:Er det en jordingskabel fra høyre side av motoren (ved motorfeste/reg.reim) som går til støtdempertårnet?
Isåfall, er den hel og skrudd fast?
Blitt lurt av den kabelen noen ganger, men husker ikke om den sitter på akkurat denne motoren.
Takk for tips! Fant jordingskabelen du henviser til. Har renset den + en haug med kontakter og sensorer også. Skal prøve bilen noen dager nå for å se om ting har bedret seg. Kommer med tilbakemelding.
 #444841  av Wise
 
Bilen fjusker akkurat like mye som før, den har ikke blitt bedre :(
Det eneste jeg ikke har sjekket er bensinpumpen som Inz4ne foreslo lenger oppe. Skal se på den når jeg får tid.

Har dere flere tips på hva det kan være?
 #444865  av ArildM
 
Har du noe justeringsmuligheter på fordeleren? På Mazdaen min sleit jeg i lang stund med lugging når jeg gav på, prøvde alle verdens mulige triks både med nye bensintrykksregulatorer, ny bensinpumpe ++++ Ingenting hjalp, men når jeg en kveld tilfeldigvis vrei fordeleren 20 grader en eller anna vei ble plutselig bilen som ny.

Kjedelig med slike feil, håper du finner utav det :)
 #444873  av Royalmaas
 
Dette kan faktisk være normalt. På første gen 4AFE som var i Carina II osv er det fuel cut for å spare katalysator osv når du går av gassen, og da kan det komme en god del rykking når du går på igjen. På Carina er det egentlig ingenting du kan gjøre med dette, er vell egentlig en vanesak å lære seg å kjøre med. Er vell og noe med att dette er de første motorene som kom med innsprøytning...
 #444883  av Wise
 
ArildM skrev:Har du noe justeringsmuligheter på fordeleren? På Mazdaen min sleit jeg i lang stund med lugging når jeg gav på, prøvde alle verdens mulige triks både med nye bensintrykksregulatorer, ny bensinpumpe ++++ Ingenting hjalp, men når jeg en kveld tilfeldigvis vrei fordeleren 20 grader en eller anna vei ble plutselig bilen som ny.

Kjedelig med slike feil, håper du finner utav det :)
Fordeleren kan justeres ja, og jeg har sjekket tenningen at den stemmer, så fordeleren er justert riktig. Ja, vanskelig å finne ut av sånne feil :/
Royalmaas skrev:Dette kan faktisk være normalt. På første gen 4AFE som var i Carina II osv er det fuel cut for å spare katalysator osv når du går av gassen, og da kan det komme en god del rykking når du går på igjen. På Carina er det egentlig ingenting du kan gjøre med dette, er vell egentlig en vanesak å lære seg å kjøre med. Er vell og noe med att dette er de første motorene som kom med innsprøytning...
Den har ikke vært slik tidligere (hatt bilen i 12 år). Dette er noe som har oppstått i senere tid og har blitt gradvis verre.

Men i dag lyste motorlampen på vei til jobb. Tok diagnose på nytt når jeg kom hjem og da fikk jeg feilkode 4, som er vanntempsensoren. Så det kan være den som er årsaken til alle problemene. Skal få byttet den så fort som mulig. Blir spennende å se om bilen blir bedre da :)
 #447039  av Wise
 
Ser at jeg har glemt å oppdatere her.

Skiftet vanntempsensoren for en god stund siden, og det viste seg at den var årsaken til problemene. Har kjørt mange km nå med bilen uten noen spesielle problemer. Kan være et tips til andre som har lignende symptomer.