TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljetørst Avensis 2004 1,8 bensin

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #447043  av bennybone
 
Hei!
Har en oljeslukende avensis 1,8 bensin 2004 mod. Gått 215.000. På ca 800km drakk den nesten 2 liter! Vet de bilene er ganske tørste, men så ille skal det da ikke være. Var innom funnemark og tok en feilsjekk og de fant 1 feil med katalysatoren, som har tetnet litt til. Det er jo sikkert smittet fra oljeforbruket. Hva tror dere her inne det kan skyldes? Altså, oljeforbruket i seg selv? Det er ikke tegn på lekkasje noen som helst plass, og det er heller ikke noe blå eksos å se. Bilen drar fortsatt kjempegodt og motoren går helt jevnt uten tegn til fusk. Har snakket med noen mekanikere og de fleste mistenkter ventiltetningene. Noen sier stempelringene, men det er jo litt tvilsomt siden motoren går så fint som den gjør, og siden bilen har fortsatt et fint drag. Har forresten kjøpt prolong motorrens, så vi får se om det funker eller ikke etter olje og filterskift.
 #447061  av Holger
 
sylindrene blir ovale :) typisk på de motora der! bytt motor du :)
 #447079  av bennybone
 
Har snakka med en del mekanikere og de fleste mener det må være ventiltetningene. Men hvis jeg kjøper en brukt motor å får noen til å sette den inn, kan vel samme problem oppstå seinere igjen?
 #447111  av Holger
 
ja, er alltid den faren med brukte motorer, men har mer tro på ovale sylindre en ventiltetninger. om ventiltetningene er så gåen at den bruker så mye olje så skal den ryke mye blå røyk
 #447123  av bennybone
 
Ryker litt blått ved gasspådrag og nedgiring, og lukter brent olje. (såklart)
Har ordnet med en kar som skal montere en brukt motor for meg neste uke. Motoren er fra en 2006 avensis 1,8l, gått 129.000, starter å går og koster 14.000 hos huggeriet i Trondheim. Og etter hva jeg har lest på http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... on-18vvti/ så har de "kurert" motoren i midten av 2005, så jeg skal nok slippe samme problemet igjen. Kjøper en katalytt i samme slengen så bilen blir helt friskmeldt. Krysser fingra, men regner med at detta går helt fint:-)
 #447176  av olavxxx
 
bennybone skrev:Ryker litt blått ved gasspådrag og nedgiring, og lukter brent olje. (såklart)
Har ordnet med en kar som skal montere en brukt motor for meg neste uke. Motoren er fra en 2006 avensis 1,8l, gått 129.000, starter å går og koster 14.000 hos huggeriet i Trondheim. Og etter hva jeg har lest på http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... on-18vvti/ så har de "kurert" motoren i midten av 2005, så jeg skal nok slippe samme problemet igjen. Kjøper en katalytt i samme slengen så bilen blir helt friskmeldt. Krysser fingra, men regner med at detta går helt fint:-)
Jeg har lest det samme, samt har erfart det. Samboeren min fikk seg en avensis 2005 for en god stund tilbake, hun har kjørt den rundt 40.000km tror jeg(?), den er nå på ca 130.000km og bruker ca ingen olje. Det er en 1.8 avensis 2005. Vi har egentlig ikke hatt noen problemer med bilen, med unntak av lambdasensor som har slått ut i det siste. Men når en bil har gått 130.000, så begynner vel ting å tang å ryke etter hvert tenker jeg. Lambdasensorer er jo på en måte forbruksvare det også :-P (litt som tennplugger og annet).

Du vurderte ikke å hive inn 2.0 motoren da, hvis ledningsnettet er det samme? Bør være enkelt å godkjenne hos vegvesenet, så fremt man har smame bremser og understell som 2.0 motoren.
 #447199  av bennybone
 
Lambdasonde sensoren? Har dere fått en feilsjekk på ark? Alt som har med eksos er jo uansett ikke noe stress, det ordner du sjøl:-)
Bilen er hos mekanikern nå, får den igjen senest onsdag kveld. Kjøpte 2006 1,8l. Vurderte 2,0 men det var ikke å få tak i i nærheten. Det skal bli så deilig å kjøre uten å konstant sjekke i speilet etter blårøyk og peile olje hver dag!!
 #447256  av olavxxx
 
bennybone skrev:Lambdasonde sensoren? Har dere fått en feilsjekk på ark? Alt som har med eksos er jo uansett ikke noe stress, det ordner du sjøl:-)
Bilen er hos mekanikern nå, får den igjen senest onsdag kveld. Kjøpte 2006 1,8l. Vurderte 2,0 men det var ikke å få tak i i nærheten. Det skal bli så deilig å kjøre uten å konstant sjekke i speilet etter blårøyk og peile olje hver dag!!
Vi fikk et ark ja, hos Toyota. (De tok litt over 400kr for å bytte batteri i fjernkontrollen, samt slette feilkodene).
Men de kom jo tilbake med en gang det ble litt kortkjøring (når man trenger forvarming på lambdasensoren).

Jeg har en ny sensor liggende her nå, jeg fikk den i dag :) Denso original greie fra utlandet, ble vel 1150kr sånn ca, inkl frakt og moms.