TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fjerne ledningsnett i 92mod mr2 + legge opp strøm til ECU

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #445515  av Stian AB
 
Jeg skal bygge banebil av mr2'en, å fjerne så mye vekt som mulig. Skal kun ha lys foran og bak, vindusviskere, strøm til tenning/startknapp, vifter og motor. Alt annet skal fjernes. Er det enkleste å rive ut alt og legge opp nytt? Er vel ikke så mange ledninger som går fra kupe til motor når dataspruten sitter i bagasjen?
 #446187  av Stian AB
 
Legger ved et bilde av hovedkabelen som går til sikringsboksen i motorrommet. Jeg har fjernet alt av ledninger fra fronten og inni bilen, så nå er det bare de mellom motor og datasprut igjen. De skal få lov til å være som de er, men jeg trenger å få strøm til de riktige sikringene. Noen som vet hvilken av de ledningene jeg trenger til tenning og start av motoren? Tipper de store hvite har noe med det å gjøre.
bilde(3).JPG
bilde(3).JPG (837.89 kiB) Vist 5591 ganger
 #446219  av lasse
 
De store hvite inn i sikringsboksen er fra dynamoen, for å gi strøm til alle sikringene der, de store hvite du har klipt, er for å gi strøm til sikringsboksene fremme, og for å lade batteriet om jeg ikke er helt på bærtur...
 #446221  av Stian AB
 
lasse skrev:De store hvite inn i sikringsboksen er fra dynamoen, for å gi strøm til alle sikringene der, de store hvite du har klipt, er for å gi strøm til sikringsboksene fremme, og for å lade batteriet om jeg ikke er helt på bærtur...
De hvite som er klipt av er de samme som synes i sikringsboksen. Ledningen mellom batteri og dynamo har jeg kontroll på, hvis jeg ikke husker helt feil her nå. Den ligger oppå bensintanken, mellom girwaierne. Er det dataspruten som styrer med strøm til tenning, dyser osv ?
 #446336  av Stian AB
 
Er det ingen som vet noe om disse ledningene altså? Noen av de har jeg funnet ut av, men er ikke helt sikker på hvem som skal ha konstant strøm fra batteri, og hvem som skal ha strøm når tenning er på.. Lurer også på hvordan jeg skal koble opp strøm til starteren. Har funnet noen ECU diagrammer på nettet, men ikke noe særlig på hva ledningene mellom batteri/sikringsboks foran til sikringsboks i motorrommet er. Får ta en tur ut i garasjen å prøve litt :D
 #446343  av Stian AB
 
lasse skrev:Ja, det har du helt rett i!
Er vel sprutet som styrer strøm til tenning og dyser, men det er det nok andre enn meg som kan svre bedre på...
Du hadde helt rett, de hvite ledningene er fra dynamoen.. Den til starteren som ligger oppå tunellen. Hvis jeg ikke har misforstått så er starteren koblet med 12v fra batteriet hele tiden?
 #446368  av Stian AB
 
Etter litt prøving har jeg nå fått strøm til det meste :D bensinpumpa går, starteren går, tenninga gir strøm til sprutet og sikringer, MEN ingen gnist på pluggene. målte med et multimeter på coilledningen fra "igniter" til fordelerlokket, å der fikk jeg 12v med tenninga på. det blir kanskje ikke riktig å bruke et multimeter til å måle meg fram på coilen? uansett, bilen starter ikke. Mest sannsynelig så er det en ledning jeg ikke har koblet riktig enda, må bare finne ut hvem. hvis jeg faktisk har strøm helt fram til fordelerlokket, hva kan da være feilen videre? Er det startsperre på en 92 mr2 fra japan?
 #446879  av PerX
 
sjekka ledningene som går i fra fordeleren? har hadd feil der, etter jeg laget ledningsnett sjøl. hadde 2 ledninger som var feil.
 #446951  av Stian AB
 
PerX skrev:sjekka ledningene som går i fra fordeleren? har hadd feil der, etter jeg laget ledningsnett sjøl. hadde 2 ledninger som var feil.
Det skal jeg få sjekka.. Går de rett til ecu'en?
 #447443  av Stian AB
 
Legger ut en post her også, selv om det står akkurat det samme på prosjekttråden min.

Fortsatt ikke fått start på bilen. Er ingen gnist på pluggen.. Bensinpumpa går, og starteren drar rundt. Noe mer hører jeg ikke/skjer ikke.

De blå ledningene går til bensinpumpa, de røde til starteren, de svarte litt større med rød stripe er til tenning/ign og de store hvite er fra dynamoen. Det er en svart ledning med gul stripe som går til et rele ( circuit opening relay) i boksen. Den jeg ikke vet hvor skal er den hvite med svart stripe. Går tynn ut fra sikringsboksen, deretter deler den seg og blir tykkere. ??
Er også mange andre små ledninger som vist på neste bilde, men de har gått til diverse andre ting som jeg tror ikke har noe med motoren å gjøre.

Det jeg har gjort for å prøve å starte bilen er : kobla blå ledninger, svart med gul stripe,to store hvite, store svarte med rød stripe til en grov ledning rett fra batteriet. 12v. så har jeg tatt de røde bortpå den grove ledningen med 12v, som har gjort at starteren går rundt. Men som sagt, bilen starter ikke.
Er det ingen som har noe greie på dette?
bilde 2(4).JPG
bilde 2(4).JPG (953.83 kiB) Vist 5305 ganger
bilde 3(4).JPG
bilde 3(4).JPG (832.64 kiB) Vist 5305 ganger
bilde 4(4).JPG
bilde 4(4).JPG (860.9 kiB) Vist 5305 ganger
 #447525  av Stian AB
 
Tror jeg har funnet feilen. Den hvite ledningen med svart stripe skal jordes, men når jeg måler den med multimeter så viser det 5v ut av den med tenninga på. Altså er det noe galt et sted. Når jeg prøver å jorde den så smeller EFI sikringen.
Kan noen prøve å måle den samme ledninga på sin egen bil? Eller se hvor den skal jordes.

Jeg synes det er rart at det er positiv strøm i en ledning som skal jordes :lol: