TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge 5SGE?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #447822  av blynkar
 
Har en SW20 med et dårlig hjerte. Slitekant i sylindrene, og høyt oljeforbruk. Toppakningen er og svellet ut, og lekker...

Leting etter en ny 3SGE påbegynt, men det er en dyr motor og handle brukt viser det seg.
Og fra husken min mener jeg det er samme girkasse på MR2 som ble levert 3SGE og 5SFE. Eller?

Videre leting og grubling. Litt googling og prat med bekjente, og så får jeg et tips fra en bekjent.
Hybrid mellom 3SGE og 5SFE, altså en 5SGE. Visstnok et billigere alternativ hvis man allerede har en 3SGE med god topp.
Blokk fra 5SFE og topp fra 3SGE. Med innsug og eksosmanifold fra GE'n skal det visstnok bli en bunnsterk motor. Dog med lavere kompresjon enn orginal 3SGE, men utifra dynopapirer blir dem mere HK og Nm på hjulene enn 3SGE. Og i noen tilfeller så jeg at med datasprut og GTE topp med GE kammer var dem mere HK og Nm enn BEAMS motorene.

Så, spørsmålene er:

Er det så enkelt som å kaste på GE toppen på FE blokka?
Toppakning- GE eller FE?
Svinghjul- GE eller FE?
Må motorene være fra samme generasjon eller må dem modifiseres uansett?

Ellers er jeg åpen for gode tips og råd. :D (Ikke kom med noe turbotull! Liker sugemotorer!)
 #447828  av lasse
 
Har dessverre ingen erfaring med 5sge hybrid, men hva med å vurdere 3vzfe eller 1mzfe?
Bunnsterke og solide seksere, passer som hånd i hanske i MR2, girkasse passer rett på blokka. Heeeeerlig lyd får du på kjøpet 8)
 #447829  av sleeper
 
Passer reletivt greit om hverandre dette.

Svinghjul: 5s med 5s clutch, eller alternativt 165 ( 1 gen 3sgte) eller ettermarked svinghjul.
Topp pakkning: kan bruke 5s om jeg ikke husker helt feil, men det er litt lite flow av vann til toppen med det, men er nok ikke noe stort problem på en NA motor ( litt værre om du skal ha 500+hk på en 5sgte) PS: hvis du ender opp med og bygge, så har en jeg cometic MHG som er spesial laget for 98 og eldre 5s blokk med GE topp til salgs.)

Motorene trenger ikke nødvendigvis være fra samme generasjon, men hva du må gjøre for og få det til og passe er litt forskjellig, men ikke noe vanskelig uansett generasjon

( drivverk: alt passer rett på.. )
 #447832  av David
 
dersom du øker volum med 10% vil du teorietisk sett ha potensiale for 10% økt effekt
i praksis blir det ofte litt mindre.

slaglengden til 5s betyr også at den ikke vil ha like godt av samme turtall som en 3s

prismessig vil det sjeldent lønne seg, kontra det å sette i en 3gen, eller i beste fall beams

begge deler er å få kjøpt til fornuftige priser
 #447848  av ArildM
 
Som David sier, gå for Beams eller 3. / 4.gen 3sgte :)
Spørs jo hvor mye arbeid du vil legge i det, om du får en 5sfe motor, blir det ikke nødvendigvis et billig billig prosjekt bare fordi motoren er billig og 3sge toppen er bra :wink:
 #447855  av blynkar
 
Tja, så var det jo det at man ikke liker turbo da... Liker N/A-motorer bedre. Og utifra hva jeg har sett på min 3SGE med 207.000km, så tviler jeg for at en overladet sådan er noe bedre med ca. samme km.stand... Hvis man først må spytte i 10-15k for og få seg en mulig bra motor uten at den svelger olje. (Og sylindre som er romme!) Da kan man jo like greit:
A = Finne bunndel som er gått færre km, snillere kjørt med tanke på effektuttak og hvilke biler dem sitter i.
B = Bytte til noe bedre, mere moderne og sterkere motor som er mer vanlig nå idag enn en snart 30 år gammal motor.

Har kjøpt ny toppakning kun for og se om det er håp for og kunne bruke MR2'en fram til ny motor er kjøpt/bygd.

Men, Sleeper. Hvis 5SFE-toppakningen passer på GE-toppen, vil vel 3SGE-toppakning passe på FE-blokk..?
Isåfall er jo ikke vannflow noe problem. Mener det er bedre flow med GE-toppakningen da den gir bedre sirkulasjon nærmest sylinder/forbrenningskammer.

V6 er jo ikke helt borte vekk heller da. Mye effekt orginalt, mange gubbekjørte med lav km. Og hvis dem passer rett på både S54 og E153-girkassene er det jo ingen problem. Drøss med dem motorene ute på nettet.
Men har V6'n lik plassering av motorfester eller finnes det kit for montering?
 #447857  av lasse
 
Tre av de fire motorfestene sitter jo på girkassa, det siste får du kjøpt ferdig fra www.woodsport.co.uk
Hadde 3vzfe i en vinter-mr2 jeg hadde for ett par år siden, absolutt en artig og villig motor, drøssevis med moment langt nede, og mye lettere å leke med enn både 3sge (litt spinkel) og 3sgte (turbolag)
 #447863  av David
 
beams er sugemotor...
beams har stort sett gått færre km enn de fleste camry 2.2l

lykke til med å hente 200 sugehk ut av en 3(/5)sge 2gen uansett modifikasjoner. klare det samme lave bensinforbruk (0.6-7 på mila), samme lange arbeidsregister og holdbarhet, og ikke minst prisnivå på ombygging
 #447865  av Makk
 
Har en 3SGE fra en 91 som trasker og går, den bare står her på en palle.. uten girboks, ledningsnettet er IKKE klippet på motordel.

Kontakt meg på pm om interessert.
 #447878  av blynkar
 
Hehe, vet Beams er sugis. Men de motorene er jo "ferdigbygd".
Aldri nevnt 200hk ut av 2 gen 3SGE/5SGE. Vet det er blitt gjort, men ikke innenfor mitt budsjett.
 #447893  av ArildM
 
Men for all del, hvis du har lyst, så har du jo lov :)
Fordelen er jo at det er en tilnærmet originalmotor, og at du aldri i verden vil få pes i en EU kontroll :)
 #447899  av blynkar
 
Ser ut til det blir ny 3SGE til og begynne med. Men bikker mot V6 etterhvert. Litt understell og bremser først!

Mye nyttig info fra flere hold her, så takker for det. :)
 #447927  av Makk
 
Solgt min 3SGE til han her.

Sender den så snart jeg har mottatt 5000,-
Dette dekker frakt også.

Medfølger :
1x 3SGE 2gen med u-klippet ledningsnett, uten girboks og dynamo, EGR ventil sitter fast, ellers ok.
Tenningskomponenter og 2x ECU, gammel og brand new.
Diverse eksosdeler
Startmotor

Motoren ble kjørt fra Oslo til Ålesund så tatt ut, lagret innendørs siden det, den turner ved verktøy på veivaksel ikveld og komprimerer som den skal.

Regreimsett og motorolje bør/må byttes, og generell service tror jeg trengs.

Skulle det vise seg jeg aldri sender den så får dere tromme sammen en mobb her på forumet å raide felleskjøpet for høygafler og torches.
 #447939  av ArildM
 
Fair pris :) Bør vel gå bra dette :)
 #447947  av Makk
 
Ladies and jellymen, please put your pitchforks down and step out of your Tractors.

Motor sendt :mrgreen: