TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MÃ¥ bremsecaliperen skiftes?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #448326  av sianze
 
Har hatt min 2009 Toyota Auris på EU kontroll og fått 2er feil på: "parkbrems - Forskjell i bremsekraft > 50% av høyeste verdi"

verkstedet ga meg et tilbud for å fikse feilen for kr 7000,- og det innebærer skifte av begge bremsecaliperne bak.

Spørsmål 1: Skal det virkelig være nødvendig å skifte bremsecalipere på en bil fra 2009 som er kjørt 70 000 km?
Spørsmål 2: Hvis det faktisk er slik at det er bremsecaliperne som fører til forskjell i bremsekraft, går det ikke da ann å renovere de som står på bilen for en langt billigere pris?
Spørsmål 3: Kan det være noe annet som er feil, enn bremsecaliperen?
Spørsmål 4: Hvis det er bremsecaliperen som er feilen, og jeg skal prøve å "overhale" disse selv, er det da en vanskelig jobb? Har forstått at det er litt mer komplisert bak enn fremme på grunn av håndbrekket?
Spørsmål 5: Kan der bare være at det er glideboltene på caliperen som er problemet? Og at det holder å skifte disse eller smøre disse?

HÃ¥per noen kan hjelpe.
 #448333  av ArildM
 
Hei.

Bremsedeler, akk, for et prakk :)
Har gjennom tidene mange ganger fått påpek på dette håndbrekket, en gjenganger, og noe som i min verden fungerer annenhvert år på EU kontroll (eller etterkontrollen). Resten av tiden er det for min del greit så lenge bilen står på brekket når jeg parkerer den...

Regner med din Auris har sett sin del av saltet som så fantastisk ligger på veiene våre halve året? I så fall er det neppe rart at det har rustet i stykker.

Så kommer spørsmålet på hva man kan gjøre for å få det fikset. Din bil har trolig wireoverføring fra håndbrekk til caliptrene bak, i så fall kan wirene justeres slik at de tar jevnere på begge sidene på enkelte biler.


Her må man sjekke wirenes funksjon, feks ved å jekke opp bilen og trekke opp håndbrekket og kjenne at bremsene faktisk gradvis låser seg jevnt på begge sider etterhvert som man drar på.

Er det caliptrene som er trege vil man vanligvis oppleve problemer utover bare håndbrekk, trege caliptre vil henge på, bilen vil bruke mer drivstoff og det vil "ose" varme utav både skiver og caliptre om man holder hånden i nærheten.

Så som regel vil defekte caliptre innebære at bilen får mer problemer enn bare ujenvt håndbrekk.
Dette kan du sjekke ved å jekke opp bilen og prøve å dreie hjulet rundt når håndbrekket ikke står på. Hjulene skal da kunne lett snurres rundt, hvis de henger er det treghet i caliptret.

Treghet i caliptret er tegn på begynnende rust, enten pga dårlig bremseveske (den trekker til seg vann), eller eksterne påkjenninger som salt og dårlig renhold.

Man kan smøre opp og overhale et calipter selv, men i min erfaring er det en kortvarig glede uansett hvor nøye man prøver å være. Samtidig tar det en del tid, og du må ha rep kit for overhalinga.

På min Corolla bytta jeg nettopp begge caliptrene foran, kosta meg 3200 for 2stk fabrikkoverhalte caliptre, inkl klaven med glidere (hos min lokale bildeleguru). Toyota skulle ha 2000 per stk for Caliptrene. Jobben med å bytte caliptre er kurrant om du er litt nevenyttig, men ikke begi deg utpå bremsearbeid om du ikke kan å skru, greit å ha bremser når det trengs :)
 #448336  av sianze
 
Snakket med verkstedet i dag og spurte litt mer konkret hvorfor de ville skifte bremsecalipere. De sa at det var hådbrekk funksjonen på caliperne som hadde rustet fast (håndbrekket kan man dra veldig høyt opp i bilen før det tar).
Verkstedet sa at de kunne "overhale" de, men at de hadde dårlig erfaring med dette og mente det var mer økonomisk og bytte til nye calipere.

Spørsmålet mitt nå blir hva som skal til for å fikse denne håndbrekk funksjonen på caliperen selv? Kan jeg skru den av (uten å koble ut bremseslangen og måtte stresse med påfylling og lufting av bremsevæske) og pusse vekk drit og rust med en drill. Og evnt smøre bevegelige deler?. vil dette hjelpe?
Og evnt. prøve å stramme håndbrekket (hvordan gjøres dette på en auris) ?
 #448337  av Inz4ne
 
Nå kan det være at det er anderledes på kalipperne på Aurisen men til 405ene som jeg skrur en del på så har jeg fått vite fra en som har holdt på med Peugeot i mange, mange år at det å overhale håndbreksfunksjonen på calippere er i ca 90% av tillfellene bortkastet.
 #448347  av ArildM
 
Hvis håndbrekkfunksjonen er opprusta er det erfaringsmessig liten vits i å overhale. Eller all min erfaring tilsier at det er bortkasta jobb å drive å plukke i stykker og smøre opp rustne bremsedeler. Det varer kanskje bare noen mnd i etterkant, ett år om man er heldig..

Det du kan spare mest på er å bytte caliptrene selv, men som sagt, da må du enten selv ha kunnskaper om hvordan dette gjøres, eller få med deg noen som kan hjelpe deg å bytte :)
 #448388  av magnesmurf
 
Det er mye å spare på å kjøpe bildeler fra det store utland.
Når jeg måtte ha nye calipere på min mr2 kostet de ca 1000kr stk fra england. For nye her hjemme måtte jeg ut med ca 3000kr stk...