TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MK3 Supra 7M-GE --> 2jz-gte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #447743  av sm887
 
Hei!
Har akkurat kjøpt meg en MK3 Supra 1987 med en veldig sliten 7M-GE.
Planlegger å bygge om til 1JZ/2JZ-GTE

I vognkortet står det hverken motorkode eller effekt.
Ringte Statens vegvesen og de klarte heller ikke å finne noe.

Noen som har noen tanker om dette kan bli et problem på eu kontroll?
Skal la det se sånn høvelig orginalt ut.


Takk på forhånd for svar!
 #447770  av gemiz
 
Du sliter nok med eu kontroll om du setter nedi en motor med turbo...

Du kan få godkjent med 7MGTE også sette nedi 1jz eller 2jzgte. Da har du vognkort med godkjent turbo, så EU bør ikke være noe problem.
 #447772  av ArildM
 
Veien å gå er nok å søke før du bygger om.

Og jeg er litt uenig med gemiz om at du først må godkjenne 7mgte, for så å bygge om enda en gang til 2jzgte.
Selv har jeg søkt om godkjenning av 4AGE i Carina TA12, og det gikk så lenge effekt og vekt av motor er tilsvarende eller lik motoren du planlegger å sette inn. Fikk da til svar at godkjenningen er mulig så lenge jeg kan dokumentere karosseri-likhet og bremse-likhet med Carina 2000GT som er en bil levert med samme effekt som bilen vil få med 4AGE.

Dermed bør du kunne få til å godkjenne 1jz/2jz i din bil med korrekt dokumentasjon, så lenge ikke 2jz overstiger effekten til 7mgte noe alvorlig. Om du er i tvil kan du evt ta kontakt med Toyparts i Bergen, de har gjort dette før :)

Er også mulig å sjanse på at en EU kontrollør ikke anmerker dette på EU kontroll, vet dette har gått greit på enkelte biler i flere år. Problemet er bare om det skulle skje noe og det blir oppdaget at du har kjørt rundt med en ikke godkjent motor.
 #448163  av toypartsbergen
 
skal dette gjøres korrekt så må det først godkjennes med 7mgte deretter må man putte nedi 1 eller 2jz, ingen av disse blir godkjent i mk3 supra, 1jz blir ikke godkjent da denne motoren aldri har vært levert i europa og at det dermed ikke finnes avgass papirer på denne, 2jz blir ikke godkjent pga momentet blir for høyt i forhold til hva toyota kan skrive ut papirer på, riktignok har vi godkjent en mk3 med 2jz men det var før de nye reglene i 2007-2008
 #449906  av sm887
 
?
toypartsbergen skrev:skal dette gjøres korrekt så må det først godkjennes med 7mgte deretter må man putte nedi 1 eller 2jz, ingen av disse blir godkjent i mk3 supra, 1jz blir ikke godkjent da denne motoren aldri har vært levert i europa og at det dermed ikke finnes avgass papirer på denne, 2jz blir ikke godkjent pga momentet blir for høyt i forhold til hva toyota kan skrive ut papirer på, riktignok har vi godkjent en mk3 med 2jz men det var før de nye reglene i 2007-2008
Okei.
Hvordan tror du det blir på EU med 2JZ? (uten godkjenning)
Står ingenting i vognkortet om effekt eller motorkode.
På Mekonomen sine systemer står det 7M-GTE med 240hk
 #449913  av ArildM
 
Så lenge det ser originalt ut skal det vel godt gjøres at kontrolløren faktisk ser noe forskjell på en 2jz og en 7m motor?
Har i alle fall gått greit på 20v motoren i min bil :)
 #449917  av sm887
 
Får håpe det :-)
Tenkte å holde meg unna blå slanger osv.