TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Uforklarlig risting

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #450138  av Makk
 
Noen andre som er plaget med risting i rattet på sine biler uten servo? Dette er ikke første gangen jeg har opplevd dette.

Har hatt det på ett par biler, du kan ligge i slakk venstresving i en viss fart, så begynder det å riste sakte men sikker. Om det kommer en slakk høyre i samme farta på samme veien så blir rattet plutselig gradvis stille og du kan ligge på rett strekke helt til du tar en ny sving i andre retningen igjen, da kommer ristinga gradvis.... og sånn fortsetter det.

Hva i svarte helvette kan det være? Dekka er balanserte og brand spanking new, lodda er på felgene og alt, alt av bremser er nytt rundtom, så rett på 4hjulskontroll og rettet opp alt før tur der naturligvis alt ble sjekket opp av kuler/oppheng/lenkarmer.

Merket det sinnsvakt godt på autobahn, 120-140 rister som bare det. 200 var helt fritt for rist, ingen forskjell før/etter nurburgring forresten...

Dette er på MR2'en min nå.
 #450151  av ArildM
 
Senterringer?
Forsvant mye rar risting på min når jeg fikk rette sentrerings-ringer mellom felg og navet :)
Om du skjønner hva jeg mener. Den runde plastikkbiten som skal være mellom felgen og navet, slik at felgen senterer seg mot nav.
Aldri trodd det var viktig til jeg prøvde AW11en både med og uten :wink: :wink:
 #450154  av Inz4ne
 
Husk på at senterringer bare er nødvendig om du har større navhull i felgen enn navet på bilen. Om du har riktig navåpning på felg i forhold til nav på bilen så vil senterringer føre til mye merklig risitng, det og. :)
 #450162  av ArildM
 
Så klart. De ferreste felger jeg har sett har korrekt hull i forhold til Toyota navet, som er ganske lite på de bilene jeg har hatt.
Er vel større hull i felgen for å få det så universalt som mulig. Viktig med korrekt ring også, slik at du faktisk får sentrert felgen :)