TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ABS feilsøking med datasprut

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #450412  av diracdeltafunction
 
Jeg har ikke helt oversikt over hvordan ABS-systemet fungerer på MR2. Henter ABS ECU-en "VSS"-signalet fra den originale ECU-en? Videresendes det derfra? Eller leser ABS ECU-en dette signalet uavhengig av hoved-ECU-en uten å involvere den? Jeg kan se fra koblingsskjema at ABS-ECU-en leser hastigheten per hjul individuelt direkte, men får den i tillegg VSS eller noen andre signaler fra hoved-ECU-en?

Jeg har nemlig ECU Master EMU som styreenhet i bilen, og siden jeg fikk dette installert har ikke ABS fungert.

Jeg har ABS-feilkoder 34 og 36.

34: "Rear left wheel sensor signal malfunction".
36: "Open circuit in front right or rear left wheel speed sensor".

Jeg har forsøkt å resette feilkodene med prosedyren som står beskrevet i servicemanualen (pumpe bremsepedalen 8 eller flere ganger på 3 sekunder med Tc- og E1-terminalene på check-connectoren koblet sammen), men dette så ikke ut til å gjøre noe som helst. Jeg forsøkte et par ganger. Hvor dypt må en presse inn pedalen før det registrerer? Det virker vanskelig å få dette til på under 3 sekunder dersom en må presse den dypt inn.

Jeg har også foretatt visuell inspeksjon av sensoren bak men jeg kan ikke se noe gale.

Bør jeg undersøke noe mer før jeg kjøper ny ABS-sensor og monterer den? Disse er ganske dyre, så det hadde vært greit å vite om det er noe annet innlysende som bør sjekkes først.
 #450413  av Makk
 
Plukk av batteriet i 10 minutters tid, det også resetter ABS kodene.

Veldig sært med left rear wheel sensor feilkode på og bytte hjerne på bilen, gjorde du det selv eller var det "Sånn Cirka AS" som installerte? Ble det gjort andre ting samme dagen med bilen?
 #450424  av diracdeltafunction
 
Makk skrev:Plukk av batteriet i 10 minutters tid, det også resetter ABS kodene.

Veldig sært med left rear wheel sensor feilkode på og bytte hjerne på bilen, gjorde du det selv eller var det "Sånn Cirka AS" som installerte? Ble det gjort andre ting samme dagen med bilen?
Prøvd dette flere ganger da batteriet har gått tomt for strøm flere ganger siden jeg hadde problemer med at lydanlegget trakk strøm mens tenningen var av.

Ble gjort mye av bilen av et verksted, men ikke så mye relatert til bremsesystemet (motoren ut av bilen, inn igjen, og diverse med motor), luftet bremsene og det var det eneste.
 #450427  av Makk
 
Om motoren er tatt ut så er jo traversen tatt ut og drivakslinger samt hjulnav presset til siden eller tatt av.

Meget stor sannsynlighet at kabelen til den ABS sensoren er skadet eller ikke tilkoblet skikkelig igjen. 99 prosent sikker.

Kontakten kommer inn på tårnet bare og åpne og se nedover tårnet bak så ser du kabelen. Sjekk den først, så er vel neste steg å bytte sensor.

Har ingen tro på den hjerna gjorde noe, og du har jo feilkode på en sensor, forøvrig samme som jeg bytta på min gamle da jeg fucka opp en sensor ved uttak av motor :lol: