TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svakeste 3S-GTE produsert?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #450689  av Makk
 
Laveste er jdm gen 1 med 184 hester.

Så et 10 hesters tap til 130kw/174hp er ikke så gale etter alle disse år.
 #450700  av diracdeltafunction
 
Makk skrev:Laveste er jdm gen 1 med 184 hester.

Så et 10 hesters tap til 130kw/174hp er ikke så gale etter alle disse år.
Jeg mener at den har dette i vognkortet. Hvordan går det an å importere en turbo-bil (for den er nemlig registrert som turbo, med den typen rammenummer kun turob-biler har) som bare har 130 kW? Ingen 3S-GTE noensinne laget har denne effekten?

Dette er en andre generasjon, ikke første, så den skal egentlig ha 200 og noe hester.
 #450703  av lasse
 
Scenario 1: BT har driti seg ut og skrevet feil
Scenario 2: BT har fått oppgitt feil effekt, og den som importerte bilen har spart penger på avgifter...

Vil tippe at det er ett av disse alternativene som er tilfelle.
 #450707  av diracdeltafunction
 
Jeg har faktisk sett en annen original turbo (JT2SW22 som start på rammenummeret) med enda mindre, 125 kW. Jeg har også sett en MR2 (ikke-turbo, mener jeg) som hadde 0 kW i vognkortet.

Hva bør jeg gjøre for å få ordnet opp i dette? Kontakte Tollvesenet? Vegvesenet? Bilen har vært i Norge i nesten 20 år, det er vel ikke noen avgifter å betale for å få ordnet noe slikt? I så tilfelle er det ikke mitt problem vel?

Bilen har forøvrig nøyaktig den effekten den skal ha ifølge vognkortet, dette har blitt målt.
 #450712  av diracdeltafunction
 
Makk skrev:Mulig den har blitt inntastet hva den har på hjula istedenfor motoren?
Det høres ut som en mulighet ja, da blir det omtrent akkurat 200 hk, ikke utenkelig at noen har misforstått dette med om det er på motor eller på hjul effekten skal oppgis.
 #450716  av shymirror
 
har sett bilene registert med alt fra 190hk te 220hk på gen 2 mr2'n turbo er litt ymse ka dem slår inn trur e ( sjekket på biltilsyne sine sider da e var på jakt etter mr2
 #450733  av ArildM
 
Må vel bare fremskaffe dokumentasjon på korrekt effekt, dra innom BT og få de til å føre det opp i vognkort?
Skulle vel ikke være verre enn det om bilen ellers er i original forfatning :)
 #450755  av diracdeltafunction
 
ArildM skrev:Må vel bare fremskaffe dokumentasjon på korrekt effekt, dra innom BT og få de til å føre det opp i vognkort?
Skulle vel ikke være verre enn det om bilen ellers er i original forfatning :)
Jo, men hvordan dokumenterer en noe slikt? BT er veldig vanskelig på hva de godtar og en får forskjellig svar hver gang en spør. I forhold til å snakke med Toyota er problemet bl.a. at MR2 turbo-utgaven aldri ble solgt i Norge, så hverken Jæger eller Toyota Norge kan hjelpe noe særlig annet enn å si at ja, det skal være en 3S-GTE. Toyota i utlandet svarer ikke engang.

BT aksepterer selvsagt ikke bare at jeg viser til Wikipedia eller noen andre kilder på Internett for hva effekten skal være.
 #450757  av ArildM
 
SÃ¥ problemet er da? :)
Ved spørsmål ville jeg ha brukt feks original salgsbrosjyre for MR2 Mk2 turbo, dette er orignal dokumentasjon fra Toyota som nok har tilfredsstillende info om hvilken effekt bilen hadde originalt?
 #450765  av diracdeltafunction
 
ArildM skrev:SÃ¥ problemet er da? :)
Ved spørsmål ville jeg ha brukt feks original salgsbrosjyre for MR2 Mk2 turbo, dette er orignal dokumentasjon fra Toyota som nok har tilfredsstillende info om hvilken effekt bilen hadde originalt?
Takk for forslaget.