Som noen kanskje har fått med seg har jeg vært i klammer med biltilsynet, da jeg frivillig kjørte inn til Stavanger trafikkstasjon avd. Forus for å få godkjent min SW20 med senkesett. Takken for å godkjenne senkesettet var en fin mangellapp som gikk på dekkdimmensjon.
Min bil var originalt utstyrt med 195/60/14 foran og 205/60/14 bak.
Da jeg var inne var det montert 195/45/16 foran og 215/45/16 bak.
Ergo var ikke størrelses endringen lik som kravet er i kjøretøyforskriftens paragraf §13-1 Punkt 6.1 h). Helt i orden, slik er jo reglene.
Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge
"Størrelsesendringen må være lik" - tolker jeg til dekkbredde og profil
Jeg har forsøkt å få tak i sommerdekk i original dim. Noe som viser seg å ikke være så enkelt,
da de tydeligvis ikke produserer 14" dekk med hastighetsindeks "V" 240km/t lengre. Det stopper nemmlig på "H" 210km/t.
(Svar fra vegvesenet - Konstruktiv hastighet er dokumentert av fabrikant, du kan ikke søke om endring.)
Så var tanken å prøve med piggfrie vinterdekk. Det billigste jeg kom over i riktig dim. foran kostet 1000,- stykket. greit nok.
Men ingen klarte å hoste opp piggfrie dekk i 205/60/14...
Så har jeg bestilt bakdekk i 205/45/16 slik at størrelses endringen blir lik i mine øyne.
Sendte så en kjapp mail for å forhøre meg om diverse ting før jeg kom inn til etterkontroll, og nevnte da de nye dekk
dimensjonene som jeg mente var i orden. Det var det tydeligvis ikke...
"Her er ikke endringen lik foran og bak.
Original dim - 195/60/14 - 205/60/14
Ny dim - 195/45/16 - 205/45/16
Endring i rulleomkrets foran 1,30% og endring bak 1,77%"
Dette tilsvarer 0,47% forskjell i rulleomkrets fra dekket foran til det bak.
Det tilsvarer 26 mm lengre omkrets.
Dekkene er innenfor 5% regelen fra den originale dimensjonen, men denne inspektøren tolker "lik størrelsesendring" til også å gjelde at rullediameter-endringen må være lik på dekkene foran og bak. Noe jeg konkluderer med at er tilnærmet umulig i praksis, da dekkprofiler går i intervaller på 5% av dekkets bredde.
Nå er jeg tom for ideer, og skal prøve en annen trafikkstasjon med 205/45/16 dekkene. Får håpe at inspektørene der har et mer praktisk enn teoretisk syn på ting.
Neste steg blir piggdekk i November. Lite gira på å kjøre bilen i salt sørpa, men hvis det er det som må til for å få godkjent den så må det vel bare gjøres...
Andre som har vært borti lignende, eller har tips til hva jeg kan gjøre?
Min bil var originalt utstyrt med 195/60/14 foran og 205/60/14 bak.
Da jeg var inne var det montert 195/45/16 foran og 215/45/16 bak.
Ergo var ikke størrelses endringen lik som kravet er i kjøretøyforskriftens paragraf §13-1 Punkt 6.1 h). Helt i orden, slik er jo reglene.
Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge
"Størrelsesendringen må være lik" - tolker jeg til dekkbredde og profil
Jeg har forsøkt å få tak i sommerdekk i original dim. Noe som viser seg å ikke være så enkelt,
da de tydeligvis ikke produserer 14" dekk med hastighetsindeks "V" 240km/t lengre. Det stopper nemmlig på "H" 210km/t.
(Svar fra vegvesenet - Konstruktiv hastighet er dokumentert av fabrikant, du kan ikke søke om endring.)
Så var tanken å prøve med piggfrie vinterdekk. Det billigste jeg kom over i riktig dim. foran kostet 1000,- stykket. greit nok.
Men ingen klarte å hoste opp piggfrie dekk i 205/60/14...
Så har jeg bestilt bakdekk i 205/45/16 slik at størrelses endringen blir lik i mine øyne.
Sendte så en kjapp mail for å forhøre meg om diverse ting før jeg kom inn til etterkontroll, og nevnte da de nye dekk
dimensjonene som jeg mente var i orden. Det var det tydeligvis ikke...
"Her er ikke endringen lik foran og bak.
Original dim - 195/60/14 - 205/60/14
Ny dim - 195/45/16 - 205/45/16
Endring i rulleomkrets foran 1,30% og endring bak 1,77%"
Dette tilsvarer 0,47% forskjell i rulleomkrets fra dekket foran til det bak.
Det tilsvarer 26 mm lengre omkrets.
Dekkene er innenfor 5% regelen fra den originale dimensjonen, men denne inspektøren tolker "lik størrelsesendring" til også å gjelde at rullediameter-endringen må være lik på dekkene foran og bak. Noe jeg konkluderer med at er tilnærmet umulig i praksis, da dekkprofiler går i intervaller på 5% av dekkets bredde.
Nå er jeg tom for ideer, og skal prøve en annen trafikkstasjon med 205/45/16 dekkene. Får håpe at inspektørene der har et mer praktisk enn teoretisk syn på ting.
Neste steg blir piggdekk i November. Lite gira på å kjøre bilen i salt sørpa, men hvis det er det som må til for å få godkjent den så må det vel bare gjøres...
Andre som har vært borti lignende, eller har tips til hva jeg kan gjøre?
Toyota Carina TA60 83' - Ã…kerbil (delebil)
Toyota MR2 SW20 91' - Den stygge andungen vraket
Toyota MR2 SW20 91' - Børge (bergingsprosjekt) - Solgt
Toyota MR2 SW20 91' - Judith (Godbilen)
Opel Astra G 1.6 03'
Toyota MR2 SW20 91' - Den stygge andungen vraket
Toyota MR2 SW20 91' - Børge (bergingsprosjekt) - Solgt
Toyota MR2 SW20 91' - Judith (Godbilen)
Opel Astra G 1.6 03'