Etter å ha fått flere spørsmål om subwoofer instalasjonen i bilen min, tenkte jeg at jeg skulle lagen denne tråden, i tillegg til den andre mr2 stereotråden som ligger her.
Denne tråden kommer da stort sett bare til å omhandle bygging av subwooferboks i orginal subwoofer rom på mr2.
I og med at dette ble en stor suksess på min bil, både med tanke på utseende og lyd, virker det som om flere har fattet interesse for dette prosjektet. Derfor skal jeg lage en liten worklog/innstruks for hvordan man bygger kassene.
Skal først oppsummere resultatet, med et par bilder, for etterpå å prøve å gå gjennom bygging så detaljert jeg klarer, utifra det jeg husker fra selve byggingen og de bildene jeg har.
Tok selv mål av rommet hvor den orginale subben sitter, og laget en tegning av en kasse etter disse målene jeg tok.
Tør ikke å garantere at rommet er likt på alle modeller av mr2 fra 90 til 99.
Det må dere i så fall måle på egen bil og kontroll måle mot tegningens oppgitte mål.
Grillen og lokket er festet med klips. Bare ta i og røsk av med kraft.
Lokket har også skruer i bakkant, som må skrus ut.
Resultatet hvis noen vil prøve seg, blir nok bedre enn all forventing, med tanke på hva bygget består av. Men selvsagt kan ikke dette måle seg med å ha 2x10" subber i en mr2.
Fordelen er at disse subwooferkassene ikke synes, taragataket får plass der det er ment å festes, bak setene, og kassene veier ikke noe særlig. Lyden i subben blir også meget god, og det blir mer enn nok trykk i den lille førerplassen i en mr2. De
koster ikke spesielt mye å lage heller, men krever litt innsats.
Du trenger følgende materialer og verktøy:
Tommestokk, blyant, lang linjal eller vater, elektrisk skrutrekker/drill, hullsag til høytalerterminal, stikksag eller annen sag, trelim, 25 mm treskruer så tynne som mulig (4mm?), 12mm mdf plate, 6" subwoofer (mer om merke og type litt senere), en høytalerterminal per kasse, høytalervatt og stoff til å trekke kassa med og spraylim, evt lakk.
Har du alt verktøy kommer kostnaden på ca 1000kr for to kasser med subwoofere, litt avhengig av hva du velger for type subwoofer.
Litt om type subwoofer. Jeg prøvde i alt tre forskjellige subwoofere i kassen. Tang band 6" sub, Elemental desgins e.3.6, og earthquake sws 6" (egentlig en midbass)
Jeg likte best lyden fra Elemental designs, da disse spilte klart dypest og med mest trykk i bunn. Tang band sine var litt tightere i bassen, men hadde ikke like mye trykk. Earthquake sine hadde lite dypbass, men hysterisk morsom midbass, så trommer osv fikk skikkelig snert.
Det finnes mange andre 6" subber også (kicker, JL +++) Hva hver enkelt vil prøve får være opp til dere. Men som subwoofer gjøre elemental designs en suveren jobb. Tipper at den ruller av et steds rett over 20hz. (!)
Desverre produserer ikke elemental designs sitt element lenger. Men didigtal designs lager en 6" sub. Denne kan man kjøpe gjennom dynabel. Dog koster den MYE!
Litt om høytalerterminal:
Det kan være lurt å bestille terminaler av trykktypen, som man kan stikke ledningen rett inn i, og som ikke stikker ut av selve kassen. Det finnes et utall forskjellige terminaler, men målet her er at det ikke stikker noen deler utenfor kassen, så den passer i rommet sitt, og at det ikke er noe metall eksponert på terminalen, som kan kortslutte mot karosseriet.
Det er også mulig å bare bore et lite hull, tre ledningen fra subwooferen ut gjennom dette hullet, og heller sette på han/hun kblinger i enden av ledningen, evt ha så lang ledning ut at den når helt frem til forsterkeren.
NÃ¥ til selve kassebyggingen og tips rundt dette.
Som nevnt brukte jeg 12mm mdf plate. Det tykkeste man kan bruke for å få kassen til å passe med en sub er 15mm. Og det anbefales ikke å bruke under 10mm siden platene skal tåle trykket. 12mm er det ideele, og det kan bestilles hos de fleste trevare foretninger.
En vanlig 240cm x 280cm plate er mer enn nok til å lage 2 kasser. Tipper du trenger ca 120cm x 200cm for å lage kassene, inkludert feilkapping og litt prøving og feiling. Plalegger du nøye og kapper alt riktig på første forsøk holder vel ca halvparten.
Jeg begynte med å kappe fronten av boksen, som vender mot seteryggen, og kappet den i full størrelse. Kappet så alle side og toppvegger, også disse i full størrelse i forhold til utvendige mål på tegningen. Før jeg limte og skrudde disse sammen passet jeg på å måle alle utvendige mål av kasen to ganger, og kappet vekk det ekstra som var på platene siden de ble kappet i full størrelse.
Limte så sammen topp og sidevegger til fronten og skrudde sammen alt sammen med skruer ca hver 7.cm. Underveis i prosessen med å feste sammen platene passet jeg på å legge godt med lim i innvendige skjøter, så kassene skulle bli helt tett.
Når kun bakveggen gjensto målte jeg på kassen hvor lang den platen måtte være, og saget ut den og skrudde på plass den.
Nå testet jeg at subwooferene passet i kassene, og ikke buttet i skråveggen, og jeg testet at kassene passet i bilen, og at man fikk på lokket over rommet, hvor
T-taket skal stå.
Alt passet og kassene var i orden.
De fikk nå stå til dagen etterpå og herde.
Da skar jeg ut hull til terminalene ved hjelp av hullsag. Hullet ble plassert på sideveggen nærmest midtkonsollen. (markert på tegningen med rød runding)
Jeg tredde ledning fra termianl til høytaler, fylte kassene med høytalervatt, trakk kassene med stoff, og la en liten ring med lim rundt hullet til høytaleren, for så å skru in selve høytaleren.
Boksen er nå ferdig og klar til å plasseres i rommet bak setet.
Skulle noen ha behov for å høre disse subwooferene før dere bestemmer dere for å bygge et par selv, så ta kontakt med meg på pm.
Kan høres i Drammen og omegn, eller der jeg i fremtiden dukker opp på treff
Subwooferene bør selvsagt kobles til en forsterker. Mener å huske at min yter 200W per subwoofer.
Mer om subwoofer og plassering finnes under stereo faq tråden, jeg valgte "frunken" til plassering av min forsterker. Mest fordi det var det stedet jeg følte var mest hensiktsmessig og logisk med tanke på hvor mye jobb det er å plassere en forsterker i mr2.
Sist redigert av magnesmurf den 20 des 2011 03:34, redigert 3 ganger totalt.
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.